ایران آماده همکاری با سوریه برای شکایت از اقدامات ضد محیط‌زیستی قدرت‌های مداخله‌گر است

وزیر کشور در دیدار با وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه گفت: برای همکاری با دمشق در طرح دعاوی به مجامع بین‌المللی علیه اقدامات ضد زیرساخت‌ها و محیط‌زیست و جنایت‌های انسانی قدرت‌های مداخله‌گر در سوریه، آمادگی داریم.

به گزارش گروه سیاسی  خبرگزاری سلامت ، دکتر احمد وحیدی عصر چهارشنبه در دیدار حسین جمیل مخلوف وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه که در وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی با اشاره به اینکه دولت و ملت سوریه در جنگی نابرابر از سوی نظام سلطه جهانی قرار دارند، ادامه داد: تروریست ها با حمایت قدرت های مداخله گر در سوریه، دست به جنایت و اشغالگری می زنند.
وزیر کشور اضافه کرد: کشورهای غربی به حقوق بشر، نگاه ابزاری دارند و امروز با حمایت این کشورها، زیست سالم در سوریه اعم از امنیت عمومی و زیرساخت های صنعتی و کشاورزی نابود شده است.
دکتر وحیدی با طرح این پرسش که "به چه دلیل سوریه آباد را با هزاران تن مواد منفجره به ویران کردند؟" گفت: به تازگی نیز شاهد حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به فرودگاه‌ها و بنادر سوریه بوده‌ایم و این حملات را کسی محکوم نکرد.
وی با اشاره به برگزاری همایش محیط زیست کشورهای همسایه در تهران ابراز امیدواری کرد این کنفرانس، اثرگذار و زمینه‌ای برای همکاری های عمیق‌تر و راهبردی‌تر میان کشورهای همسایه درگیر با مسایل زیست محیطی باشد.
وزیر کشور با تاکید بر روابط عمیق و گسترده ایران و  سوریه در چهار دهه گذشته، خاطر نشان کرد این رابطه راهبردی بین تهران و دمشق در دنیا بی نظیر است.
وی همچنین، مقاومت را ویژگی مشترک ایران و سوریه در برابر زیاده‌خواهی استکبار و صهیونیسم دانست.
دکتر وحیدی در ادامه این دیدار خواستار توسعه دیپلماسی شهری و همکاری در حوزه شهر هوشمند و شهر بی زباله میان دو کشور شد و گفت ایران با داشتن یکهزار و ۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار روستا، در حوزه مسائل شهری تجربیات خوبی دارد که می‌تواند در زیر ساخت های سوریه به کار گرفته شود.
وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مدیریت بحران های طبیعی و زیست محیطی هم ظرفیت مناسبی برای همکاری دو طرف است، تصریح کرد: ایران و سوریه دارای مشکل ریزگرد هستند و باید راه حل مشترکی را برای حل این چالش اجرایی سازیم.
روابط عمیق و راهبردی ایران و سوریه
حسین جمیل مخلوف وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه هم در این دیدار با یادآوری تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و سوریه به مناسبت عید قربان، گفت: در این تماس تلفنی جناب بشار اسد رئیس جمهوری عربی سوریه در حلب بود که نخستین شهر آزاده شده به کمک جریان مقاومت از دست تروریست‌ها به شمار می رود.
وی، تبادل تجربیات را عاملی برای تحکیم بیشتر روابط دو کشور در حوزه های مختلف خواند و افزود: حمایت ایران از سوریه در نبرد با ترویست ها و موضع سوریه در جنگ تحمیلی علیه ایران،  نشان دهنده روابط عمیق و راهبردی تهران و دمشق است.
این مقام سوری با اشاره به اینکه آمریکا منابع سوریه را به یغما می برد و آلودگی زیست محیطی ایجاد می‌کند؛ گفت: همچنین ترکیه نیز به نابودی درختان زیتون مردم سوریه دست زده و ادوات سنگین کشاورزی را به سرقت می‌برند.
مخلوف خاطرنشان کرد: وزارت خارجه سوریه موضوع تهیه شکوائیه علیه قدرت های خارجی را در دستور کار دارد و در این مسیر از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران بهره خواهد برد.

وی همچنین خواستار تقویت همکاری‌ها در موضوعات مدیریت شهری و زیست محیطی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha