کد خبر: 181650
۱۵ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۳۵
سرانه مصرف شیر و لبنیات چقدر است؟

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور برای هر فرد 190 گرم در روز است گفت: این میزان با پیشنهادهای"سبدغذایی مطلوب برای جامعه ایرانی" مبنی بر مصرف روزانه 250 گرم لبنیات فاصله بسیار زیادی دارد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر زهرا اباصلتی خاطر نشان کرد: تقاضا برای شیر و فراورده های لبنی در کشورهای در حال توسعه با افزایش درآمدها ، رشد جمعیت ، شهرنشینی و تغییر رژیم های غذایی رو به افزایش است ولی درکشور ما  متاسفانه سرانه مصرف شیر طی سالهای گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: مصرف شیر و لبنیات به میزان قابل توجهی تحت تأثیر طیفی از عوامل مختلف از جمله  دسترسی فیزیکی ، دسترسی اقتصادی ، فرهنگ و سواد تغذیه ای قرار می گیرد. در استان خراسان رضوی نیز 38درصد جمعیت بالای 18 سال مصرف نامطلوب لبنیات دارند.

دکتر اباصلتی با تاکید بر اینکه دسترسی به رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب  برای رشد و نمو و ارتقا سیستم ایمنی کودک ، حفظ بدن و محافظت از بیماریهای عفونی و غیر واگیی(NCDs) در زندگی بزرگسالان ضروری است اظهار کرد: تغذیه مناسب و جمعیت مولد سالم به عنوان پیش نیاز مهمی برای کاهش فقر و توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود . بنابراین بهبود رژیم های غذایی خانواده و وضعیت تغذیه کودکان در برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره (MDGs) مربوط به ریشه کنی فقر شدید و گرسنگی (MDG 1) و افزایش آن ضروری است.

استفاده 6 میلیارد نفر از فرآورده های لبنی

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیش از 6 میلیارد نفر در سراسر جهان شیر و فرآورده های  لبنی مصرف می کنند اما سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی در کشورهای توسعه یافته بیشتر است و این فاصله با بسیاری از کشورهای در حال توسعه زیاد است ، روز جهانی شیر را بستری مناسب جهت آموزش و ترویج فرهنگ مصرف شیر و لبتیات عنوان کرد و گفت: شیر و لبنیات یکی از گروه های مهم  در هرم غذایی است و  بهترین منبع غذایی کلسیم ، پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری مانند  فسفر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین A، B12 و B2 میباشد که همه افراد در گروههای سنی مختلف باید روزانه حداقل 2 واحد مصرف کنند.

 وی افزود: نوجوانان در سنین بلوغ و مادران باردار و شیرده روزانه حداقل 3 واحد شیر یا جایگزین های آن را باید مصرف کنند.

دکتر اباصلتی خاطر نشان کرد: شیر و فرآورده های لبنی نقش اساسی در رشد قدی و استحکام استخوان ها بویژه در دوران کودکی و نوجوانی که توده استخوانی در حال شکل گیری است ، داشته همچنین  مصرف آن در پیشگیری از سرطان کولورکتال  و تخمدان، حفظ فشار خون طبیعی و انقباض عضلانی ، تنظیم فشار خون  و پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی موثر است. 

وی با تاکید بر اینکه مصرف کافی شیر و لبنیات (3‌-2 واحد ) روزانه برای  رشد کودکان و نوجوانان حفظ و ارتقاء سلامت استخوان ها و دندان ها و جلوگیری از بروز پوکی استخوان در بزرگسالان ضروری است گفت: باید توجه داشت که به جز کودکان  زیر 2 سال تمامی افراد باید لبنیات کم چرب ( 1.5 درصد و کمتر ) به دلیل کم بودن کالری و کاهش دریافت کالری مصرف کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha