ورود کمیسیون اصل ۹۰ به سیاستگذاری عرصه سلامت خلاف قانون نبوده است

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به ورود این کمیسیون به موضوع سیاستگذاری عرصه سلامت براساس شکایات واصله گفت: اشکالی به لحاظ قانونی در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت، حسن شجاعی علی آبادی   در نشست علنی امروز (سه شنبه، 31 خردادماه) مجلس شورای اسلامی به استناد اصل 75 قانون اساسی در اخطاری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران و قدردانی از ایثارگری های کادر درمان، گفت: انتقاداتی در رابطه با عملکرد کمیسیون اصل 90 در مجلس مطرح شد. اگر اشکال به صلاحیت کمیسیون در ورود به موضوعات نظام سلامت است، خلاف قانون اساسی است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: مطابق اصل نودم قانون اساسی این کمیسیون صلاحیت ورود به همه موضوعات و همه دستگاه های ذیل قوای سه گانه نظام را دارد.

وی اظهار کرد: اگر اشکال در انجام کار کارشناسی در موضوعات نظام سلامت است، ما در حوزه تخصصی پزشکی ورود نکردیم یعنی دارو تجویز نکردیم یا درباره سلامت معده و روده نسخه نپیچیدیم بلکه در حوزه سیاستگذاری نظام سلامت ورود کردیم که حوزه تخصصی دیگری است.

شجاعی یادآور شد: در بسیاری از کشورهای جهان سیاستگذاران عرصه سلامت افراد متخصص غیر پزشک هستند یا در برخی از کشورهای پیشرفته وزیر سلامت، پزشک نیست بلکه از تخصص سیاستگذاری و مدیریت در حوزه نظام سلامت برخوردارند.

وی تصریح کرد: کمیسیون اصل 90 به عنوان یک نهاد نظارتی و براساس شکایت واصله به حوزه نظام سلامت ورود کرد لذا به گونه ای اظهارنظر نکنیم که جمع بندی مردم ما این باشد که ما دچار تعارض منافع شده ایم، تعارض منافع تنها مباحث شخصی نیست بلکه مباحث ساختاری و صنفی را هم شامل می شود لذا نباید خود را در معرض اتهام تعارض منافع صنفی و ساختاری قرار دهیم.

نماینده مردم ابهر،خرمدره و سلطانیه در مجلس یازدهم، گفت: ما جلسات فراوانی را با مسئولان حوزه سلامت از جمله وزارت بهداشت تشکیل دادیم و مباحث تخصصی را در آن مطرح کردیم.  مسئولان وزارت بهداشت نیز با ما همراه هستند و اذعان دارند که با کمبود پزشک و دندان پزشکی در کشور مواجهیم، متاسفانه در 27 استان ما سرانه دندانپزشک از کشور عراق کمتر است.

وی با اشاره به مولفه های ارتقای بهداشت دهان و دندان، افزود: یکی از مولفه های مهم در این حوزه افزایش سرانه دندانپزشک است که ما در این زمینه کارنامه قابل قبولی ندیدیم. با انجام مطالعات دقیق و کارشناسی این فرآیند باید اصلاح شود، کمیسیون اصل 90 و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برای بهبود این مولفه ها ورود کردند./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha