استفاده از ظرفیت‌ های طب ‌ایرانی در درمان اعتیاد

رییس مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب ‌سنتی دانشگاه شاهد با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص اعتیاد و تاثیر داروهای سنتی، بر استفاده از ظرفیت‌ های طب ‌ایرانی در درمان معتادان تاکید کرد.

به گزارش گروه  بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر محسن ناصری، با بیان اینکه امروزه سوء مصرف مواد و وابستگی به اوپیوئیدها جزو اصلی ‌ترین مشکلات حوزه سلامت در جهان است، گفت: باید توجه داشته باشیم درباره معضلی صحبت می‌ کنیم که در جهان راهکاری نداشته  اما دیدگاه طب ایرانی در این باره موفقیت‌ آمیز بوده است.

دکتر ناصری با بیان اینکه سالانه ۸۰۰ هزار نفر برای ترک اعتیاد مراجعه می ‌کنند، اما علیرغم صرف هزینه ‌های هنگفت، اعتیاد ۶۰۰ هزار نفر آنها دوباره عود می ‌کند، بر ضرورت کمک به درمان معتادان با بهره گیری از ظرفیت های طب ایرانی تاکید کرد.

وی افزود: راهکارهای موجود در درمان ترک اعتیاد اگرچه در کنترل و درمان برخی علائم محرومیت مؤثر واقع شده، اما قادر به کنترل کامل علائم نیستند، لذا حرکت جهانی به سمت استفاده از روش‌ های درمانی طبیعی افزایش یافته است، بر این اساس سازمان جهانی بهداشت نیز استفاده از سایر شیوه‌ها و مکاتب درمانی را در حوزه‌ اعتیاد توصیه کرده است.

رییس مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب ‌سنتی دانشگاه شاهد اظهار کرد: سال گذشته یک تحقیق موفقیت ‌آمیزی در خصوص اعتیاد و تاثیر داروهای سنتی در یکی از زندان ‌های کشور صورت گرفت که دو گروه مورد آزمایش قرار گرفتند که مدت ‌ها بود مواد مخدر را ترک کرده بودند. در این آزمایش برای یک گروه داروی طب سنتی و برای گروه دیگر دارونما استفاده کردیم. گروهی که دارونما دریافت کرد بازگشت ۸۰ درصدی به مواد داشتند اما بازگشت به اعتیاد در گروهی که داروی طب سنتی را مصرف کردند، صفر بود.

وی افزود: افرادی که در زندان هستند کمترین میزان حمایت اجتماعی را دارند، دارو برای آنها خیلی مهم است، ولی همین مطالعه را با معتادان سرپایی کار کردیم که ۴۰ درصد پاسخ دریافت کردیم که البته باز هم قابل توجه است.

دکتر ناصری درخصوص ادامه یافتن این طرح گفت: مطالعات مربوط به نحوه تاثیرگذاری این دارو در دانشگاه تربیت مدرس انجام می ‌شود، برای ما مهم است که بدانیم این دارو در مغز چه تاثیری گذاشته است که چنین بازخوردی دریافت می‌ کنیم. مطالعات دانشگاه تربیت مدرس تا آزمایشات حیوانی پیش رفته است که یافته‌ های آن هم بسیار چشمگیر است. در واقع آزمایش این داروی طب سنتی بر روی موش‌ها تا صددرصد پاسخ داده است.

رییس مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی دانشگاه شاهد تشریح کرد: این مطالعات از سال ۸۰ شروع شده است و برای حصول به نتیجه تمام منابع طب قدیم را مطالعه کردیم. در وهله اول ۸ تا ۱۰ دارو مطرح شد و پس از مطالعات سم‌شناسی و کارآزمائی‌های بالینی که در بیمارستان روزبه انجام شد، کارآزمایی بالینی بر روی انسان انجام شد و نتیجه‌ها بسیار امیدوارکننده بود.

وی در پایان گفت: طب ایرانی سابقه ۱۰ هزار ساله دارد، این در حالی است که طب چینی سابقه ۳هزار ساله و طب یونانی سابقه ۷ هزار ساله دارد، ما ۱۴ هزار منبع مکتوب طب ایرانی داریم که مشکلات پزشکی را مطرح کرده است و باید از این ظرفیت در کنترل و درمان بیماری ‌ها استفاده کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha