تمرکز صنایع دستی زنجان بر صادرات است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان  گفت : با توجه به شعار سال تمرکز صنایع دستی زنجان بر صادرات است که با جدیت  دنبال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت‌ (طبنا) از زنجان ، امیر ارجمند،  در حاشیه آئین افتتاحیه اولین دوره مسابقات آزاد کشوری ملیله‌سازی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  شهر زنجان در بهمن ۱۳۹۸ به عنوان شهر جهانی ملیله به ثبت رسید اظهار کرد: متاسفانه چند روز بعد از ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله با  شیوع همه گیری  کرونا در کشور بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده اجرا نشد.

وی با اشاره به اینکه ولی در مباحث اصلی معاونت صنایع دستی، تمرکز ویژه‌ای بر روی ملیله صورت گرفته است بیان کرد:  در این راستا طی ۲ سال گذشته به آموزش ملیله و رشته‌های تلفیقی از جمله مینای ملیله که به فراموشی سپرده می شد،  دوره‌های آموزشی ارائه شد تا هنرمندان و صنعتگران با ملیله که آشنا می‌شوند با رشته‌های زیرمجموعه ملیله هم آشنا شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه شیوع کرونا فرصتی برای آموزش هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی بابت فروش در بستر فضای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی شد افزود:خیلی از استادکاران این رشته از فروش در فضای مجازی، آشنایی نداشتند که دوره‌های لازم برای آن‌ها ارائه شد و در حال حاضر تمام هنرمندان ملیله‌کار، یک صفحه اینستاگرام برای معرفی محصولات خود  دارند و بدون واسطه اقدام به فروش محصول خود می‌کنند.

ارجمند با بیان اینکه صنایع دستی برعکس گردشگری، ظرف مدت ۳ الی ۴ ماه بعد از شیوع ویروس کرونا به دلیل فروش در بستر مجازی احیا شد اظهار داشت:  همچنین در ایام شیوع کرونا  صنعت ملیله زنجان را در حوزه حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت دادیم تا معرفی از این صنعت شود .

وی با بیان اینکه زنجان در رقابت با ۱۶ کشور به  عنوان شهر جهانی ملیله انتخاب شد بیان کرد : به مرور  با توجه به توسعه و ترویج صنعت دستی ملیله در زنجان سایر استان‌های کشور نیز شروع به آموزش در  این رشته کردند .

این مسئول با اشاره به اینکه  اولین دوره مسابقات آزاد ملی ملیله‌سازی در زنجان برگزار می‌شود.افزود: این مسابقات با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای  است و علاوه بر زنجان، شرکت‌کنندگانی از ۷ استان دیگر در این مسابقات حضور دارند .

ارجمند با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بیان کرد : در تلاش هستیم تا  ۳ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه چاقو، مس و بسته‌بندی صنایع دستی به‌خصوص مس و چاقو که از نظر اقتصادی بازدهی خیلی خوبی دارند را پای کار بیاوریم  و یکی از نکات اصلی که باید تمرکز کنیم و خوشبختانه کارهای خوبی هم شروع شده است .

وی با بیان اینکه امسال با توجه به شعار سال بر روی صادرات تمرکز کرده‌ایم، اظهار داشت: هنرمند صنایع دستی اگر بخواهد صادراتی انجام دهد حتما  باید در بسته بندی فاخر توجه کند و در این خصوص شرکت های دانش‌بنیان  فعالیت دارند تا در صادرات نیز  اتفاقات خوبی برای استان بیافتد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تصریح کرد: اکنون صادرات  صنایع دستی زنجان  از جمله ملیله، انگشتر، مس، چاقو و گلیم انجام می‌شود اما به دلیل اینکه زنجان  شهر جهانی است و در رقابت با کشور ها هستیم باید بسته‌بندی صنایع  دستی نیز فاخر باشد.

ارجمند خاطرنشان کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و بخشی از اروپا مقاصد صادراتی صنایع دستی استان زنجان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha