عملیات حج تمتع در نیمه راه؛ آخرین روند برنامه ریزی ها برای ایام تشریق و حضور زائران در مشاعر مقدسه

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اقدامات صورت گرفته تا نیمه راه حج تمتع 1401 گفت: برنامه ریزی های دقیق و مدونی صورت گرفته تا 39 هزار و650 زائران کشور در کمال عزت، کرامت، امنیت و سلامت عازم مشاعر مقدسه شوند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت ؛ دکتر سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در حج تمتع1401 و در آستانه ایام تشریق اظهار کرد: موسم حج تمتع امسال با همه دغدغه ها، موانع و مشکلات نظیر تاخیر در اعلام برگزاری زمان حج تمتع، شرایط تعیین شده در خصوص واکسیناسیون ، محدودیت اعزام زائران بالای 65 سال، افزایش قیمت های کالاهای پروتیینی و مالیات بر ارزش افزوده در عربستان، افزایش ناگهانی قیمت برخی خدمات ایام تشریق ، تاخیر در صدور روادید عوامل اجرایی حج و ..... از تاریخ 22 خرداد ماه با پرواز زائران استان تهران از فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز شد.

**انتقال زائران به کشور میزبان با 162 پرواز

وی افزود: سرانجام کار انتقال 39 هزار و 650 حاجی ایرانی در تاریخ دوازدهم تیرماه با مجموع 162 پرواز به سرزمین وحی به پایان رسید و بحمدالله تمامی حجاج کشورمان به سلامت وارد عربستان شدند. ان شاالله مرحله برگشت پروازها نیز از بیست و سوم از فرودگاه جده آغاز و تا هفتم مرداد ماه ادامه خواهد داشت که آخرین پرواز زایران نیز از فرودگاه مدینه منوره انجام می گیرد.
حسینی با بیان اینکه تمامی پروازهای حج امسال به وسیله ناوگان هوایی کشورمان انجام گفت و خوشبختانه میانگین تاخیرها هم بالا نبود گفت: بخشی از پروازها به فرودگاه مدینه و بخش دیگر به فرودگاه جده انجام گرفت که کشور میزبان در ارائه جداول پروازی همراهی و همکاری لازم را داشت.

**برنامه ریزی های مناسب برای اعزام حجاج

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی دست اندرکاران حج و زیارت کشور برای برقراری و اعزام حجاج گفت: دست اندرکاران برای تمامی سناریوهای حج امسال برنامه ریزی لازم را داشتند و علیرغم اعلام دیرهنگام کشور میزبان جهت برگزاری حج تمتع و تاخیر در صدور ویزا، تفاهمنامه ها و قراردادهای مربوط برای اجاره هتل ها و همچنین سایر قراردادهای حمل و نقل، تغذیه و تدارکات، امور بهداشتی و ..... به صورت ویدئو کنفرانس و به خوبی انجام گرفت اما عزیمت دیرهنگام برای قراردادهای نهایی با شرکت های کشور میزبان و تمهید شرایط موجب بروز مشکلاتی در خدمات رسانی در روزهای نخست شد.
حسینی خاطرنشان کرد: عزیمت دیرهنگام برخی عوامل و بویژه نیروهای آشپزخانه فقط چند ساعت قبل از حجاج موجب شد تا دو سه روز اول مشکلات و دغدغه هایی در خصوص تغذیه یا مسائلی از این دست داشته باشیم که خوشبختانه همه آنها بعد از چند روز حل شد و به شرایط ایده ال رسیدیم.
وی با بیان اینکه دو آشپزخانه متمرکز و نیمه صنعتی با بهترین تجهیزات در مدینه و مکه مکرمه در موسم حج تمتع امسال کار طبخ و توزیع غذای زائران ایرانی را برعهده دارند گفت: این دو آشپزخانه توسط مدیران و نیروهای ایرانی به فعالیت می پردازد و تمامی غذاها مطابق با تدابیر بهداشتی و براساس ذائقه زائران کشورمان طبخ می شود.
رئیس سازمان حج و زیارت یکی از دغدغه های زائران را موضوع تغذیه در ایام حج دانست و تاکید کرد: در این ایام مدام نظرسنجی از زائران صورت گرفته است و تلاش گردید تا منطبق با مطالبات و انتظارات زائران گرامی تغییرات لازم صورت گیرد انعطاف ما در این برنامه ها شرط موفقیت تا این مرحله بوده است

عملیات حج تمتع در نیمه راه؛ آخرین روند برنامه ریزی ها برای ایام تشریق و حضور زائران در مشاعر مقدسه



**138 نفر نیروی آشپزخانه و خدمت صادقانه به زائران

حسینی با بیان اینکه نیروهای آشپزخانه به صورت جهادی و با کمترین استراحت و در طاقت فرساترین شرایط به لحاظ دما هوا کار می کنند گفت: 138 نفر نیروی آشپزخانه جمعا در مکه مکرمه و مدینه منوره در آشپزخانه های الافندیه و زین به فعالیت می پردازند که تا این مقطع اقدامات شایسته ای انجام داده اند.
وی با اشاره به اقدامات طبخ و توزیع غذا تا شامگاه چهارشنبه پانزدهم تیرماه گفت: جمعا در مدینه منوره و مکه مکرمه در وعده صبحانه حدود 179 هزار پرس غذای گرم، ناهار 610 هزار پرس و شام 585 هزار پرس طبخ و توزیع شده است.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در حال حاضر عملیات حج تمتع 1401 در نیمه راه قرار گرفته است و همه حجاج در مکه حضور دارند گفت: حجاج مدینه قبل که 5 شب را در شهر پیامبر اقامت کرده بودند طی روزهای اخیر به مکه مکرمه رسیده اند و روز پنجشنبه شانزدهم تیرماه آماده عزیمت به عرفات هستند .
حسینی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در خصوص حج تمتع 1401 گفت: در حال حاضر در نیمه راه حج تمتع قرار داریم و خوشبختانه مشکل خاصی به لحاظ بیماری های ویروسی، کرونا و سایر مسائل نداشته ایم و زائران در سلامت کامل قراردارند و با تمهیدات بکارگرفته شده تمامی دغدغه ها در ابتدای موسم رفع شده است.

**رضایت حداکثری زائران از خدمات خادمان اجرایی

وی با بیان اینکه نظرسنجی ها نشان از رضایت حداکثری زائران دارد گفت: زائران عزیز با عمق جان خود این تلاش های شبانه روزی ، جهادی و بی وقفه را با وجود تمامی مشکلات و موانعی که در ابتدای راه وجود داشته و بیان شده را احساس می کنند و بی شک نمره بالایی به خادمان خود می دهند؛ خادمان اجرایی حجاج در زیر آفتاب سوزان در بخش حمل و نقل، در آشپزخانه های گرم و طاقت فرسا، زیر تیغ آفتاب برای امداد و راهنمایی و ... فعالیت کرده اند و این اقدامات خالصانه و خاضعانه تا آخرین روز یعنی هفتم مرداد ماه مطابق با آخرین روز ذی الحجه ادامه دارد.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بازرسان سازمان حج و زیارت به صورت مستمر و در بسترهای مختلف با زائران ارتباط داشته اند و به رفع دغدغه ها و شکایات آنها پرداخته اند، گفت: خوشبختانه تعداد شکایات و نگرانی ها بالا نبوده اما به صورت مستمر 10 نفر از بازرسان سازمان حج به صورت حضوری، تلفنی و یا از طریق فضای مجازی نظرات را دریافت و رسیدگی کرده اند.
وی در خصوص حمل و نقل درون شهری و برون شهری گفت: امسال در موسم حج تمتع اقدامات بسیار سازنده ای در حوزه نقل صورت گرفته است و قراردادهای منعقد شده با شرکت های اتوبوسرانی به گونه ای بوده که از خودروهای با کیفیت و با امنیت در تردد زائران استفاده شده است.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در نظرسنجی ها و حتی بازدیدهای حضوری از فرایند اجرایی ، اکثریت زائران از خدمات نقل درون شهری در مکه ابراز رضایت کرده اند و می توان حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران را در موسم حج یکی از برترین بخش ها نسبت به سایر کشورها دانست.
به گفته وی، نظم، انسجام، پاسخگویی ، امداد و راهنمایی و فعالیت جهادی نیروهای جهادی نقل و راهنمایی حجاج موجب شده تا زائران امنیت خاطر و آرامش روانی در یک سرزمین دور از خانه خود را داشته باشند و با خیالی آسوده به اعمال عبادی بپردازند.

**فعالیت حمل و نقل درون شهری و ترددی

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: به غیر از نقل درون شهری در ایستگاههای باب علی، غزه و جمرات که به طور مستمر به زائران خدمت می دهند(به غیر از ایام تشریق) سایر خدمات حمل و نقل همانند حمل و نقل برون شهری (اعزام از مدینه به مکه) (اعزام از جده به مکه)(اعزام از مکه به مدینه) نیز مورد توجه است؛ البته یک بخش مهم دیگر از حمل و نقل نیز مربوطه به حمل و نقل ترددی در ایام تشریق است که بسیار حائز اهمیت می باشد.
حسینی با بیان اینکه عملیات ایام تشریق و اعزام زائران کشورمان به مشاعر مقدسه عملا از روز پنجشنبه شانزدهم تیرماه مصادف هشتم ذی الحجه با اعزام اهل سنت به منا و سپس شیعیان به عرفات آغاز می شود گفت: اعزام زائران در ایام تشریق به وسیله حمل و نقل ترددی و به وسیله 282 اتوبوس و 282 نفر از نیروهای باتجربه و آموزش دیده نقل ترددی انجام می گیرد.
وی افزود: نیروهای ترددی با کاورهای مشخص بنفش رنگ در هر اتوبوس زائرانی که برای عزیمت به مشاعر مقدسه آماده شده اند، به راهنمایی می پردازند و نوعی آرامش خاطر را برای زائران عزیز ایجاد می کنند.

**آخرین وضعیت خدمات رسانی در عرفات و منا و مزدلفه

حسینی در ادامه با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده از لحاظ زیرساختی در عرفات، مشعر و منا گفت: باتوجه به جلساتی که با شرکت مطوفین حجاج ایران داشتیم و براساس قراردادی که منعقد شده ، امسال خدمات مناسب زیرساختی به لحاظ بهداشتی، وسایل برودتی و رفاهی در مشاعر مقدسه ارائه می شود تا زائران در این ایام دغدغه خاصی را نداشته باشند و با آرامش خاطر به اعمال عبادی خود بپردازند.
وی افزود: تغییر در زیرساخت سرویس های بهداشتی ، بهبود کیفیت خیام و چادرها، چینش تشک ها و ملحفه های یکبار مصرف در کف چادرها ،بهبود کیفیت کولرها برای برودت هوای مناسب و همچنین بهبود روند زیرساخت های برق و .... به خوبی انجام گرفته و آسیبهای سنوات گذشته را کاهش داده است.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عرفات و منا و مشعر الحرام تا ساعاتی دیگر میزبان حجاج عاشق خواهد بود گفت: تمامی برنامه ریزی های بهداشتی، درمانی و خدماتی در عملیات ایام تشریق صورت گرفته است و خوشبختانه همه چیز به صورت روان ادامه دارد.
حسینی در خصوص خدمات پزشکی و درمانی در مشاعر مقدسه گفت: در عرفات یک درمانگاه اصلی برپا شده و در چادر مجموعه ها نیز یک نفر پزشک حضور دارد. در منا نیز یک بیمارستان اصلی برپا شده به اضافه چهار کلینیک در مکاتب راه اندازی شده است؛ ضمن اینکه در طول مسیر نیز پزشکان خدمات درمانی لازم را ارائه می دهند؛ همچنین مرکز پزشکی حج و زیارت با وزارت بهداشت عربستان در این ایام هماهنگی لازم را انجام داده تا خدمات تکمیلی نیز در صورت نیاز دریافت شود.
وی در خصوص واحد راهنمایان حجاج و نقش بی بدیل و تاثیرگذار آنان در این ایام گفت: واحد امداد راهنمایی حجاج از ابتدای حضور زائران در مکه حضور یافته و در محل هایی که زائران نیاز مند کمک و امداد هستند به فعالیت وراهنمایی می پردازند؛ این افراد در موسم ایام تشریق و در مشاعر مقدسه به صورت ویژه در کنار زائران هستند تا آنها با ارامش خاطر به اعمال خود بپردازند.

**8هزار و 500 خدمت به زائران در واحد امداد و راهنمایی

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: از ابتدای فعالیت این واحد تا نیمه راه حج(امروز چهارشنبه 15 تیرماه) بیش از 8 هزار و 500 مورد خدمت راهنمایی زائرین محترم شامل راهنمایی حجاج، جستجوی مفقودین، همراهی و انتقال به محل استقرار و ... توسط واحد راهنمایی حجاج انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه در عملیات حج 1401 در حدود 1540 نفر شیفت در طی 35 روز حضور زائران در مکه مکرمه به زائران خدمات رسانی می نمایند، گفت: در ایام تشریق نیز این خدمت رسانی به صورت شبانه روزی و جهادی انجام می گیرد ؛ در ایام تشریق 500 نفر شیفت ساعت خدمات راهنمایی به حجاج در مشاعر مقدس ارائه می گردد.
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص ستاد مدیریت حوادث غیر مترقبه گفت: با تلاش همکاران این بخش ، یک لینک برای همه زائرین ارسال گردیده است تا در صورتی که در مسیر رمی جمرات یا در سایر مشاعر نیاز به امداد داشتند بلافاصله به صورت ارسال پیام ، دفتر مدیریت بحران را مطلع می نمایند و در این موقعیت مدیریت بحران ، مکان آن زائر را به صورت دقیق شناسایی نموده و نیروی امداد و نجات را به آن نقطه اعزام می کند.
این لینک برای اولین بار طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است. در کنار آن نیز اپیلیکیشن «زائر یاب» و اپیلیکیشن «زیارت» در اختیار زائران عزیز قرار گرفته تا در صورت بروز هر نوع مشکل ستاد را مطلع نمایند تا برای کمک به آنها بشتابند.
وی به زائران توصیه کرد: در صورت هرگونه نیاز به راهنمایی و امداد در مسیرهای اطراف بیت الله الحرام و در مشاعر مقدس به راهنمایان حجاج ایرانی که کلاه و کاور زرد رنگ به تن دارند، مراجعه نمایند.
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص سایر اعمال ایام تشریق نیز اظهار کرد: بخش ذابحین به عنوان یکی از مهمترین بخش ها در ایام تشریق به صورت کامل به فعالیت می پردازد و 37 نفر ذابح کار قربانی را انجام می دهند که توصیه های لازم در این رابطه انجام گرفته است.
به گفته وی ، تمامی دستورالعمل ها آیین نامه ها برای کاروان ها و مدیران ارسال شده تا زائران عزیز در کمال آرامش، نظم و سلامت به اعمال خود بپردازند؛ برنامه ریزی های دقیق و مدون از سوی دست اندرکاران ستاد انجام گرفته است و آمادگی کامل برای ایام تشریق صورت گرفته و بحمدالله و با عنایت اهل بیت هیچ نگرانی نداریم.
رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: تمامی تدابیر لازم برای برگزاری حجی عزتمندانه ، همراه با کرامت، سلامت، امنیت و آرامش خاطر اندیشیده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha