مواد غذایی مضر و خطرناک برای مردان

اهمیت رژیم غذایی متعادل برای سلامت مردان، ضرورت خوردن سه وعده غذایی برای مردان، هشت خوراکی مفید برای تقویت قلب مردان، شناخت مواد غذایی مضر برای سلامت مردان و لزوم پرهیز از مصرف بدترین غذاها برای مردان را در بسته خبری سلامت بخوانید.

  • خوراکی‌های مفید برای تقویت قلب مردان
  • ۱. ماهی سالمون
  • ۲. تخم کتان
  • ۳. لوبیا و سایر حبوبات
  • ۴. گردو
  • ۵. آووکادو
  • ۶. جو دوسر
  • ۷. قارچ
  • ۸. روغن زیتون
  • ۹. ماست
  • مواد غذایی مضر برای سلامت مردان
  • مارگارین
  • گوجه فرنگی‌های کنسروی
  • گوشت‌های فرآوری شده
  • روغن‌های حرارت دیده
  • ذرت بوداده در مایکروویو
  • نمک طعام
  • شکلات سفید
  • شیرین کننده مصنوعی

 مردان نسبت به زنان قوی‌تر هستند و همین مساله سبب می‌شود که احساس کنیم آنها هرگز دچار کمبود ویتامین نمی‌شوند اما این طرز تفکر صحیح نیست. مردان هم برای سالم ماندن در دوره‌های مختلف زندگی به مواد غذایی خاصی نیاز دارند و در واقع می‌توان گفت نقش برخی از مواد غذایی در زندگی آنها پررنگ‌تر است.

بسیاری از مردان یکسری مواد غذایی مصرف می‌کنند که باعث انرژی کم آنها شده و در نهایت مجبورند به قهوه و نوشیدنی‌های انرژی زا روی بیاورند اما با این حال، برای تغییر رژیم باید از مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا صرف نظر کنند.

کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات کامل، منبع اصلی انرژی در بدن شما هستند. کنار گذاشتن غذاهای سرشار از گلیسمی و خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین مانند همین غلات کامل به شما کمک می‌کند تا در روز پرانرژی باشید و همچنین برای بهبود قدرت بدنی و حمایت از سیستم ایمنی بدن، مصرف میوه و سبزیجات و پروتئین بسیار مهم است.

مردان به مصرف خوراکی‌های مغذی، دنبال کردن رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم وابسته است، هر روز باید سه وعده‌ی غذایی خود را بخورید و هیچ‌کدام را جا نیندازید. بر اساس اظهارات انجمن قلب آمریکا (AHA)، آقایانی که صبحانه نمی‌خوردند، نسبت به آقایانی که به طور کامل صبحانه می‌خوردند، ۲۷ درصد بیشتر در معرض حمله‌ی قلبی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار داشتند.

خوراکی‌های مفید برای تقویت قلب مردان

بر اساس اظهارات انجمن قلب آمریکا، ۲۵ درصد از آقایان در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند. از هر چهار مرد، یک نفر از آن‌ها در اثر بیماری قلبی می‌میرد. این آمار واقعاً نگران‌کننده و وحشتناک است. اما نگران نباشید. می‌توانید برای تقویت قلب خود، یک رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید. مواد غذایی زیر به مبارزه با فشار خون بالا، سکته، کلسترول بالا و بیماری قلبی کمک می‌کنند.

۱. ماهی سالمون

چه می‌خواهید سلامت‌تان را حفظ کنید و چه دچار بیماری قلبی هستید و می‌خواهید سلامت قلب‌تان را بهبود ببخشید، در هر صورت مصرف مواد غذایی حاوی امگا ۳ می‌تواند برای شما مفید باشد. چربی‌های سالم به کاهش تری‌گلیسیریدها (چربی‌هایی که در خون جمع شده و منجر به حمله‌ی قلبی می‌شوند.) کمک کرده و خطر ضربان قلب نامنظم را کم می‌کنند. برای بهره‌گیری از خواص ماهی سالمون، آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

۲. تخم کتان

داشتن رژیم غذایی حاوی چربی‌های سالم مانند چربی‌های موجود در تخم کتان، سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. تخم کتان را می‌توانید به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلفی مثل اسموتی و سالاد اضافه کنید. تخم کتان حاوی فیبر هم است، که برای قلب مفید است. تخم‌ها را آسیاب کنید تا مصرف آن‌ها برایتان راحت‌تر باشد.

۳. لوبیا و سایر حبوبات

لوبیا و حبوبات برای سلامت مردان مفید بوده و برخلاف منابع پروتئین حیوانی، فاقد چربی‌های ناسالم هستند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که افرادی که دست‌کم ۴ بار در هفته حبوبات مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته حبوبات خوردند، ۲۲ درصد کمتر در معرض خطر بیماری قلبی قرار داشتند. یک بررسی دیگر نشان داد که خوردن روزانه سه چهارم فنجان لوبیا توانست سطح کلسترول بد موجود در خون را تا ۵ درصد کاهش دهد. لوبیاها انواع مختلفی دارند. آن‌ها را به سالاد و سوپ اضافه کنید تا از مزایای آن برای قلب‌تان بهره‌مند شوید.

۴. گردو

گردو مزایای مختلفی برای سلامتی بدن دارد و حاوی مواد مغذی زیادی است. این نوع مغز حاوی اسیدهای چرب امگاسه است که ضدالتهاب بوده و برای سلامت قلب مفید هستند. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه ۶۰ گرم گردو در بهبود جریان خون مؤثر بود. مطالعه انجام شده دیگر بر روی بیش از ۷۶ هزار نفر به این نتیجه رسید که مصرف گردو، احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی را ۱۹ درصد کاهش داد.

پس از این به بعد گردوی بیشتری مصرف کنید و از این طریق، سلامت قلب‌تان را بهبود ببخشید. توجه داشته باشید که قرار گرفتن گردو در دمای زیاد سبب از بین رفتن روغن‌های فرار و ماندن طولانی‌مدت آن در هوای آزاد می‌تواند باعث فاسد شدن آن شود. گردوی خام بخرید و آن را خرد کنید. گردوی خرد شده را در یک ظرف غیرقابل نفوذ هوا در یخچال قرار دهید تا هر وقت بین وعده‌های غذایی گرسنه شدید، به عنوان یک میان‌وعده لذیذ و مقوی میل کنید.

۵. آووکادو

آووکادو به دلیل اینکه مقدار زیادی چربی تک غیراشباع (یک ماده‌ی مغذی که با کلسترول بالا مبارزه می‌کند.) دارد، برای سلامت قلب بسیار مفید است. علاوه بر این، خوردن آووکادو در کاهش وزن هم تأثیرگذار است. اگر قصد کاهش وزن دارید، می‌توانید با خوردن آووکادو با یک تیر دو نشان بزنید و هم وزن‌تان را کم کنید و هم سلامت قلب‌تان را بهبود ببخشید.

می‌توانید آووکادو را روی نان تست بمالید و روی آن چند گوجه‌ی گیلاسی قرار دهید و به عنوان یک صبحانه یا میان‌وعده‌ی لذت‌بخش نوش جان کنید. همچنین می‌توانید با آووکادو، گواکامولی (یک نوع دیپ مکزیکی) درست کنید و از خواص آن برای سلامتی برخوردار شوید.

۶. جو دوسر

جو دوسر غنی از یک نوع فیبر محلول به نام «بتاگلوکان» است و ترکیبات ضدالتهابی دارد، که با بیماری‌های ناشی از اضافه وزن مثل بیماری قلبی و دیابت مبارزه می‌کنند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف یک فنجان جو دوسر پخته شده، دو تا چهار بار در هفته باعث شد خطر ابتلاء به دیابت نوع دو تا ۱۶ درصد کاهش پیدا کند.

در این مطالعه نشان داده شد که افرادی پنج تا شش بار در هفته یک کاسه جو دوسر می‌خوردند، ۳۹ درصد کمتر خطر دیابت نوع ۲ را تجربه کردند. یک مطالعه‌ی دیگر نشان داد که خوردن سه فنجان غلات غنی شده در روز از جمله جو دوسر، به اندازه‌ی داروهای کاهنده‌ی فشار خون مؤثر بود. بنابراین از خوردن جو دوسر غافل نشوید.

۷. قارچ

قارچ هم از آن دسته از خوراکی‌هایی است که برای سلامت مردان مفید است. قارچ نه تنها کالری بسیار کمی دارد، بلکه منبع خوبی از پتاسیم به شمار می‌رود. پتاسیم یک ماده‌ی مغذی است که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و تأثیرات منفی سدیم زیاد را خنثی کند. محققان دانشگاه فلوریدا نشان دادند که افرادی که به مدت ۴ هفته هر روز قارچ خوردند، بهبود سیستم ایمنی را تجربه کردند.

۸. روغن زیتون

روغن زیتون یکی از ترکیبات مهم در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. یک مطالعه نشان داد که مصرف منظم روغن زیتون بکر با کاهش سرطان، بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی و سایر بیماری‌های ناشی از اضافه وزن در ارتباط بود. مطالعه اخیراً انجام شده نشان داد که افراد مبتلا به اضافه وزن که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را (که سرشار از روغن زیتون است.) رعایت کردند، کاهش خطر ۳۵ درصدی سندرم متابولیک و ۴۳ درصدی اضافه وزن را تجربه کردند. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که فنول‌های موجود در روغن زیتون بکر می‌تواند ژن‌های مرتبط با التهاب را که در سندرم متابولیک دیده می‌شود، غیرفعال کند.

۹. ماست

یک مطالعه بر روی بیش از دوهزار نفر نشان داد که افرادی که کالری مورد نیاز بدنشان را از ماست دریافت کردند، نسبت به سایر افراد، کمتر فشار خون بالا را تجربه کردند. بعضی از انواع ماست‌ها حاوی پتاسیم هم هستند که ثابت شده فشار خون را کاهش می‌دهد. این موضوع برای بهبود سلامت قلب مفید است.

مواد غذایی مضر برای سلامت مردان

مصرف برخی مواد غذایی برای آقایان مضر است و منجربه افزایش خطر مواجهه با حمله‌های قلبی، افزایش وزن سریع و اختلال در دستگاه گوارش می‌شود این مواد غذایی عبارتند از:

مارگارین

مارگارین سرشار از چربی‌های ناسالم به نام چربی‌های ترانس است. مارگارین با فرآیند مصرف روغن‌های گیاهی مایع سالم و هیدروژنه سازی آنها و تبدیل شأن به چربی جامد ساخته می‌شود. این چربی‌ها می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی، سرطان، عدم تعادل هورمونی و مشکلات استخوانی شوند و علاوه بر این، این مواد سرشار از مواد افزودنی هستند.

گوجه فرنگی‌های کنسروی

گوجه فرنگی‌ها یکی از بهترین غذاها برای شما هستند، سرشار از لیکوپن آنتی اکسیدان می‌باشند که برای مبارزه با سرطان ضروری است. مشکل خود گوجه فرنگی نیست، بلکه کنسروی شدن آنها کمی کار را پیچیده می‌کند. این قوطی‌های کنسرو دارای ماده‌ای به نام بیسفنول آ هستند که طی فرآیند اسیدیته وارد گوجه فرنگی می‌شوند. این ماده شیمیایی سمی می‌تواند عاملی برای سرطان پروستات، مشکلات عصبی، مشکلات باروری، بیماری قلبی و غیره باشند. دیگر غذاهای کنسروی را هم بهتر است از برنامه خود حذف کنید زیرا آنها هم این ماده سمی را دارند.

گوشت‌های فرآوری شده

یک ساندویچ گوشت فرآوری شده، غذایی خوشمزه به نظر می‌رسد اما بسیاری از گوشت‌های خوراکی از حیواناتی تهیه می‌شوند که به آنها هورمون رشد و آنتی بیوتیک داده شده است و سرشار از چربی و امحا و احشا هستند. گوشت‌های فرآوری شده حاوی نیتریت سدیم و همچنین رنگ و طعم دهنده‌های شیمیایی می‌باشند. نیتریت‌ها با برخی از انواع سرطان به ویژه سرطان ویژه سرطان روده مرتبط هستند.

روغن‌های حرارت دیده

استفاده از روغن‌های گیاهی مانند کانولا، ذرت و سویا هنگام پخت و پز برای قلب مفید است اما وقتی آنها را در دمای بالا گرم کنید؛ این روغن‌ها بدترین مواد برای قلب محسوب می‌شوند. گرمای زیاد به روغن آسیب می‌رساند و می‌تواند کلسترول خوب را به کلسترول بد تبدیل کرده و باعث سرطان و بیماری‌های قلبی شود.

ذرت بوداده در مایکروویو

ذرت بوداده یک میان وعده سالم و حاوی فیبر کم کالری است اما نه وقتی که در مایکروویو آماده شود. رویه ذرت بوداده دارای اسید پرفلوروکتانوئیک است. این ماده شیمیایی وارد ذرت می‌شود و در نتیجه سیستم غدد درون ریز را دچار آشفتگی می‌کند و روی هورمون جنسی هم اثر می‌گذارد و همچنین مشکلاتی دیگر مانند ناباروری، بیماری تیروئید، سرطان پروستات و بیضه، میزان بالای کلسترول بد و سرکوب سیستم ایمنی بدن را به دنبال خواهد داشت. منشأ تمام این مشکلات همان لایه روی ذرت است.

نمک طعام

نمک برای سلامتی ضروری است اما مسئله این است که نمک طعام و نمک موجود در غذاهای فرآوری شده دقیقاً همان نمک طبیعی مورد نیاز بدن شما نیستند و در حقیقت نمک طعام که حاوی ۹۸ درصد کلرید سدیم است، مضر است، از مصرف غذاهای فرآوری شده که دارای سدیم زیاد و پتاسیم کم هستند = خودداری کنید. همچنین اگر بیش از ۵۱ سال سن دارید، فشار خون بالا دارید، بیماری کلیوی یا دیابت دارید، باید نمک مصرفی خود را به کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید.

شکلات سفید

شکلات سفید در واقع شکلات نیست و بیشتر کره کاکائو می‌باشد که یک چربی گیاهی بوده و از دانه کاکائو همراه با مقداری چربی شیر، مواد جامد شیر، شکر و وانیل تهیه می‌شود تا طعم خوبی داشته باشد که متأسفانه هیچ یک از فواید سلامتی کاکائو را ندارد.

شیرین کننده مصنوعی

مردم از شیرین کننده‌های مصنوعی برای کاهش وزن استفاده می‌کنند اما در واقع مطالعات نشان داده است که شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند نتیجه عکس داشته باشند. یک مطالعه اخیر در مورد آسپارتام و ساخارین نشان داد که آنها بیش از قند باعث افزایش وزن می‌شوند.

لزوم پرهیز از مصرف بدترین غذاها برای مردان

- به طور کلی به دنبال غذاهای کاملاً ارگانیک باشید.

- برای پیشگیری از مصرف این مواد شیمیایی، کافی است از غذاهای فرآوری شده استفاده نکنید.

- رعایت نکات فوق برای مردان می‌تواند به آنها در داشتن قلبی سالم، کاهش کلسترول و خطر ابتلاء به سرطان و دیابت کمک کند.

- رژیم سلامت پروستات را نیز به عنوان یک راهنمای سالم برای خود در نظر بگیرید که برای سلامتی تان بسیار مفید است...

منبع: ایمنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha