بخور نخورهای مهم غذایی در هنگام ابتلا به اسهال

اقتصادنیوز: در موارد ابتلا به اسهال حاد، مهم این است که در ابتدا صبر کنید تا عوامل مشکل‌سازی که باعث اسهال شده‌اند، از دستگاه گوارش خارج شوند.

 بیشتر بزرگسالان به‌طور میانگین یک‌بار در سال دچار این مشکل می‌شوند اما اگر کسی حساسیت‌های غذایی خاصی داشته باشد یا به بیماری‌های خاصی مبتلا باشد، بیشتر از دیگران به اسهال مبتلا خواهد شد.

اما چگونه می‌توان با اسهال مقابله کرد؟ غذاها و نوشیدنی‌ها در این زمینه چه عملکردی دارند؟ واقعیت این است که تغذیه گاهی اوقات می‌تواند به رفع اسهال کمک کند، اما همیشه این‌طور نیست.

در ابتلا به اسهال از کدام خوراکی‌ها استفاده کنیم؟

در وضعیت ابتلا به اسهال طبیعتا تمایل چندانی به خوردن غذا ندارید. در موارد ابتلا به اسهال حاد، مهم این است که در ابتدا صبر کنید تا عوامل مشکل‌سازی که باعث اسهال شده‌اند، از دستگاه گوارش خارج شوند. بنابراین در این شرایط، خوردن غذا یا هر خوراکی و نوشیدنی خاصی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند راه‌حلی برای رفع اسهال باشد.  وقتی که برای خوردن غذاها آماده شدید، باید با احتیاط عمل کنید. متخصصان برای سال‌های متوالی، گزینه‌هایی مانند موز، برنج، پوره سیب و نان تست را پیشنهاد کرده‌اند. همه این خوراکی‌ها نرم و ملایم هستند و حتی دستگاه گوارش کودکان هم به‌راحتی آنها را هضم می‌کند. با این‌حال، یافته‌های علمی جدید نشان داده‌اند که اگرچه این ترکیبات مشهور هیچ آسیبی به شما نمی‌زنند، اما کمک خاصی هم به رفع اسهال نخواهند کرد. بنابراین از نظر علمی، مدارک و شواهد محکمی برای حمایت از این ایده وجود ندارد.

اگر کسی به اسهال مزمن مبتلا باشد، انتخاب‌های غذایی حتما می‌توانند برای رفع مشکل تاثیرگذار باشند. پس در چنین شرایطی در درجه اول باید خوراکی خاصی که نسبت به آن حساسیت دارید را برای مدتی از رژیم غذایی حذف کنید (مثل شیر یا یکی از مغزها). پس از گذشت چند روز می‌توانید آن ماده غذایی را دوباره و به‌صورت تدریجی به رژیم غذایی بازگردانید. پزشکان به کسانی که بیشتر از دیگران دچار حساسیت‌های غذایی می‌شوند، پیشنهاد می‌کنند که یک دفترچه یادداشت روزانه بردارند و علائم گوارشی خودشان پس از مصرف مواد غذایی مختلف را یادداشت کنند. این کار به آنان کمک می‌کند تا فهرست واضح و مشخصی از مواد غذایی حساسیت‌زا به‌دست بیاورند.

در ادامه ممکن است بخواهید از پروبیوتیک‌ها کمک بگیرید. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که مواد غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید می‌توانند به پیشگیری از ابتلا به اسهال کمک کنند. امروزه پروبیوتیک‌ها برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و دیگر مشکلات گوارشی مزمن کاربرد دارند. مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک مانند ماست‌ها و پنیرهای پروبیوتیک‌دار می‌توانند گزینه‌های خوبی برای شما باشند. اگر می‌خواهید از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید، حتما این کار را با مشورت پزشکان متخصص انجام دهید و خودسرانه اقدام نکنید.

در ابتلا به اسهال از کدام خوراکی‌ها دوری کنیم؟

وقتی که وضعیت گوارشی‌تان عادی شد و اشتهای طبیعی تان را به‌دست آوردید، نسبت به سلامت گوارشی تان دقت کنید. اما در مواقع ابتلا به اسهال باید به این نکات هم توجه داشته باشید؛ بعضی افراد نسبت به مواد غذایی سرشار از فیبر مانند لوبیا، سبزیجات خام و میوه‌هایی مانند سیب یا هلو حساسیت دارند. پس در استفاده از این خوراکی‌ها دقت کنید. کافئین و محصولات لبنی می‌توانند اسهال را تشدید کنند. بنابراین در مواقع ابتلا به اسهال از مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های کافئین‌دار و محصولات لبنی خودداری کنید. از مصرف غذاهای چرب، تند و سرشار از ادویه خودداری کنید. به علاوه، مراقب عوامل حساسیت‌زای پنهان هم باشید. نوشابه‌های رژیمی، آدامس‌های بدون قند و گزینه‌های مشابه که حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند سوربیتول هستند، می‌توانند باعث تشدید اسهال شوند.

منبع:اقتصاد نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha