زائران ایرانی به جای گذرنامه با کارت حجاج تردد کنند

سرپرست هیئت کنسولی حج تمتع با تشریح خدمات کنسولی به حجاج در مکه و مدینه، بیان کرد: زائران بهتر است به جای همراه بردن گذرنامه، با کارت‌های مخصوص حجاج تردد کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،عبدالمجید کامجو، سرپرست هیئت کنسولی حج تمتع ۱۴۰۱،  با اشاره به سابقه حضور این هیئت در حج، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ تاکنون چهار هیئت کنسولی در فاصله سال‌های تا 1398 به حج تمتع اعزام شدند. این هیئت های کنسولی در دو گروه در مدینه منوره و مکه مکرمه فعالیت خود را آغاز کردند.

وی افزود: خدمات قابل ارائه در هیئت‌های کنسولی در حد شرایط این ایام است که شامل امور مدارک مسافرتی، صدور برگه عبور، وکالت‌نامه یا امور تائید اسنادی می‌شود. البته محدودیت انجام امور کنسولی این اجازه را به ما نمی‌دهد تا در سطوح کامل کنسولی به حاجیان خدمات ارائه کنیم.

سرپرست هیئت کنسولی حج تمتع تصریح کرد: در امور مدارک مسافرتی و تائید اسناد شامل انواع گواهینامه و وکالت‌نامه، گواهی اقرارنامه یا اجازه خروج همسر و فرزند را به شکل برخط انجام می‌دهیم که در 26 مرکز استانی در ایران ارائه می‌شود.

وی به زائران توصیه کرد که اولاً تصویر گذرنامه خود را به همراه داشته باشند. ثانیاً بهتر است از همراه بردن گذرنامه به بیرون هتل خودداری کنند و کارت‌های مخصوص حجاج را به همراه ببرند. البته اگر به هر نحوی این مدارک گم شوند صدر برگه عبور برای مراجعت حجاج به ایران امکان پذیر است.

کامجو با اشاره به کاهش مشکلات مدارک زیارتی با کاهش جمعیت حجاج، اظهار کرد: از دیگر فعالیت های ما پیگیری بازدداشتی‌هاست؛ چراکه ممکن است زائر از سوی پلیس یا ضابطین عربستان دستگیر شوند که مکاتبه با مقامات سعودی و سایر پیگیری‌ها برای آزادی وی از طریق دفتر وزارت خارجه و هیئت کنسولی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: از زائران درخواست می کنیم که دقت کافی را در جهت رعایت نظم، مقررات و احترام به وانین کشور میزبان حج داشته باشند و از هرگونه رفتاری که عدول یا بی‌احترامی به قوانین این کشور  محسوب شود، پرهیز کنند تا با بازداشت و ارجاع به محکمه سعوی مواجه نشویم. این امید را داریم که در حج تمتع امسال کمترین تعداد بازداشت‌شدگان را داشته باشیم.

سرپرست هیئت کنسولی حج تمتع با اشاره به برنامه زائریاب که از سوی سازمان حج و زیارت به اشتراک گذاشته شده است، گفت: این نرم‌افزار در ازدحام صحرای عرفات و منا کمک شایانی به حجاج ایرانی برای یافتن چادر محل اقامت یا ارسال درخواست می‌کند.

وی در پایان با تأکید بر کاهش تردد در مواقع غیرضروری اظهار کرد: باید به قوانین کشوری که در آن هستیم احترام بگذاریم و از آن مهم‌تر به اعمالی که از سوی روحانیون بعثه مقام معظم رهبری اشاره می‌شود با دقت عمل کنیم تا در این فرصت کوتاه بهترین بهره‌مندی را در این فضای معنوی داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha