ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند بیمه تأمین‌اجتماعی شوند

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: تمام اتباع ایرانی اعم از دانشجو، شاغل یا غیرشاغل ساکن خارج از کشور که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند، می‌توانند برای بیمه شدن اقدام کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، مهدی شکوری ضمن اعلام این مطلب، افزود: تأمین و ارائه نیازهای بیمه‌ای و تأمین‌اجتماعی مهاجران و حمایت و پشتیبانی از آنان در برابر مخاطرات گوناگون اعم از حوادث، بیماری، سالمندی، ازکارافتادگی و … در دوران اشتغال و پس از آن، در دنیای امروز اهمیت زیادی دارد و سازمان تأمین‌اجتماعی با هدف گسترش پوشش بیمه‌ای به آحاد مردم و فراهم کردن امکان بیمه شدن برای همه گروه‌ها و اقشار و با توجه به سکونت و اشتغال برخی از هموطنان در کشورهای دیگر، امکان بیمه شدن را برای این گروه از مخاطبین نیز فراهم کرده است.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی به‌منظور ارائه خدمات و تعهدات بیمه‌ای به هموطنان ساکن در خارج از کشور، کارگزاری‌های رسمی برون‌مرزی این سازمان را در برخی کشورهایی که بیشترین تعداد ایرانیان ساکن خارج از کشور در این کشورها حضور دارند، ایجاد کرده است. مسئولیت این کارگزاری‌ها، پذیرش و بررسی درخواست بیمه‌پردازی هموطنان خارج از کشور و انعقاد قرارداد بیمه و ارائه خدمات بیمه‌ای به این افراد است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۶ کارگزار رسمی برون‌مرزی سازمان در کشورهای کانادا، آلمان، انگلستان، ایتالیا، استرالیا، اتریش، مجارستان، دانمارک، سوئد، مالزی، چین، آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی، قطر، عمان، کویت، عراق و… فعال هستند و هموطنان مقیم این کشورها می‌توانند برای دریافت خدمات بیمه‌ای به این کارگزاران مراجعه کنند. در حال حاضر بیشترین تعداد کارگزاران برون‌مرزی سازمان تأمین‌اجتماعی در کشورهای ترکیه و کانادا استقرار دارند و درخواست‌های جدیدی نیز برای توسعه کارگزاری‌های برون‌مرزی در کشورهای دیگر نیز در دستور کار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارد.

شکوری در مورد خدمات قابل ارائه در کارگزاری‌های برون‌مرزی تأمین‌اجتماعی گفت: کارگزاری‌های برون‌مرزی، آماده پذیرش درخواست‌های هموطنان جهت بیمه‌پردازی و رسیدگی به امور بازنشستگی، بازماندگان، بررسی حیات و ممات، بررسی اشتغال و ازدواج فرزندان اناث بازمانده، پذیرش سابقه خدمت سربازی، احراز هویت و … هستند. علاوه بر این خدمات، هموطنان مقیم یا ساکن خارج از کشور که در داخل کشور سوابق بیمه‌ای داشته‌ند، می‌توانند با مراجعه به کارگزاران برون‌مرزی سازمان تأمین‌اجتماعی و انعقاد قرارداد بیمه‌پردازی، برای تکمیل سوابق خود تا رسیدن به شرایط قانونی بازنشستگی اقدام کنند.

وی افزود: در حال حاضر با به‌روزرسانی سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی ویژه هموطنان خارج از کشور، امکان انجام استعلام‌های مرتبط با سابقه در این سامانه به نشانی ex-eservices.tamin.ir فراهم شده و در فاز بعدی، سایر امکانات از جمله امکان عقد قرارداد و پرداخت حق بیمه نیز به تدریج به این سامانه افزوده خواهد شد؛ اما تا زمان راه‌اندازی کامل این سامانه، فعلاً این گروه از هموطنان می‌توانند برگه پرداخت حق بیمه را از طریق سامانه samt.tamin.ir وکارگزاران برون‌مرزی تأمین‌اجتماعی دریافت و پرداخت کنند.

وی افزود: همچنین امکان ارائه تقاضا و انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه ایرانیان خارج از کشور توسط متقاضی یا وکیل قانونی وی با ارائه وکالتنامه قانونی (تنظیم شده در دفتر اسناد رسمی کشور یا وکالتنامه‌ای که به تأیید نمایندگی یا کنسولگری محل اقامت متقاضی رسیده باشد) یا با مراجعه به کارگزاران رسمی برون‌مرزی فراهم شده است. بیمه ایرانیان خارج از کشور دارای دو نوع حق بیمه با نرخ ۱۴ درصد (بیمه بازنشستگی و فوت) و ۱۸ درصد (بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت) است و دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه این قبیل متقاضیان به میزان یک و نیم برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر دستمزد متناسب با شرایط سن و سابقه تعیین می‏‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha