ساختمان‌ها  مهم‌ترین و اصلی ترین المان‌های آسیب پذیر در مقابل زلزله

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور، گفت: ساختمان‌ها از مهم‌ترین و اصلی ترین المان‌های آسیب پذیر در مقابل زلزله است و در این میان رعایت اصول ایمنی در ساخت وسازها ضروری است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان، و به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان،  محمد رضا ابراهیم پور با اشاره به تدابیر ویژه در کشورهای زلزله خیز جهت به حداقل رساندن میزان صدمات و خسارات، گفت: مقاوم سازی لرزه‌ای سازه‌های موجود یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش خطر زلزله است.

وی ساختمان‌ها را از مهم‌ترین و اصلی ترین المان‌های آسیب پذیر در مقابل زلزله برشمرد و خواستار رعایت اصول ایمنی در ساخت وسازها شد.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور، اظهار داشت: قرار گرفتن شهرها بر روی گسل یا حتی نزدیک بودن به آن، احتمال ویرانی را چند برابر بیشتر می‌کند، بنابراین باید با رعایت اصول مهندسی و استانداردهای لازم، ایمنی سازه‌ها را در چنین مناطقی افزایش داد و جان و مال مردم را حفظ کرد.

ابراهیم پور تاکید کرد: با توجه به زمین لرزه‌های صورت گرفته در بخش قره پشتلو در سال گذشته یک دستگاه شتابنگار دیجیتال در دهستان سهرین جهت پایش دقیق‌تر و وسیع‌تر منطقه نصب و راه اندازی شد و همچنین دستگاه شتابنگار برخط شهر ارمغانخانه در مهرماه ۱۳۹۹ در بخشداری قره پشتلو در این شهر نصب و راه اندازی شده بود.

وی گفت: جلوگیری از وقوع زلزله امری محال و دور از تصور است و تاکنون بشر نتوانسته چاره‌ای برای آن بیندیشد اما چند سالی است که کشورهای زلزله خیز مانند ژاپن سیستم شهرسازی خود را تغییر داده و با ساخت بناهای مقاوم در برابر زمین لرزه به میزان قابل توجه میزان مرگ و میرها و خسارات مالی را کم کرده‌اند.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور، ابراز داشت: گسل ارمغانخانه- سهرین به طول ۷۰ کیلومتر این گسل با امتداد شمالی- جنوبی از مجاورت دو منطقه ارمغانخانه و سهرین عبور می‌کند و با گذر از غرب شهر زنجان به گسل زنجان برخورد می‌کند.

ابراهیم پور با بیان اینکه ویژگی‌های هندسی سطح زمین در این منطقه حاکی از محدود شدن فعالیت تکتونیکی آن به گسل زنجان است‌، به‌گونه‌ای که در دشت‌های جنوبی زنجان‌رود، اثری از فعالیت آن دیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: گسل ارمغانخانه _ سهرین با عبور از رودخانه سارمساقلو به طرف زنجان‌رود از گسل پیشانی جبهه کوهستان فاصله می‌گیرد و گسل ارمغانخانه را از جبهه کوهستانی در ارتفاعات شمالی زنجان خارج و وارد دشت می‌شود. که شواهد وجود این گسل در محل ورودی شهر، از طرف جادۀ قدیم زنجان- تبریز کاملاً مشخص است.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور، داشتن یک شبکه متراکم از ایستگاههای شتابنگار و لرزه نگار را مهمترین ابزار ثبت ومطالعه زمین لرزها دانست وافزود: در این راستا مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با خرید ۸۰۰ دستگاه شتابنگار نسل چهارم از سال ۱۳۹۷ در صدد توسعه و بروز رسانی شبکه شتابنگاری در سطح کشور است.

ابراهیم پور ضمن تشکر جهت همکاری و هماهنگی ادارات راه و شهرسازی استان‌ها و مجموعه مدیریت بحران استان‌ها، آماده سازی زیر ساخت ایستگاههای شتابنگار را جهت توسعه و راه اندازی شبکه شتابنگاری آنلاین را ضروری دانست.

وی با بیان اینکه ضرورت راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع، شناسایی و تعیین حریم گسل‌های استان و ضوابط اجرای آئین‌نامه ۲۸۰۰ در استان، کمک مهمی در کاهش آسیب و تاب آوری شهرها در مقابل با مخاطراتی، مانند زلزله و زمین لغزش در کشور خواهد کرد.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور بیان داشت: اولین دستگاه شتابنگار زلزله در شهر ارمغانخانه در ۱۵ شهریور ۱۳۷۶ در مخابرات این شهر نصب و راه اندازی شده و همچنین با توجه به مطالعات زمین شناسی ساختگاهی با استفاده از روش آزمایش ژئوسایزمیک در این منطقه سرعت موج برشی در این ایستگاه ۷۶۳ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha