ستاری: شرکت‌های خلاق پرچم‌داران میدان مبارزه فرهنگی هستند

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با حضور در نمایشگاه دائمی فناوری‌های ایران‌ساخت، از دستاوردهای منتخب شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و توانمندی خانه‌های خلاق و نوآوری بازدید کردند.

به گزارش  گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت، سورنا ستاری از نمایشگاه دائمی ایران ساخت بازدید کرد و با اشاره به گرامیداشت یاد مرحوم حجت‌الاسلام دعایی، گفت: ما در زمینه ایجاد اشتغال، پژوهش و تولید محصول رویکردی تازه را دنبال می‌کنیم و باید مسیر پژوهش‌ها را تغییر دهیم. درواقع در حوزه پژوهش راه را اشتباه رفته‌ایم به همین دلیل تحقیقات چندان کاربردی نیستند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری افزود: باید در پژوهش‌ها به این نکته توجه داشته باشیم که ارزش‌ها سنت‌ها و داشته‌های فرهنگی‌مان را وارد زندگی کنیم این کار هم نیازمند استفاده از یک سازوکار ویژه است. این ساختار به نیروهای توانمندی نیاز دارد که اصلی‌ترین دارایی آن نیروی انسانی توانمند است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این عرصه هم، مهم‌ترین دارایی محسوب می‌شود. در این رویکرد ساختاری برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی تعریف شده است که چند برابر دولت در پژوهش سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان معتقد است که نوآوری از جوانان دانش‌آموخته و خلاق حاصل می‌شود که قرار است سربازان خط مقدم فرهنگ و سنت‌های جامعه شوند. ساختار بخش خصوصی در قالب شتاب‌دهنده و خانه‌های خلاق و نوآوری بخش خصوصی می‌تواند این ایده‌ها را به محصول، ارزش‌افزوده و اشتغال بدل کند.

ستاری: شرکت‌های خلاق پرچم‌داران میدان مبارزه فرهنگی هستند

ستاری با بیان اینکه خانه‌های صادراتی ایران ساخت یا آی هیت، ساختار نوآورانه‌ای است که می‌تواند به‌عنوان یک الگو در حوزه خلاق و فرهنگی پیاده‌سازی شده و منشأ بسیاری از تحولات در عرصه بین‌المللی شود، گفت: این مسیر و روش، اثرگذاری خود را ثابت کرده است و ما به‌طور کامل آمادگی داریم حمایت‌های لازم را صورت دهیم. در حوزه‌های فرهنگی از حجاب و عفاف فیلم وانیمیشن تا صنایع خلاق و گیم و پویانمایی، باید نیروی انسانی خلاق تربیت کنیم تا سربازان این میدان مبارزه فرهنگی باشند.

اولویت اصلی را صنایع خلاق قرار داده‌ایم

در ادامه این بازدیدها محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از دغدغه‌های اصلی در دولت سیزدهم را صنایع خلاق و فرهنگی دانست و افزود: از سال گذشته و در دولت سیزدهم و در برنامه تحولی دولت، یکی از بندهای ۳۸گانه به صنایع خلاق و فرهنگی اختصاص دارد و توجهی ویژه به این حوزه صورت گرفته است.

وی افزود: در داخل وزارتخانه، بخش‌هایی به‌صورت مجزا در حوزه‌های گوناگون صنایع خلاق و فرهنگی کار می‌کنند. اکنون در قالب یک ستاد و ساختاری منسجم و به‌هم‌پیوسته به ساختار صنایع خلاق و فرهنگ نظم و توسعه می‌بخشند.

اسماعیلی با اشاره به شکل‌گیری ستادی برای سامان بخشیدن به حمایت‌ها و توسعه صنایع خلاق و فرهنگی، گفت: در حال تدوین سندی برای وزارت ارشاد در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی هستیم تا به این تحول سرعت ببخشیم و آماده هستیم با توجه به حمایت‌های دولت در سفرهای استانی و اسناد موجود از رونق این صنعت در کشور حمایت کنیم.

توسعه شرکت‌های خلاق را در دستور کار داریم

پرویز کرمی، رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، با اشاره به اینکه در زیست‌بوم فناوری و نوآوری تعداد ۱۶۰۰ شرکت خلاق و بیش از ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان، ۷۰ خانه خلاق و نوآوری فعال هستند، گفت: صنایع خلاق و فرهنگی در دنیا بیش از ۵۰ میلیون اشتغال مستقیم ایجاد کرده‌اند و ۲۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در دنیا دارد و ما با توجه به داشتن یک درصد خاک و جمعیت دنیا باید یک درصد از این سهم را داشته باشیم.

کرمی ادامه داد: اثرگذاری فناوری‌های نرم در حوزه فرهنگی و اجتماعی بسیار بالا است و در خانه‌های خلاق و نوآوری پلتفرمی ایجاد شده تا از شرکت‌های خلاق حمایت شود و با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و پژوهش و فناوری از این شرکت‌ها حمایت مالی صورت می‌گیرد.

ستاری: شرکت‌های خلاق پرچم‌داران میدان مبارزه فرهنگی هستند

رئیس ستاد اجرایی سازی سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم با بیان اینکه نمایشگاه دائمی ایران ساخت شعبات مختلفی دارد، افزود: در این خانه‌ها فضای مناسبی برای توسعه نوآوری‌های اجتماعی فراهم و اقدامات خوبی انجام شده است. حوزه ورزش هم از دیگر عرصه‌هایی است که از این امکانات، اقدامات و نوآوری‌ها بهره‌مند شده است.

رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق همچنین گفت: در حال حاضر ۱۶۰۰ شرکت خلاق داریم که ۲۰۰ شرکت از این تعداد دانش‌بنیان شده‌اند و در کنار ۷۵ خانه خلاق و نوآوری به بستری برای شکوفایی ایده‌های خلاقانه تبدیل شده‌اند.

کرمی همچنین اظهار کرد: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان به توسعه صنایع خلاق و فرهنگی هم تأکید شده است تا از تمام توانمندی‌های موجود در کشور برای تحقق این هدف استفاده شود. در این قانون آمده است که فضا و شرایط برای ایجاد و توسعه خانه‌های خلاق و شرکت‌های خلاق فراهم شود و ما قصد داریم از تمام ظرفیت‌های موجود، به افزایش درآمد، ایجاد اشتغال و توسعه شرکت‌های خلاق استفاده کنیم.

ستاری: شرکت‌های خلاق پرچم‌داران میدان مبارزه فرهنگی هستند

لازم به ذکر است؛ در حاشیه این رویداد تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف تقویت و توسعه اقتصاد، فرهنگ و صنایع خلاق و فرهنگی با تأکید بر حوزه مشترک با اقتصاد دانش‌بنیان از طریق افزایش اندازه بازار صنایع خلاق و فرهنگی در تولید ناخالص داخلی امضا شد.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha