حذف کار کودکان  موضوع جهانی است/ اکثر کودکان کار افغانی هستند

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه حذف کار کودکان موضوع جهانی است گفت : کار کودک  معضل اجتماعی است که توجه فعالان حقوق بشر را به خود جلب کرده است‌ .

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا ) زنجان ،فتاح احمدی، ظهر روز سه شنبه  در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مرجع استانی حقوق کودک استان زنجان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کودکان کار، موضوع منحصر به کشور ایران نیست اظهار کرد: کار کودک  معضل اجتماعی است که توجه فعالان حقوق بشر را به خود جلب کرده است‌ .

وی با اشاره به اینکه در خصوص  حذف کار کودکان ۵  نشست جهانی برگزار شده است، بیان کرد : این موضوع  یک موضوع جهانی است و آخرین اجلاس برگزار شده تحت عنوان نشست جهانی حذف کار کودک در دوربانِ آفریقای جنوبی به‌صورت وبینار تشکیل شددو ایران نیز جز مدعوین این اجلاس بود.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری  با اشاره به اینکه  کودکان کار و کار کودک از جمله دغدغه‌های جهانی است که محققان علوم اجتماعی و مسئولانی که با این پدیده  روبه‌رو هستند  افزود: در این خصوص هم‌اندیشی دولت‌ها در سطح جهانی،  انجام می‌شود و راهکار ارائه می‌شود.

احمدی با بیان اینکه آمار دقیقی در خصوص آمار کودکان کار نداریم  بیان کرد : بعد از ورود طالبان به افغانستان، بسیاری از این اتباع همراه با کودک، زن و بچه وارد کشور شدند و مورد پناه کشور ایران قرار گرفتند .

وی تصریح کرد: در این برهه بخش قابل توجهی از کودکان کار و خیابانی کشورمان را اتباع افغانستان، پاکستان و عراق تشکیل دادند که بخش زیادی از آن‌ها افغانی هستند.

دبیر مرجع کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه کسی نمی‌تواند آمار دقیقی از کودکان کار در کشور ارائه دهد، اظهار کرد: نسبت به قبل از ورود طالبان این پدیده در کشور بود ولی بعد از ورد اتباع افغانی شاید  ۲۰ برابر شده است.

احمدی با اشاره به  آمارهای تخمینی بدست آمده از سر چهارراه‌ها و خیابان‌های شهرهای پرجمعیت ایران گفت: این آمار نشان  این است که حضور طالبان در افغانستان و ایجاد  ناامنی‌ برای خانواده‌های آنان  سبب بالا رفتن آمار کودکان کار و خیابانی در کشور ایران  شده است.

وی با بیان اینکه تردیدی نیست که شبکه‌ها و کسانی که منتفع هستند، کودکان را به‌کارگیری می‌کنند و از آن‌ها در چهارراه‌ها و سر خیابان‌ها و حتی در زباله‌گردی استفاده می‌کنند افزود : تا زمانی که برخی افراد، منافعی دارند از کودکان کار استفاده میکنند .

این مسئول با اشاره با اینکه تفکیک زباله از مبدا بسیار مهم و موثر است بیان کرد : زباله‌ای که ارزش مادی دارد  طبعا همه هوس می‌کند، بطوری که در تهران بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان است .

احمدی  تصریح کرد: قانون تفکیک زباله از مقصد، جزء مسئولیت‌های شهرداری‌ها است و سازمان حفاظت محیط زیست در هماهنگی با شهرداری  هم پیگیر این موضوع است .
وی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص  تدوین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعی برای جلوگیری از سقط جنین‌های غیرقانونی  گفت : تدوین این قانون زمان بر و دستور کار است  لذا  باید تمام جهات موضوع لحاظ شود  چرا که جزء وظایف ماست که این کار را به خوبی انجام دهیم  تا  قانون بلااجرا نماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha