چگونه جرم گوش را در خانه پاک کنیم؟

جرم گوش یا سرومن در کانال گوش ما تولید می‌شود. وجود جرم گوش معمولاً طبیعی و سالم است، اما گاهی تجمع جرم گوش می‌تواند ناراحت‌کننده و آزاردهنده باشد و در برخی موارد موقتاً بر شنوایی اثر بگذارد.

هرچند در داروخانه‌ها داروهایی برای جرم‌زدایی گوش وجود دارد که می‌توانید بخرید، اما مواد خانگی هم وجود دارند که می‌توانید با آن‌ها کانال‌های بیرونی گوش خود را از جرم اضافی پاک کنید.

آیا باید گوش‌هایتان را تمیز کنید؟

شما واقعاً نیاز ندارید جرم گوشتان را پاک کنید. جرم گوش آلودگی نیست و هدف مهمی دارد: نرم کردن گوش و محافظت از آن.  جرم گوش حتی کمک می‌کند احتمال عفونت گوش کمتر شود زیرا خاصیت ضدمیکروبی دارد.

پاک‌کردن جرم گوش می‌تواند به فواید بالقوهٔ آن بیارزد. تمیزکردن جرم گوش با گوش‌پاک‌کن می‌تواند به کانال گوش آسیب بزند یا حتی پردهٔ گوش را پاره کند. همچنین باید بدانید که وقتی جرم گوش را با وسیله‌ای تمیز می‌کنید، ممکن است جرم را به داخل گوش هُل دهید که می‌تواند به‌مرور زمان فشرده شده و انسداد ایجاد کند.

راهکارهای خانگی برای پاک‌کردن جرم گوش

جوش شیرین

شما می‌توانید با جوش شیرین خودتان در خانه جرم اضافی گوشتان را پاک کنید:

. نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در ۶۰ میلی‌لیتر آب گرم حل کنید.

. سرتان را به یک طرف خم کرده و به‌آرامی ۵ تا ۱۰ قطره از این محلول را با قطره چکانی تمیز داخل گوش بریزید. قطره‌ها را یکی‌یکی بچکانید.

. اجازه دهید محلول یک ساعت در گوشتان بماند و سپس با آب بشویید.

. این کار را روزی یک‌بار انجام دهید تا جرم پاک‌سازی شود. ممکن است دو سه روز طول بکشد تا این اتفاق بیفتد.

. از این روش بیشتر از دوهفته استفاده نکنید.

هرچند جرم گوش بیشتر آزاردهنده است تا خطرناک، اما گاهی لازم است برای پاکسازی جرم گوش به پزشک مراجعه کنید. اگر روش‌های خانگی فایده‌ای نداشتند، گوش درد یا مشکلی در شنوایی داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید

هیدروژن پروکسید

می‌توانید در خانه با استفاده از هیدروژن پروکسید ۳ درصد، جرم گوشتان را پاک کنید.

. سرتان را خم کرده و ۵ تا ۱۰ قطره از هیدروژن پروکسید را داخل گوش بچکانید.

. سرتان را ۵ دقیقه در این حالت نگه دارید تا پروکسید به داخل جرم گوش نفوذ کند.

. این کار را روزی یک‌بار و به مدت ۳ تا ۱۴ روز انجام دهید.

جرم سفت شدهٔ گوش را با روغن نرم کنید

جرم گوش ماده‌ای چرب است، بنابراین بعضی از روغن‌ها می‌توانند در تماس با جرم گوش، آن را نرم‌تر کنند:

. روغن بچه

. روغن نارگیل

. گلیسیرین

. روغن زیتون

روغنی را که انتخاب کرده‌اید کمی گرم کنید و در یک بطری کوچک که قطره‌چکان دارد بریزید. روغن را در مایکروویو گرم نکنید و همیشه پیش از اینکه داخل گوش بریزید دمای آن را تست کنید. سرتان را خم کرده و دو سه قطره از روغن در گوشتان بچکانید. سرتان را پنج دقیقه در همان حالت نگه دارید. روزی یکی دو بار این کار را انجام دهید.

شستشوی گوش

گاهی جرم گوش می‌تواند با کمی فشار آب کنده شود:

. یک سرنگ لامپی لاستیکی و نرم برای شستشوی گوش از داروخانه بخرید و آن را با آب گرم پُر کنید.

. سرتان را خم کرده و حوله‌ای زیر گوشتان بگذارید.

. آب گرم را به‌آرامی داخل گوش بپاشید.

. اجازه دهید آب از گوشتان سرریز شده و بیرون بریزد.

شستشوی گوش را می‌توانید در کنار هر یک از روش‌های پاک‌سازی جرم گوش که در بالا گفتیم انجام دهید. ۵ تا ۱۵ دقیقه بعد از اینکه از جوش شیرین، هیدروژن پروکسید یا روغن استفاده کردید، شستشو را انجام دهید.

راهکارهای خانگی خطرناک برای پاک‌سازی جرم گوش

هرچند اغلب جرم‌گیری گوش در خانه مشکلی ایجاد نمی‌کند اما مواردی وجود دارد که باید احتیاط کنید. اگر روش‌های گفته شده نتیجه‌ای نداشتند، حتماً به پزشک مراجعه کرده و روش‌های زیر را به کار نبرید:

. وسایل ریز: با وسایل ریز و تیزی مانند سنجاق‌سر یا خودکار برای تمیزکردن گوش استفاده نکنید. پزشکان همیشه سر این موضوع توافق داشته‌اند که هرگز نباید چیزی را که کوچک‌تر از آرنجتان است وارد گوشتان کنید!

. گوش‌پاک‌کن: هرچند شاید استفاده از گوش‌پاک‌کن برای تمیزکردن گوش بی‌خطر به نظر برسد اما گوش‌پاک‌کن کوچک است و می‌تواند به گوش آسیب بزند.

. شمع گوش: شمع گوش می‌تواند باعث سوختگی و پاره شدن پرده گوش شود.

چرا و چه زمانی باید جرم گوش را پاک‌سازی کنید؟

علائم انسداد یا گرفتگی گوش شامل موارد زیر می‌شود:

. درد

. خفه شنیدن صداها

. احساس اینکه چیزی گوشتان را بسته است

. سرگیجه

. وزوز گوش

اگر مشکلتان چندان جدی نباشد، پزشک می‌تواند همان زمان گوشتان را پاکسازی کند و اگرنه پزشک با استفاده از دستگاه داخل کانال گوش را می‌بیند، جرم را شُل کرده و آن را بیرون می‌کشد.

گرفتگی گوش می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. ممکن است عفونت گوش میانی و تجمع مایع، فضای پشت پرده گوش را پُر کرده باشد. یا ممکن است یک عفونت ویروسی داشته باشید که بر گوش داخلی‌تان اثر گذاشته است. در این موارد، پزشک علت را تشخیص داده و درمان مناسب را توصیه می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha