کد خبر: 181549
۱۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۰۴
مخالفت روسیه با تجاوز ترکیه به شمال سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن اعلام مخالفت مسکو با تجاوز ترکیه به شمال سوریه، درباره وخیم‌تر شدن وضعیت این کشور هشدار داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه درباره تجاوز نیروهای ترکیه به خاک شمال سوریه هشدار داد.

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، زاخاروا در نشستی خبری گفت: «امیدواریم آنکارا از انجام اقداماتی که می‌تواند به وخامت خطرناک وضعیت دشوار فعلی در سوریه منجر شود، خودداری کند».

این دیپلمات روس گفت: «چنین اقدامی در غیاب توافق با دولت قانونی سوریه موجب نقض مستقیم حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه خواهد بود».

زاخاروا افزود: «نگرانی‌های ترکیه درباره تهدیدات امنیت ملی برای این کشور از جانب نواحی مرزی را درک می‌کنیم اما این مشکل فقط از طریق نیروهای سوری قابل حل شدن است».

علاوه بر روسیه، «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل در سفر به آنکارا، با عملیات ترکیه در شمال سوریه مخالفت کرده است.

سخنگوی گرینفیلد در بیانیه‌ای اعلام کرد: 

از دید واشنگتن، این عملیات نظامی به «آوارگی جمعیت بیشتری از مردم، خطر تشدید بی‌ثباتی در وضعیت میدانی شکننده و ضعیف تلاش ائتلاف بین‌المللی برای شکست داعش» منجر خواهد شد.

ارتش ترکیه همزمان با تشدید تنش‌ها بین نظامیان این کشور و گروه‌های معارض از یک سو و شبه‌نظامیان موسوم به «قوات سوریا الدیمقراطیة» (قسد) از سوی دیگر، چهارشنبه شب تجهیزات نظامی زیادی را وارد خاک سوریه کرد.

یک فرمانده نظامی در «الجیش الوطنی»(ارتش ملی) وابسته به معارضان سوریه گفت که ارتش ترکیه چهارشنبه هفته گذشته تجهیزات نظامی زیادی را از طریق گذرگاه مرزی باب السلامه در شهر أعزاز در ریف شمالی حلب وارد خاک سوریه کرده و به پایگاه‌های ترکیه منتقل کرده است.

به گفته وی همچنین یک کاروان نظامی دیگر از گذرگاه تل أبیض در ریف شمالی الرقه وارد شده و به مناطق جنوبی تل أبیض منتقل شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، زاخاروا در نشست خبری روز پنجشنبه همچنین درباره نظامی شدن مجدد آلمان و افزایش بودجه نظامی این کشور هشدار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این‌باره گفت: «ما اظهارات صدر اعظم آلمان را تأیید دیگری بر این می‌دانیم که برلین در مسیر پر سرعت نظامی شدن مجدد قرار گرفته است. این اتفاق به کجا ختم خواهد شد؟ جواب آن در تاریخ به خوبی شناخته شده است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha