سالانه یک میلیون نفر در جهان به علت مواجهه با دود غیر مستقیم دخانیات جان خود را از دست می دهند

فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق تحقیقات علمی و آمار به دست آمده سالانه یک میلیون نفر در جهان به علت مواجهه با دود غیر مستقیم دخانیات، جان خود را از دست می دهند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر سپیده حجازی نوقابی اظهار کرد: عوارض سیگار فقط محدود به فرد استعمال کننده نمی شود بلکه افرادی را که درمواجهه با دود سیگار دیگران و استنشاق ناخواسته آن قرار دارند را در بر می گیرد

وی با بیان این که مصرف دخانیات یکی از مشکلات عمده بهداشتی و یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جهان است خاطر نشان کرد: دخانیات تنها محدود به سیگار نیست، بلکه قلیان و پیپ را نیز شامل می شود که با توجه به روند رو به افزایش مصرف آن، پیش بینی می شود در سال های آینده یکی ازمهمترین و شایع ترین علل مرگ و میر در جهان باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که بسیاری از مردم بر این باورند که استعمال دود قلیان خطر کمتری نسبت به سیگار دارد. اظهار کرد: قلیان نه تنها به اندازه سیگار اعتیاد آور است، بلکه به دلیل شیوع استفاده از آن بسیار مضرتر از سیگار است. طبق بررسی ها و تحقیقات انجام شده هر وعده قلیان معادل 100-80 نخ سیگار عوارض دارد. این ترکیب سمی نه تنها مربوط به استنشاق دود ناشی از تنباکو است بلکه استنشاق اسانس های معطر و میوه ای آن نیز خاصیت سرطان زائی بالایی دارد.

دکتر حجازی نوقابی با بیان این که استعمال دخانیات، بلافاصله تاثیر مخرب خود را در بدن می‌گذارد افزود: یکی از عوارض زودرس دخانیات در بدن، التهاب راه های هوایی و اختلالات تنفسی است. که شایع ترین آن، بیماری های قلبی عروقی و انسداد مزمن ریوی است. این بیماری با با سرفه، خلط، تنگی نفس شروع می شود و می تواند در تمام ارگان های بدن ایجاد عوارض کند. همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و فرد در معرض انواع بیماری ها قرار گیرد.

فوق تخصص ریه با بیان اینکه عوارض استعمال دخانیات، به مدت زمان و میزان مصرف آن بستگی دارد تصریح کرد: هر چه سن افراد برای ترک دخانیات پائین تر باشد فواید و مزایای آن نسبت به سنین بالاتر بیشتر است، همچنین عدم مصرف و ترک دخانیات باعث افزایش طول عمر، سلامتی و کاهش هزینه های درمان بیماری های مرتبط با آن می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha