غربالگری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوزاد در زمینه کم کاری تیروئید

رئیس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر پوشش غربالگری تیروئید در مناطق زیر پوشش ۹۷درصد است و از ابتدای اجرای طرح تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۳۲ هزار نوزاد غربالکری شده اند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر بابک اقبالی  خاطر نشان کرد: پس از انجام آزمایشات تاییدی چهار هزار و ۲۸۷ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی شدند که ۱۰۰ درصد بیماران زیر نظر متخصصین غدد اطفال تحت درمان قرار گرفته اند و این امر باعث شده از ضریب هوشی طبیعی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه کم کاری تیروئید یکی از شایعترین علل عقب ماندگی ذهنی نوزادان است افزود: وجود کم کاری تیروئید در جنین، اختلالاتی در ارگان های مهم از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی ایجاد می نماید.

وی با اشاره به اینکه اغلب نوزادان در بدو تولد طبیعی به نظر می رسند گفت: این بیماری وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید است که در صورت عدم تشخیص به هنگام، می تواند موجب عوارض جبران ناپذیر مغزی و بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شده و در نتیجه بار سنگینی را بر اقتصاد خانواده و جامعه وارد کند.

رئیس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در صورت تشخیص به هنگام و درمان به موقع، می توان از عوارض جدی این بیماری جلوگیری کرد خاطر نشان کرد: غربالگری نوزادان به منظور شناسایی نوزادان بیمار و درمان به موقع آنان مهمترین گام در پیشگیری از عوارض این بیماری به شمار می رود.

دکتر اقبالی به برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان به عنوان یکی از برنامه های موفق وزارت بهداشت اشاره کرد که از سال ۸۵ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز گردیده که بر اساس این برنامه تمامی متولدین در شهر و روستا در روزهای بین ۵‏‏‏‏-۳ روزگی بعد از تولد تحت غربالگری قرارمی گیرند.

دکتر اقبالی با بیان اینکه زمان در جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی نوزادان مبتلا به کم‌کاری مادرزادی تیروئید از طلا باارزش تر است اظهار کرد: میزان بروز بیماری درحال حاضردرسطح کشوری ۳.۸ودر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۴.۹ در یک هزار تود زنده می باشد.

رئیس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه افزود: در حال حاضر غربالگری تیروئید در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نوزادان در ۳ تا ۵ روزگی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه شایعترین علت ابتلا به کم کاری تیروئید نوزادان کمبود ید مصرفی مادر در دوران بارداری می باشد از تمامی مادران باردار خواست جهت دریافت آموزش های لازم به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha