هشدار پلیس فتا درباره ارائه رمز ارز از سوی افراد مشهور

معاون اجتماعی پلیس فتا در مورد ارائه رمز ارز از سوی برخی افراد مشهور به مردم هشدار داد و گفت: رمز ارزهایی که از سوی این افراد عرضه می شوند فاقد پشتوانه هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، طی این چند سال که ارزهای دیجیتال رونق داشته و در بازار خرید و فروش می‌شوند دولت‌ها چه ایران و چه کشورهای دیگر موضع گیری خاصی نکرده اند، هرچند که هر کدام قوانینی را برای خرید و فروش و ذخیره ارزهای دیجیتال اعلام کرده اند. حال این سوال به وجود می‌آید که قوانین چه رویکردی در رابطه با ارز دیجیتال در ایران دارند؟

طبق گفته بانک مرکزی خرید و فروش و مبادله ارزهای دیجیتال ممنوعیتی ندارد و شما به راحتی می‌توانید از طریق صرافی‌های ایرانی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید. با این حال در نظر داشته باشید که طبق گفته بانک مرکزی هرگونه پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال ممنوع است و می‌تواند پیگرد قانونی داشته باشد به عنوان مثال نمی‌توانید در مقابل خرید یک محصول در اینترنت بیت کوین پرداخت کنید.

طبق گفته‌ها معاملات ارزهای دیجیتال جرم نیست ولی قوانین ارز دیجیتال روشن و مشخصی هم توسط مجلس و قوه قضائیه اعلام نشده پس بنا به ماده ۲ قانون مجازات عمومی ” هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تأمینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی‌توان جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین شده باشد جرم محسوب می شود” خرید و فروش و معاملات ارزهای دیجیتال هیچگونه مجازاتی در بر ندارد، با این حال شما می‌توانید در صورت کلاهبرداری و یا هک رمز ارزهایتان به ارگان‌های قضائی و انتظامی مراجعه کرده و شکایت خود را اعلام کنید.

هشدار انجمن بلاکچین درباره عرضه TNT: توکن تتلو پشتوانه علمی ندارد

اخیراً امیرحسین مقصودلو که با نام هنری «تتلو» در عرصه خوانندگی فعالیت می‌کند و طرفداران زیادی دارد، وارد بازار رمزارزها شده و توکن مخصوص خود به نام (tatal payment Network Token) TNT را راه‌اندازی کرده است. اما با توجه به عوامل مختلف، بسیاری از کارشناسان بر مخاطرات و ریسک‌های این پروژه تاکید دارند.

انجمن بلاکچین ایران با انتشار اطلاعیه‌ای به خریداران توکن TNT که با مشارکت تتلو عرضه شده هشدار داد. به گفته این انجمن، توکن مربوطه پشتوانه علمی و سپیدنامه (White Paper) مشخصی ندارد و به شدت پر ریسک است.

پلیس فتا: فریب رمز ارزهایی که از سوی برخی افراد مشهور ارائه شده اند را نخورید

در همین راستا به سراغ پلیس فتا رفتیم؛ سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: همانطور که قبلاً هم از طرف پلیس فتا اعلام شده بود، کشور ما فعالیت رمزارزها فاقد قوانین و مقررات جاری و مشخص شده است. دستورالعمل‌های اجرایی آن هنوز ابلاغ نشده است. یعنی در کل باید بگویم ما قوانین و مقررات خاصی در حوزه رمزارزها نداریم.

وی افزود: متأسفانه برخی اینفلوئنسرها و افراد معروف با سوءاستفاده از نام و اعتبار خود وارد بازار رمزارزها شده و با ارائه بعضی از رمزارزها که پشتوانه علمی هم ندارند، اقدام به خالی فروشی می‌کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا اظهار داشت: برخی دیگر از افراد هستند که با سوءاستفاده از نام و هویت برخی سلبریتی های ایرانی اقدام به فریب مردم در حوزه رمز ارزها می‌کنند.

وی گفت: تعداد زیادی از رمزارزها و توکن هایی که این افراد ارائه می‌کنند، فاقد پشتوانه هستند و ما پرونده‌های زیادی در این زمینه در پلیس فتا داریم.

صدور اعلان قرمز برای برخی سلبریتی‌های خارج نشین

پاشایی با اشاره به اینکه در زمینه تخلفات رمزارزی برای برخی مجرمینی که خارج از ایران هستند اعلان قرمز صادر شده است، تصریح کرد: حتی در داخل کشور برخی از هنرمندان و ورزشکارانی که ندانسته وارد این حوزه شده اند و به دام کلاهبرداران افتاده و قصد فریب و کلاهبرداری از مردم را داشتند نزد پلیس فتا احضار شدند و تذکرات لازم به آنها داده شده است.

پاشایی ادامه داد: البته زمانی که این افراد را در پلیس فتا فراخواندیم و با آنها صحبت کردیم دریافتیم اکثر این افراد ندانسته وارد این بازار شده اند و اطلاعات کافی نداشتند.

وی افزود: اخیراً هم که یکی از افراد خارج از ایران که به تازگی یکی از بازیگران خانم داخل کشور هم به او پیوسته است، رمزارزی ارائه کرده که براساس اعلام متخصصین این حوزه فاقد هیچ گونه پشتوانه‌ای نیست و به نظر می‌رسد این اقدام در جهت کلاهبرداری و خالی کردن حساب افراد باشد.

معاون اجتماعی پلیس فتا تأکید کرد: اغلب افرادی که در تلاش هستند تا با شیوه رمزارز دارایی مردم را به غارت ببرند برای یکی دو بار اول به تعهدات خود عمل کرده و سودهای اعلام شده را پرداخت کرده اند اما از دور سوم به بعد اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و به تعهدات خود پای بند نیستند.

وی با اشاره به اینکه تمامی هنرمندان و اینفلوئنسرها و افراد سرشناسی که در حوزه رمزارز فعالیت می‌کنند، زیر نظر گرفته شده اند. خاطرنشان کرد: از اینجا به تمامی این افراد هشدار می‌دهم که فعالیت‌های شما را زیر نظر گرفته ایم و اگر بخواهیم اقدامی در راستای خالی کردن جیب مردم داشته باشید، بدانید قطعاً با شما برخورد می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha