با تغییر سبک زندگی می‌توان از 50 درصد موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری کرد

دبیر علمی کنفرانس پیشگیری از سرطان روده بزرگ گفت: با تغییر سبک زندگی می‌توان از 50 درصد موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ (دومین سرطان گزارش شده در ایران)، جلوگیری کرد.

به گزارش گروه بهداشت  و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر لادن گشایشی در کنفرانس پیشگیری از کانسر کولورکتال (سرطان روده بزرگ)  اظهار کرد: سرطان روده بزرگ، دومین سرطان گزارش شده در ایران است که در بروز آن عوامل محیطی و ارثی نقش دارد.

وی تصریح کرد: مصرف گوشت قرمز، گوشت قرمز فرآوری شده، نوشیدنی با قندهای مصنوعی، مصرف کم فیبر، سبزی ها و همچنین چاقی و به‌ خصوص چاقی شکمی و عدم تحرک و ورزش کافی از کودکی تا بزرگسالی در تغییر میکروب‌های روده مؤثر است که می‌تواند زمینه ساز سرطان روده بزرگ حتی در سنین زیر 50 سال بشود.

دبیر علمی کنفرانس پیشگیری از سرطان کولورکتال با تأکید بر اینکه با تغییر سبک زندگی می‌توان از 50 درصد موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری کرد، گفت: در سرطان روده بزرگ افراد زیر 50 سال تا 20 درصد و در افراد بالای 50 سال تا 15 درصد موارد در زمینه سندرم‌های ارثی سرطان ایجاد می‌شود و در کنار آن ژنتیک و سابقه خانوادگی هم مهم است، اما در مابقی موارد بیشتر علل محیطی و نوع سبک زندگی نقش دارند.

دکتر گشایشی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سرطان‌های روده بزرگ از پولیپ‌های روده در فاصله 10 تا 15 سال ایجاد می‌شود فرصت خوبی به ما می‌دهد که با برداشتن پولیپ روده از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری نماییم.

وی با ذکر این نکته که غربالگری سرطان روده بزرگ در افراد جامعه بدون سابقه خانوادگی با تست خون مخفی در مدفوع از سن 45 سالگی به‌صورت مستمر در هر سال توصیه می‌شود، تأکید کرد: غربالگری مناسب سرطان روده بزرگ به همراه تغییر سبک زندگی باعث کاهش بروز این نوع سرطان و نیز کاهش مرگ و میر ناشی از آن در جامعه می‌شود، ضمن اینکه در صورت وجود خون مخفی بیمار باید بلافاصله کولونوسکوپی بشود.

دبیر علمی کنفرانس پیشگیری از سرطان روده بزرگ بیان کرد: افراد با سابقه خانوادگی سرطان ، باید به جز انجام غربالگری سرطان روده بزرگ، مشاوره ژنتیک هم بشوند و در بعضی از موارد باید این کار را زودتر و از سنین پایین‌تر شروع کرد.

کنفرانس یک روزه پیشگیری از سرطان روده بزرگ با حضور دکتر ملک‌زاده، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران که اقدامات بسیار ارزشمندی در زمینه ثبت سرطان و مطالعات در این زمینه در سطح کشور داشته و همچنین اساتید گوارش، ژنتیک، هماتولوژی و آنکولوژی در مشهد برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha