ارائه خدمات پیشگیرانه مهمترین وظیفه حوزه بهداشت در مقابله با اعتیاد در جامعه

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ارائه خدمات پیشگیرانه مهمترین وظیفه حوزه بهداشت در مقابله با اعتیاد در جامعه است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سالمت،دکتر ندا اخروی  با اشاره به اینکه اعتیاد یک معضل چند جهی است اظهار داشت: به منظور محافظت فرد و جامعه از این آسیب توجه و مراقبت از افراد در خانواده، اجتماع و محیط های آموزشی ضروری است.

وی اهتمام به مراقبت فردی را ضروری خواند و گفت: پایین بودن عزت نفس، وجود اختلالات روانی، پایین بودن توانمندی های فردی و اجتماعی همچنین وجود ویژه گی هایی همچون نافرمانی، منزوی بودن و سرکش بودن از جمله فاکتورهای خطر در حوزه فردی است که می تواند زمینه را برای اعتیاد هموار نماید.

وی با تاکید بر نقش خانواده در گرایش به اعتیاد بر پیوند عاطفی و دلبستگی صحیح والدین ، فرزندان و به طور کلی تمام اعضاء خانواده گفت: در کنار روابط صحیح اعضاء خانواده وجود قوانین مشخص و واضح و نظارت صحیح با روشی درست در این راستا بسیار ضروری است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: دانش آموزانی که افت تحصیلی داشته اند، قادر به برقراری ارتباط صحیح با هم کلاسی های خود نیستند، سرکش بوده و یا ترک تحصیل نموده اند مستعد این آسیب بوده و ضروری است به صورت ویژه مورد مراقبت و نظارت قرار گیرند.

دکتر اخروی توانمندسازی افراد در زمینه خود مراقبتی در راستای پیشگیری از ابتلا به مصرف مواد، دسترسی عادلانه و جامع به طیفی از خدمات پیشگرانه شامل آموزش، غربالگری، مداخلات زودرس، مراقبت و پیگیری و همچنین ارائه خدمات استاندارد در زمینه اختلالات ناشی از سوء مصرف مواد، آموزش و حمایت از بیماران و خانواده های مبتلا به سوء مصرف مواد را از مهمترین خدمات حوزه بهداشت در راستای برنامه های پیشگیری از مصرف مواد و اعتیاد برشمرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha