تحلیل الاخبار؛ پیروزی حزب الله و شکست مخالفان در عرصه سیاسی لبنان

نجیب میقاتی با رای اعضای پارلمان لبنان، در شرایطی بار دیگر مامور تشکیل کابینه شد که احزاب غرب گرا و حامیان خارجی آنها در انتخابات پارلمانی تلاش های زیادی کردند تا اکثریت کرسی ها را تصاحب کنند و بر حزب الله و همپیمانانش فایق آیند، حالا به دنبال انتخاب میقاتی برای تشکیل دولت جدید لبنان روزنامه الاخبار از آن به عنوان پیروزی حزب الله و همپیمانانش یاد کرده است.

روزنامه الاخبار لبنان با ارایه تحلیلی نوشت، نجیب میقاتی با 54 رای مامور تشکیل کابینه شد گرچه این تعداد کمترین رای در میان نخست وزیران لبنان در دوره ریاست جمهوری میشل عون است اما نشان دهنده پیروزی حزب الله و همپیمانانش به جز جریان ملی آزاد که عون از رهبران آن است، برای معرفی گزینه خود به عنوان نخست وزیر جدید است.

اما از سوی دیگر، این مساله نشانه شکست نیروهای لبنانی (القواة البنانیة) به رهبری سمیر جعجع، نمایندگان تغییر، نمایندگان مستقل و احزاب مخالف در زمینه توافق بر سر یک نامزد واحد برای نخست وزیری و ناتوانی آنان از حل اختلافات داخلی و تحمیل معادله هایشان در لبنان است.

«نیروهای خواهان تغییر»، اسمی است که بر نمایندگان جدید پارلمان لبنان نهاده شده است زیرا حامل اندیشه‌های تظاهرات بزرگ مردمی 17 اکتبر سال 2019 میلادی هستند که خواهان ریشه‌کن‌سازی فساد و بازخواست افراد و گروه‌های مسئول بحران اقتصادی و سیاسی لبنان‌اند.

بنابر گزارش روزنامه الخبار عواملی که باعث شد میقاتی مجددا مامور تشکیل کابینه شود، سه علت است.

1 – اعتقاد حزب الله و امل درباره اینکه مدت باقیمانده از عمر دولت فعلی آنقدر کوتاه است که نیازی به بحث و جدل درباره انتخاب نخست وزیر جدید نیست.

2 – دخالت آمریکا و فرانسه به نفع میقاتی و عدول سعودی از مواضع سابقش در زمینه مخالفت با میقاتی.

3 – اصرار نکردن گروه جعجع به نامزدی نواف سلام.

البته میقاتی به خاطر بی میلی میشل عون برای همکاری با وی به طور حتم در زمینه تشکیل کابینه با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

خاطرنشان می شود که نجیب میقاتی با بیشترین آرای پارلمان لبنان برای سومین بار نخست‌وزیر این کشور شد. انتخاب او در شرایطی صورت گرفته که لبنان با بحران سخت مالی روبروست و میقاتی برای توافق بر سر کابینه جدید مسیر ناهمواری پیش رو دارد.

پارلمان لبنان پنج‌شنبه (۲ تیر) نجیب میقاتی، مسلمانِ سنی را با ۵۴ رأی مثبت از ۱۲۸ نماینده، به‌عنوان نخست‌وزیر برگزید.

میقاتی از پشتیبانی حزب‌الله و جنبش امل متحد شیعه آن به رهبری نبیه بری رئیس مجلس و همچنین برخی نمایندگان اهل سنت برخوردار است.

نواف سلام، رقیب او ۲۵ رأی به‌دست آورد و ۴۶ نماینده نیز به هیچ یک از نامزدها رأی ندادند. نواف سلام، سفیر سابق لبنان در سازمان ملل، از سوی برخی مستقل‌ها و همچنین حزب کتائب و جناح مورد حمایت ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌ها حمایت می‌شد.

حزب «نیروهای لبنانی» به رهبری سمیر جعجع، یکی از دو جناح بزرگ مسیحی مورد حمایت عربستان سعودی اعلام کرده بود که از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد، در حالی که مشخص نبود جناح تحت رهبری «جریان ملی آزاد»، حزب مسیحی مارونی که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز از رهبران آن است، چه کسی را انتخاب خواهد کرد. جبران باسیل، رهبر این حزب گفته بود میقاتی انتخاب او نیست.

در پی تصمیم پارلمان لبنان، میقاتی حکم تشکیل کابینه جدید را از میشل عون دریافت کرد و از تمامی نیروهای سیاسی خواست تا مسئولیت تاریخی خود را در این برهه حساس دریابند و در مسیر نجات کشور همکاری کنند.

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی امسال لبنان، «اکثریت پارلمانی» در اختیار گروه سیاسی مشخصی قرار ندارد بلکه ثقل پارلمانی در میان چندین رویکرد سیاسی توزیع شده است اما در عین حال، وجود سه ائتلاف پارلمانی به چشم می خورد.

یکی ائتلاف متشکل از حزب‌الله و جنبش امل و جریان ملی آزاد و هم‌پیمانان، ائتلاف دوم شامل حزب نیروهای لبنانی، حزب سوسیالیست ترقی‌خواه به همراه نمایندگانی که پیشتر با جریان المستقبل به رهبری سعد الحریری بودند، جریانی که رسما انتخابات اخیر را تحریم کرد اما ائتلاف سوم شامل نمایندگان خواهان تغییر و برخی نمایندگان مستقل است.

در این میان، حزب‌الله و جریان ملی آزاد و دیگر گروه‌های هم‌پیمان که در انتخابات 2018 میلادی اکثریت را به دست داشتند، در انتخابات پارلمانی امسال اکثریت پارلمانی را از دست دادند و تعداد کرسی‌هایشان از 71 کرسی به حدود به حدود 60 کرسی کاهش یافت.

منبع:العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha