چشم انداز روابط تجاری ایران و روسیه؛ افزایش 82 درصدی مبادلات در سال گذشته

نماینده تجاری روسیه در ایران در نمایشگاه بین المللی صنعتی در روسیه اظهار داشت که حجم مبادلات تجاری روسیه و ایران در سال گذشته به رکورد 4 میلیارد دلار رسیده که 82 درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت، رستم ژیگانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران در نمایشگاه بین المللی صنعتی در روسیه (Innoprom) در خصوص تجارت و چشم انداز روابط تجاری روسیه و ایران گفت: در حال حاضر اوضاع اقتصادی دشواری وجود دارد، ایران از بدو تاسیس تحت تحریم بوده و از سال 2018 تحت موج تحریم های یکجانبه سخت تری که در زمان دولت ترامپ اعمال شد، قرار دارد. ایران با 85 میلیون نفر جمعیت، بازار فروش بزرگ دارد، اما در شرایط تحریم سیاست جایگزینی واردات، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ارتقای صادرات را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: وزارت صنعت و تجارت ایران واردات کالاهایی را که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود، محدود می کند، یعنی حمایت شدیدی از تولیدکنندگان داخلی وجود دارد. تجهیزات و کالاهایی در ایران با کمبود مواجه هستند که با بومی‌ سازی بیشتر فناوری‌های و ایجاد بنگاههای جدید، عرضه آنها مشخص می‌شود. حجم مبادلات تجاری روسیه و ایران در سال گذشته با افزایش 82 درصدی به رکورد 4 میلیارد دلار رسید. در همین زمان صادرات روسیه به ایران 3 میلیارد دلار و واردات از ایران به حدود یک میلیارد دلار رسید. در سه ماهه اول سال جاری، گردش مالی ما 30 درصد افزایش یافت که خشنود کننده است. اکنون در نمایندگی تجاری، رشد شرکت های ایرانی در ورود به بازار روسیه و افزایش علاقه شرکت های دولتی و خصوصی روسی به بازار ایران را احساس می کنیم.

نماینده تجاری روسیه در ایران افزود: در ماه مارس ستاد توسعه روابط اقتصادی با روسیه به ریاست معاون اول رئیس جمهور ایران در این کشور تشکیل شد. البته علاقه وجود دارد. ایران چشم‌انداز را برای فعالیت در بازار روسیه در مناطقی می‌ بیند که تولیدکنندگان و تامین‌ کنندگان خارجی از آنجا خارج شدند. البته، این تمایل وجود دارد که صادرات خود را به روسیه افزایش دهد. به طور کلی امروز می توان گفت که تا 80 درصد گردش مالی ما محصولات کشاورزی است و این یکی از محرک های همکاری های تجاری و اقتصادی ما است. ایران گندم، دانه‌ های روغنی، روغن‌ های گیاهی و تا حدی تجهیزات تامین می‌کند، اما انتظار داریم این بخش در آینده نزدیک رشد کند. از ایران هم سبزیجات، میوه جات، خشکبار وارد می شود.

ژیگانشین همچنین گفت: محصولات پتروشیمی و غیره، یکی از زمینه هایی که اکنون چشم انداز رشد را در آن می بینیم، قابلیت های حمل و نقل و لجستیک ایران است. اینها فرصت های ترانزیتی، سازماندهی کریدور جدید حمل و نقل شمال به جنوب برای ارسال کالا از روسیه از طریق دریای خزر از طریق ایران به هند از طریق بنادر است.

منبع:اسپوتینک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha