شاخص های توسعه سلامت در مناطق کم برخوردار بسیار ناچیز است/

نماینده مردم چابهار با انتقاد از عدم توسعه شاخص های سلامت در مناطق کم برخوردار گفت: به دلیل عدم توسعه اینترنت، نسخه الکترونیکی در بسیاری از شهرها اجرایی نشده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت ، معین الدین سعیدی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 31 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان توضیح سوال خود از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علل عدم افزایش شاخص های بهداشتی و پزشکی در مناطق کم برخوردار، گفت: نظام ما در طول حیات 43 ساله خود کارنامه پرباری در حوزه سلامت دارد، اما شاخصه انقلاب ما موضوع عدالت و توزیع عادلانه فرصت ها در کشور است و مبنای سوال من نیز فاصله نجومی میان شاخصه سلامت در مناطق برخوردار و غیربرخوردار است. این در حالی است که قوانین و اسناد بالادستی تکلیف های مشخصی برای حوزه بهداشت دارند.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی از همکاران خود خواست به احترام جامعه پزشکی و پرستاری لحظه ای قیام کنند و در ادامه افزود: اگرچه وزیر بهداشت تیم قوی دارد و ما قدردان زحمات آنها هستیم و یکی از شاخصه های دولت آقای رئیسی مواجهه و رودررویی با مردم است، همچنین شخص آقای قالیباف رئیس مجلس بیش از همه روسای مجلس بازدید میدانی داشته اند و اگر امروز جهاد آبرسانی را شاهد هستیم یکی از دلایلش همین سفرهاست، اما وزیر بهداشت کمتر در این مسیر بوده و در بازدیدها حضور داشتند.

وی ادامه داد: نتیجه نشستن در اتاق شیشه ای و اتکا به گزارش مدیران این گزارش است، گزارشی مبنی بر اینکه درصد تحقق نسخه الکترونیکی به تاریخ 27 فروردین 1401 در استان هایی همچون هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و جنوبی، بوشهر، ایلام، صددرصد تحقق یافته در حالی که بسیاری از این مناطق حتی کامپیوتر نیز ندارند، دیگر چه برسد به اینترنت. حال باید پرسید چطور نسخه الکترونیکی تحقق پیدا کرده است؟ لذا باید آمارها و گزارش های درستی از سوی مسئولان اجرایی ارائه شود.

وی در ادامه بیان کرد: این انتظار که شاخص های توسعه سلامت را صرفاً وزارت بهداشت افزایش دهد، انتظار درستی نیست و باید دیگر ارگان ها دراین موضوع مشارکت داشته باشند.

سعیدی در ادامه با بیان اینکه شاخص پزشک به بیمار بسیار نامتعادل است، گفت: چرا که به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت 16 نفر پزشکی داریم و اما این شاخص در استان ما 1.9 است یعنی چیزی حدودی یک دهم نرم کشوری، همچنین نسبت پرستار اگر حدود 2 باشد این شاخص در استان سیستان و بلوچستان چیزی حدود نیم است بنابراین فاصله ها بسیار معنادار و نجومی است لذا سوال این است که برنامه عملی وزارت علوم در این رابطه چیست؟

نماینده مردم چابهار بیان کرد: نکته دیگر اینکه ماده 76 برنامه توسعه، وزارت بهداشت را مکلف کرده نسبت به مرگ و میر مادری به ازای هر 100 هزار تولد زنده تا 15 نفر در سال کاهش دهد اما این رقم فقط در استان ما در سال گذشته 16 نفر بوده است، در واقع سال گذشته 16 مرگ و میر مادری را فقط در زایشگاه چابهار داشتیم.

وی با بیان اینکه بیمارستانی در حوزه انتخابیه چندین بار کلنگ خورده است، توضیح داد: این بیمارستان یک بار در سال 69 در دولت آقای رفسنجانی کلید خورد و این کلیدزنی در دولت آقای خاتمی تکرار شد و همچنین در دوره آقای احمدی نژاد دوبار کلنگ زنی انجام شد و یک بار در دوره آقای روحانی و زمانی که آقای رئیسی آمدند ما خواستیم ایشان نیز کلنگی بزنند شاید برای ما بیمارستان نشود اما می تواند برای شما چاه نفتی شود، تا اینکه به همت این سید عزیز تا این لحظه بعد از 31 سال این بیمارستان ماده 21 گرفت اما چه کسی می خواهد جوابگوی جان های از دست رفته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه باید در حوزه طرح تعالی عدالت، شاخص و فاصله را نیز در نظر گرفت، گفت: در بسیاری از استان های محروم فاصله نزدیک ترین پزشک شاید 100 کیلومتر باشد. مسئله ماندگاری پزشک نیز به بحث پزشک عمومی بازمی گردد که البته اکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستور آقای رئیسی سهمیه ها را افزایش داد لذا با افزایش سهمیه مناطق محروم می توان به این قصه کمک کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تعداد پرستان و کادر سلامت مناطق کم برخوردار نیز فاصله نجومی با مناطق برخوردار دارد، گفت: مردم از آقای رئیسی انتظار دارند که به وعده های خود عمل کند چرا که ایشان در سفر به چابهار صریحا گفتند دانشگاه علوم پزشکی چابهار را مصوب می کنیم، امیدواریم که به این عهد خود پایدار باشند.

وی ادامه داد: ما در عین حال که باید به کاستی ها اشاره کنیم نمی توانیم زحمات کادر درمان و مسئولان وزارت بهداشت را منکر شویم لذا انتظار اینکه فقط وزارت بهداشت مشکلات موجود را حل کند انتظار درستی نیست.

سعیدی مطرح کرد: به همت مجلس انقلابی مقرر شد یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت اختصاص پیدا کند اما این مهم شامل پرداخت هزینه های پزشکی همچون حقوق، مزایا، فوق العاده و ... نمی شود و باید به تلخی بگویم درصد تخصیص این موضوع صفر بوده است و زمانی که درصد تخصیص صفر باشد چون انتظار برقراری عدالت داشته باشیم.

نماینده مردم چابهار در مجلس تاکید کرد: موضوع دیگری هم که می تواند به این مهم کمک کند اختصاص عوارض واردات سیگار است که باید به این مهم نیز فکر و در ادامه اجرایی شود.

وی اظهار کرد: آنچه در حوزه سلامت در استان هایی همچون سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی و شمالی و بسیاری از مناطق محروم در حال مشاهده است زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست چرا که اکنون بیش از 40 درصد تخت های بیمارستانی در 3 استان متمرکز شده اند بنابراین با این روش بودجه ریزی به جایی نخواهیم رسید هرچند بسیاری از مسائل و مشکلات اعتباری نیست و ناشی از مدیریت غلط است.

سعیدی با بیان اینکه بسیاری از پروژه های سلامت در مناطق محروم در حال تبدیل شدن به آثار باستانی هستند، افزود: بیمارستان نیکشهر و چابهار نیازمند پایش مستقیم هستند امیدواریم تمام ارگان ها علی الخصوص مجلس شورای اسلامی یار و یاور وزارت بهداشت باشند.

این نماینده مجلس افزود: در پایان به وزارت بهداشت و درمان و وزیر بهداشت فرصت می دهم تا طرح عدالت و تعالی را به خوبی اجرایی کنند./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha