نگهداری آب معدنی زیر آفتاب و احتمال آلودگی میکروبی

رئیس اورژانس بیمارستان شریعتی گفت: در خیلی فروشگاه‌ها باکس آب معدنی خارج از محیط مغازه و زیر آفتاب نگهداری می‌شود که به جز آسیب ناشی از آزاد شدن مواد شیمیایی جدار بطری به درون آب بحث آلودگی میکروبی آن نیز مطرح است

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر حجت شیخ مطهر واحدی متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بخش اورژانس بیمارستان شریعتی در رابطه با افزایش عفونت‌های ویروسی فصلی با برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو مصاحبه تلفنی کرد.

واحدی گفت: با توجه به اینکه عفونت ویروسی فصلی تقریباً بعد از دوره دو ساله کووید به وجود آمده خیلی وقت‌ها نگرانی و این سوال را در ذهن مردم ایجاد می‌کند که آیا این عفونت شکل جدیدی از کووید است یا خیر.

وی افزود: عفونت‌های ویروسی به جز در موارد خاص، درمان‌های علامتی و حمایتی دارند اما فرم جدید عفونت فصلی تقریباً در اغلب موارد با تظاهرات و علائم گوارشی همراه است.

متخصص طب اورژانس با اعلام اینکه کاهش محسوسی در روند ابتلای مردم به عفونت‌های گوارشی طی دو هفته اخیر دیده نشده اظهارکرد: کرونا همچنان در متن جامعه وجود دارد، با توجه به اینکه درصد زیادی از مردم واکسینه شدند چرخه انتقال ویروس هم ضعیف شده اما این چرخه همچنان هست.

واحدی هشدارداد: اگر ویروس کرونا مهار نشود به فرم‌های دیگری تبدیل خواهد شد لذا به افرادی که واکسینه نشدند توصیه می‌شود حتماً واکسن را در سه نوبت دریافت کنند.

رئیس بخش اورژانس بیمارستان شریعتی با اشاره به افزایش میزان رفت و آمد و مسافرت‌ها در فصل بهار و به ویژه تابستان گفت: این موضوع مستلزم استفاده از آب و مواد غذایی تولید شده در بیرون از منزل است و احتمال آلودگی و فساد مواد غذایی و ابتلای افراد به مشکلات گوارشی هم وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه افراد در مسافرت‌ها و حتی با حضور روزمره خود در شهر حتی الامکان از مواد غذایی سالم و خانگی استفاده کنند اظهارکرد: در خیلی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها باکس‌های آب معدنی خارج از محیط مغازه و زیر آفتاب نگهداری می‌شوند که به جز آسیب ناشی از آزاد شدن مواد شیمیایی جدار بطری به درون آب بحث آلودگی میکروبی آن نیز مطرح است.

واحدی ضمن توصیه به شستشوی دستها با آب و صابون و یا ضدعفونی با محلول پایه الکلی و همچنین مصرف آب جوشیده و تصفیه شده در خارج از منزل و در سفر گفت: افراد از جایی آب معدنی تهیه کنند که شرایط نگهداری قابل قبولی داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که در شرایط افزایش گرد و غبار و عطسه و سرفه چگونه می‌توان بیماری را تشخیص داد گفت: افرادی که بیماری زمینه‌ای و یا سن بالایی دارند اگر دچار علائم تنفسی شدند سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند تا علائم و عفونت در بدنشان بررسی شود ضمن اینکه سرفه‌های عفونی معمولاً با تب همراه هستند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha