تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا تصویب شد

نمایندگان مردم در مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا طی سال ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۹ موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 7 تیر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی با تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال 1392 الی 1399 با 161 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

شهباز حسن پور بیگلری در تشریح گزارش کمیسیون اقتصادی در رابطه با این تقاضای تحقیق و تفحص گفت: بررسی وضعیت مدیریت اقتصادی، مالی، اداری و حقوقی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و شرکتهای زیر مجموعه آن محور اصلی این طرح است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به محورهای فرعی این طرح تحقیق و تفحص ادامه داد: بررسی مدیریت مالی و سرمایه گذاری شرکت های زیر مجموعه، فرایند خرید و فروش داخلی و خارجی، خرید و فروش دارایی ها و نحوه رعایت صرفه و صلاح شرکت، اجاره دارایی ها، اخذ تسهیلات و نحوه پرداخت به شرکت های تابعه و اخذ تضامین بازپرداخت، چگونگی انجام حواله های ارزی و ... و تخلفات ناشی از آن، بررسی نحوه انتصابات و بررسی تناسب ترکیب اعضاء هیات مدیره ها در برخی از شرکت ها از لحاظ تحصیلات و تجربه کاری متناسب با فعالیت اجرایی شرکت، نحوه بکار گیری مشاوران، عضویت اعضای هیات مدیره ها به صورت همزمان در شرکتهای مختلف، بررسی ضوابط حقوق و مزایای معاونان، مشاوران و مدیران شرکت ها و تخلفات ناشی از آن از دیگر محورهای این طرح تقیق و تفحص است.

وی تصریح کرد: همچنین بررسی مدیریت بخش حقوقی شرکت های زیر مجموعه شستا و تعداد دعاوی حقوقی، فرایند دعاوی و نحوه صرف هزینه‌های وکالت و نتایج مالی دعاوی حقوقی به نفع شستا، بررسی انتصاب مدیران حقوقی متمرکز از طریق معاونت حقوقی شرکت شستا و اخراج کارشناسان حقوقی مستقل نیز در این طرح آمده است.

براساس این گزارش علی خضریان به عنوان متقاضی طرح تحقیق و تفحص، با اشاره به اهمیت تحقیق و تفحص از مجموعه شستا گفت: شرکت شستا مالک بسیاری از مجموعه ها در حوزه داروسازی، کشت، دامپروری، پتروشیمی، عمرانی و... است.

نماینده متقاضی تحقیق و تفحص از شستا اظهار کرد: همچنین این مجموعه در شرکت های صنایع ملی مس، ایرانول، جم، میلاد سلامت و... دارای سهام است؛ در واقع می توان اظهار کرد این شرکت با پول کارگران و بازنشستگان سهامدار این شرکت ها شده است.

وی بیان کرد: مجموعه شستا دارای 165 شرکت مدیریتی و 65 شرکت غیرمدیریتی است و مجموع سرمایه آن از سال 97 در حدود 57 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین درآمد سالانه آن 32 هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود که با توجه به شرایط اکنون باید دو برابر باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس یازهم تصریح کرد: طی دوره های گذشته مجلس دو بار موضوع تحقیق و تفحص از شستا در دستور کار نمایندگان قرار داشته، اما نتیجه آن در صحن علنی مطرح نشده است که بیانگر اهمیت تحقیق و تفحص از این مجموعه عظیم است.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: اتفاق تلخی در این مجموعه طی 8 سال دولت آقای روحانی رخ داده و موجب ایجاد حیات خلوت در شستا شده است؛ مشاهده می شود با امضای معاون وزیر کار، افرادی به شرکت تامین اجتماعی معرفی شده اند تا در هیات مدیره ها به کار گرفته شوند، زیرا  آنها از اعضای ستاد بودند.

خضریان تصریح کرد: چرا فردی با تحصیلات غیرمرتبط در مجموعه پتروشیمی عضو هیات مدیره می شود، در حالی که افراد نخبه دیگر و جویای کار وجود دارد! در واقع فردی یک ماه در ستاد انتخاباتی فعالیت داشته و از این طریق در این مجموعه به کار گرفته شده است، بنابراین در بخش های زیرمجموعه شاهد تخلفات در حوزه سرمایه گذاری و همچنین سوءاستفاده در انتصابات و سایر مشکلات در بخش حقوقی هستیم که موجب شده 13 هزار پرونده قضایی و حقوقی برای این مجموعه شکل بگیرد./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha