نجات جان کودک سه ساله با اهدای سلولهای بنیادی خونساز

سرپرست معاونت فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر نقش حیاتی اهداکنندگان سلولهای بنیادی خون ساز، از نجات کودکی سه ساله مبتلا به بیماریMPS توسط یک اهداکننده سلول بنیادی خون ساز غیر خویشاوند خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر شهین شریفی با اعلام این خبر افزود: اگر اهداکننده ای برای نجات بیمارانی که نیازمند سلول بنیادی هستند مراجعه نکند؛ ناچاریم از بانک سلولهای بنیادی کشورهای دیگر کمک بگیریم.
وی اظهار داشت: با توجه به هزینه بسیار زیادی که این فرآیند دارد اهمیت کار اهدا کنندگان بیش از پیش به چشم می‌آید.
دکتر شریفی با اشاره به آمادگی کارشناسان برای آشناسازی مراجعه کنندگان با فرایند کامل اهدای سلول های بنیادی در مرکز سپاس تصریح کرد:  متقاضیان این امر خیر پس از پذیره نویسی، ارائه نمونه و تکمیل فرم های مورد نیاز در زمان لازم برای انجام آزمایش ها و بررسی سازگاری اهدا کننده  با بیمار دعوت می شوند و پس از مثبت بودن نتیجه اهدا صورت می گیرد.
شریفی ادامه داد: پیوند کودک  مذکور، بیست و هفتمین پیوند  از مرکز  سلولهای بنیادی خون ساز سازمان انتقال خون محسوب می شود.
 وی در پایان خاطر نشان کرد:  پیوند سلولهای بنیادی به کودک  مذکور موفقیت آمیز بوده حال وی هم اکنون مساعد است.
گفتنی است موکوپلی ساکاریدوز(MPS) بیماری است ژنتیکی که با جهش دریک ژن یا شکست در چند ژن در فرد بروز می‌کند. برخی از انواع این بیماری با دریافت سلولهای بنیادی قابل درمان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha