معده درد خود را در خانه درمان کنید! راه های درمان معده درد

روزانه تعداد زیادی از افراد معده درد را تجربه می کنند. درد معده دلایل مختلفی می تواند داشته باشد حتی می تواند این درد از مسمومیت غذایی ساده باشد.

  • آیا در صورت درد معده باید به پزشک مراجعه کرد؟
  • علت بروز درد معده
  • اسید معده :
  • عدم تحمل لاکتوز :
  • ورم معده :
  • درمان درد معده
  • درمان درد معده با تغییر آداب غذایی
  • درد معده
  • آیا درد معده در کودکان مشابه بزرگسالان می باشد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، زمانی که معده درد دارید، متوجه درد و ناراحتی در ناحیه شکم خواهید شد. در برخی موارد، این تنها علامتی است که وجود دارد، اما درد معده علائمی دیگری را نیز به همراه دارد، از جمله:

– احساس سوزش در قفسه سینه که اصطلاحا ترش کردن نام دارد

– آروغ زدن

– نفخ (پر شدن شکم از هوا)

– احساس پری بلافاصله بعد از غذا خوردن

آیا در صورت درد معده باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بسیاری از موارد، نیازی به مراجعه به پزشک نمی باشد. اما در صورت مشاهده علائم زیر باید به متخصص گوارش، مراجعه کرد:

– مشاهده خون در مدفوع، اسهال، استفراغ

– درد شدیدی که بیش از یک ساعت ادامه یابد

– تب بالای 39 درجه

– کاهش وزن ناگهانی و عدم تمایل به خوردن غذا

– عدم توانایی در خوردن و آشامیدن

علت بروز درد معده

روزانه تعداد زیادی از افراد معده درد را تجربه می کنند. درد معده دلایل مختلفی می تواند داشته باشد حتی می تواند این درد از مسمومیت غذایی ساده باشد.. در این قسمت چند مورد از متداولترین مشکلات معده که موجب بروز درد می شود را آورده ایم.

از مهمترین این عوامل : بالابودن اسید معده ، ورم معده، استرس و یا عدم تحمل لاکتوز

اسید معده :

زمانی که اسید معده به مری برگردد اتفاق می افتد. این بیماری به عنوان بیماری معده و رودوی هم شناخته میشود، در این مورد علائم شامل : درد یا سوزش در شکم یا پشت قفسه سینه حس می شود. در این نوع بیماری خوردن غذای چرب و تند درد را بیشتر می کند.

عدم تحمل لاکتوز :

افرادی که در زمان خوردن شیر یا پنیر دل درد می گیرند ، به این مشکل دچار هستند . این افراد خوراکی هایی که لاکتوز دارد را نمی توانند هضم کنند.

ورم معده :

ورم معده نیز خود دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. درد در ورم معده به این صورت است که درد در قسمت بالایی شکم و فرد حس سیر بودن دارد. از جمله دلایل ورم معده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسمومیت های باکتریایی
  • عوارض برخی داروها
  • افزایش سن
  • استفاده از الکل یا تنباکو

استرس :

افرادی که در معرض استرس بالا قرار می گیرند، دچار اسپاسم های فیزیکی می شوند و معده درد را تجربه می کنند.

در برخی موارد، معده درد می تواند ناشی از شرایط خاص باشد، مانند زخم معده و یا دیورتیکول (وجود کیسه های کوچک در روده بزرگ که عفونی نیز می شوند). متخصص گوارش قادر به درمان علائم و نشانه های معده درد هستند.

درمان درد معده

در صورتی که مواردی مانند زخم معده علت بروز معده درد باشد با آندوسکوپی تشخیص داده می شود ، درمان زخم معده به تسکین و بهبود علائم کمک خواهد کرد. اما اگر علت اصلی معده درد تشخیص داده نشود، داروهایی جهت کم شدن اسید معده برای فرد در نظر گرفته می شود.

درمان درد معده با تغییر آداب غذایی

این داروها به تسکین معده درد و علائم مربوطه کمک می کنند و بدون تجویز پزشک نیز در دسترس هستند.

بله، مواد غذایی که مصرف می کنید و نحوه مصرف آن ها، بر روی معده درد تاثیر می گذارند. جهت کاهش احتمال بروز درد معده ، رعایت موارد زیر توصیه می شود:

– عدم مصرف غذاهای چرب مانند گوشت قرمز، کره، غذاهای سرخ کرده و پنیر

– مصرف وعده های غذایی کم حجم در طول روز، به جای داشتن دو یا سه وعده غذایی بزرگ

– عدم مصرف مواد غذایی که باعث تشدید معده درد می شوند

– عدم مصرف داروهایی که باعث بروز علائم درد معده می شوند، داروهایی مانند آسپیرین و یا ژلوفن

در برخی موارد، افراد به خصوص کودکان، بعد از خوردن شیر، پنیر، بستنی و یا مواد غذایی حاوی شیر، دچار معده درد می شوند. این افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستند، بدین معنا که بدن قادر به تجزیه مواد غذایی حاوی شیر نمی باشد.

درد معده

افراد مبتلا به چنین اختلالی، باید از مصرف شیر خودداری کنند، به خصوص اگر دارویی به نام لاکتاز مصرف می کنند. لاکتاز به تجزیه شیر کمک می کند.

در صورتی که یبوست علت معده درد باشد، بدین معناست که حرکت روده ای به اندازه کافی نیست، در چنین حالتی مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و یا داروهای مسهل توصیه می شود. میوه، سبزیجات و غلات حاوی مقادری بالایی فیبر هستند. مصرف قرص و پودر فیبر، به افزایش حرکات روده ای کمک می کند.

آیا درد معده در کودکان مشابه بزرگسالان می باشد؟

به طورکلی باید گفت بله، علت بروز معده درد در کودکان مشابه بزرگسالان می باشد و حتی در برخی موارد علت اصلی درد معده در کودکان به درستی تشخیص داده نمی شود. معده درد در کودکان عمدتا با استرس و یا اضطراب تشدید می یابد. به همین خاطر، توجه به مشکلات روانی و احساسی کودکان بسیار حائز اهمیت می باشد.

منبع:اقتصاد آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha