جایگاه دیپلماسی سلامت در نظام نوین سیاسی و نظام های سلامت در جهان

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به تبیین جایگاه دیپلماسی سلامت در نظام نوین سیاسی و نظام های سلامت در جهان پرداخت.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر محمدحسین نیکنام در سخنرانی خود با موضوع «دیپلماسی سلامت؛ چالش ها و فرصت ها» در مراسم افتتاح دوره دیپلماسی سلامتِ این دانشکده گفت: استفاده از ساختارهای سیاسی موجود در جهت پیشبرد اهداف سلامت یکی از فرصت های مهم در زمینه دیپلماسی سلامت است.

وی افزود: جایگاه دیپلماسی سلامت در اسناد ملی کشورها و در تعیین سیاست های کلان ملی و بین المللی، نشانگر اهمیت دیپلماسی سلامت برای کلیه سیاستگذاران ارشد دولت های جهان است.

وی با بیان خلاصه ای از توافقات و دیدارهای انجام شده وزیر بهداشت و مسئولان نظام سلامت ایران با وزرای بهداشت و سایر مقامات کشورهای دیگر در حاشیه آخرین مجمع جهانی سلامت، چنین گردهمایی های جهانی را فرصتی مغتنم برای بیان و تاکید بر چالش هایی دانست که در سایر نشست های بین المللی امکان پرداختن به آنها وجود ندارد و اظهار داشت: موضوعاتی نظیر تاثیر تحریم های یک طرفه و ظالمانه ایالات متحده برعلیه کشورمان و نشان دادن وضعیت سلامتی جمعیت ساکن در سرزمین های اشغالی، نوار غزه و بلندی های جولان از جمله این موارد هستند.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت در این نشست که با حضور صاحبان فرآیند، دانشجویان، استادان و فعالان حوزه صنعت گردشگری سلامت برگزارشد، ضمن بیان چالش ها و فرصت های پیش روی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر سیاستگذاران کشور و سیاستگذاران سطوح بین المللی در زمینه دیپلماسی سلامت، به ارتباط تنگاتنگ میان این دیپلماسی با مفاهیم اساسی چون امنیت، عدالت اجتماعی و اقتصاد پرداخت.

دکتر نیکنام همچنین نمونه های متعدد و مهمی از تاثیرات دیپلماسی سلامت بر جایگاه کشورهای جهان به ویژه در حوزه بیماری هایی که در سال های اخیر تهدیدی برای امنیت جهانی بشمار می‌آمدند را برشمرد و در پایان صحبت هایش از کلیه فعالان حوزه گردشگری سلامت برای پیوستن به حوزه همکاری های  بین الملل وزارت بهداشت جهت تبادل تجربیات دعوت به عمل‌ آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha