200 هزار نفر در سراسر کشور در حوزه پرستاری به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند

مدیرکل توانمندسازی و بهبود سرمایه انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از 50 درصد از کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرستاران هستند و هم‌اکنون 200 هزار شاغل در حوزه پرستاری در سراسر کشور داریم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر عباس عباس‌زاده در حاشیه هفتاد و نهمین اجلاس مدیران پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد از کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرستاران سفیدپوش و زحمتکشی هستند که همواره و در هرکجا که به حضورشان نیاز بوده خوش درخشیدند و نمونه بارز آن در طول ایام بحران کرونا به‌ بهترین شکل ممکن دیده شد.

وی تصریح کرد: نیازهای حوزه پرستاری بسیار بیشتر از امکانات موجود بوده، به‌خصوص در حوزه نیروی انسانی که با کمبود پرستار مواجه هستیم، ما اگر بخواهیم همانند کشورهای مختلف دنیا نسبت پرستار به جمعیت و نسبت پرستار به تخت را به‌صورت ایده‌آل داشته باشیم باید نسبت به افزایش ظرفیت جذب پرستار اقدام کنیم.

مدیرکل توانمندسازی و بهبود سرمایه انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ذکر این نکته که چشم‌انداز وزارتخانه این است که در یک بازه زمانی 5 ساله به کف استانداردها در حوزه پرستاری برسیم، تأکید کرد: همچنین در کنار آن هم باید بخش آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی متناسب با نیاز حوزه درمان افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری را داشته باشد و مهمتر از آن نیز اینکه نسبت به جذب فارغ‌التحصیلان اقدام شود و سازمان امور اداری و استخدامی توجه ویژه‌ای در این خصوص داشته باشد.

دکتر عباس‌زاده افزود: دانشگاه‌‎های علوم پزشکی سراسر کشور در حوزه پرستاری عملکرد قابل توجهی داشتند و در این میان دانشگاه‌ها می‌توان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یک دانشگاه مادر مؤفق در حوزه پرستاری نام برد که هم در زمینه آموزش و هم در حوزه بالین عملکرد درخشانی داشته است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اقدامات شاخص پرستاران مشهدی در ایام بحران کرونا بود که به جز خدمت‌رسانی به بیماران حوزه تحت پوشش، با حضور داوطلبانه در استان‌های مختلف کشور از جمله خوزستان به هموطنان آسیب دیده از کرونا در دیگر استان‌ها هم خدمت‌رسانی کردند، گفت: این حرکت نشان دهنده آن است که پرستاران در تمامی زمان‌ها به‌ویژه مواقع بحران پیشگام دیگر گروه‌ها هستند و در مسیر خدمت به مردم از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

مدیرکل توانمدسازی و بهبود سرمایه انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: کرونا با وجود تمامی اتفاقات تلخی که رقم زد، اما یک ارمغان خوبی هم هست و آن بحث کنار رفتن نسخه‌ها و پرونده‌های کاغذی و تبدیل آن به الکترونیک بوده که هم سرعت و دقت را بالا برده و هم اینکه در کیفیت اثرپذیری پرستار بر بالین بیمار مؤثر واقع شد، البته در این حوزه نیازمند آموزش‌ها و تجهیزات نوین هستیم تا بتوانیم کارمان به‌خوبی و بی‌نقص انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در اجلاس امسال توانستیم به شکلی بهتر و اثربخش‌تر به موضوعاتی همچون قانون تعرفه‌گذاری، ارتقای وضعیت، صلاحیت حرفه‌ای و نیازهای تجهیزاتی و نیروی انسانی پرستاری بپردازیم. ادامه داد: پس از پایان این اجلاس در مشهد انتظار ما از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هماهنگی بیش از بیش و همکاری بهتر از گذشته بوده تا بتوانیم با هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های بسیارخوب حوزه پرستاری اتفاقات بسیارخوبی را رقم بزنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha