فرصت ۶ماهه به وزیر علوم برای بررسی «طرح پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها»

معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از فرصت ۶ ماهه به وزیر علوم برای بررسی «طرح پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها» خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، رجبعلی برزویی، معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از فرصت ۶ ماهه به وزیر علوم برای بررسی «طرح پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها» خبر داد و گفت: بر اساس این تبصره، وزارت علوم باید در این بازه زمانی اعلام کند آیا دانشگاه‌ها رأسا می‌توانند نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کنند یا خیر.

وی ضمن بیان این مطلب، از تصویب مصوبه جدیدی تحت عنوان تعیین حد نصاب برای دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو خبر داد و گفت: بر این اساس به وزارت علوم تاکید شد که ظرف ۶ ماه امکان اینکه دانشگاه‌هایی که بتوانند خودشان در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو داشته باشند را بررسی کند، یعنی پذیرش از طریق سازمان سنجش صورت نگیرد و این سازمان صرفا امر سنجش را انجام داده و کارنامه‌ای را از عملکرد هر داوطلب ارائه دهد و بر اساس آن دانشگاه‌ها بتوانند خودشان دانشجو را پذیرش کنند. این بحث صرفاً به‌عنوان یک طرح اعلام شد و وزیر علوم موظف است روی آن کار کارشناسی انجام دهد تا براساس آن برخی از دانشگاه‌ها بتوانند خودشان اقدام به پذیرش دانشجو کنند.

برزویی همچنین به تشریح جزئیات طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها پرداخت و بیان کرد: آنچه که در جلسه عصر سه‌شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، نوعی بازنگری در ساختار پذیرش و سنجش آموزش عالی کشور است که در این مصوبه دو شاه کلید اصلی وجود دارد که یکی اینکه ما می‌توانیم در سال دو بار کنکور برگزار کنیم و هر بار کنکور ما دو سال اعتبار خواهد داشت و دیگر اینکه معدل کتبی و سوابق تحصیلی در سال‌های متمادی از سال تحصیلی پایه دوازدهم لحاظ خواهد شد و نهایتا تا پایه دهم ادامه پیدا خواهد کرد و این سوابق تحصیلی سهمی از نمره پذیرش در دانشگاه‌ها را عهده‌دار خواهد شد.

معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد: سهم تاثیر سوابق تحصیلی برای پذیرش در دانشگاه‌ها از ۴۰ درصد از سال آینده آغاز خواهد شد و در نهایت به ۶۰ درصد خواهد رسید و این میزان بخشی از نمره پذیرش داوطلبان را شامل خواهد شد. در واقع ۴۰ درصد سهم پذیرش در دانشگاه‌ها به آزمون اختصاصی و ۶۰ درصد به سوابق تحصیلی اختصاص خواهد یافت.

وی یادآور شد: ما یک هدفی را تقریبا از سال ۹۷ در شورا طراحی کرده‌ایم و آن این است که آیا آموزش و پرورش ما در مسیر واقعی تعلیم و تربیت قرار دارد یا نه، در واقع یکی از دغدغه‌هایی که همواره آموزش و پرورش اعلام می‌کرد این بود که کنکور موجب شده است که ما از تمامی ساحت‌های تربیتی بسیار مهم برای دانش‌آموزان است، عقب بمانیم و این مسائل اجرا نشود. چراکه دغدغه والدین، مدارس و خود دانش‌آموزان این بود که داوطلبانشان بتوانند از سد کنکور عبور کنند. به ویژه در سه سال آخر آموزش و پرورش تقریبا هیچ نقشی بر دانش‌آموز نداشت و آن‌ها در اختیار کنکور و موسسات کنکور قرار داشتند.

برزویی خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی از دیگر مباحثی بود که همواره در سال‌های گذشته مطرح می‌شد و موضوع این بود که آیا کنکور فعلی از عدالت آموزشی برخوردار بود و تمام امکانات برای تمامی دانش‌آموزان کشور و دهک‌های مختلف جامعه برای ورود به آموزش عالی محقق بود و آن‌ها از امکانات و شرایط برابری برخوردار بودند که متاسفانه این عدالت وجود نداشت.

این مقام مسئول ادامه داد: دغدغه و استرس کنکور یکی دیگر از مسائلی بود که همواره در بین دانش‌آموزان وجود داشته و در حال حاضر در برخی از دانشگاه‌ها ارزیابی‌هایی انجام دادند که براساس آن مشخص شد از هر سه دانشجو یک دانشجو مشکلات روحی دارد که این مسائل بر می‌گردد به فضایی که دانشجویان در سه یا چهار سال پایانی دوره متوسطه داشته‌اند. بنابراین ما باید تدبیری برای ساماندهی کنکور انجام می‌دادیم تا نظام تعلیم و تربیت از عدالت آموزشی برخوردار باشد و جوانان ما، شاداب بمانند.

معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما برای اینکه تصمیمی در حوزه کنکور اتخاذ کنیم یک هفته در میان جلساتی را در شورا برگزار می‌کردیم و به این نتیجه رسیدیم که سیاست‌های سنجش و پذیرش دانش‌آموزان باید اصلاح شود که این طرح در جلسه امروز شورا تصویب و ابلاغ شد.

ترمیم معدل برای پشت کنکوری‌های

وی در خصوص سوابق تحصیلی داوطلبان پشت کنکوری نیز اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، همه افراد از سال آینده می‌توانند سواق تحصیلی خود را ترمیم کنند حتی داوطلبان سال ۸۴ به قبل نیز می توانند سوابق تحصیلی خود را بدست بیاورند و آموزش و پرورش نیز مکلف است هر ساله زمانی را تعیین کند تا هر فردی که مایل است معدل خود را به‌دست بیارود.

انتهای پیام/۱۰۴/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha