ضرورت اقدام هماهنگ دستگاه‌های بین‌المللی کشور در موسم حج

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر لزوم همکاری و انسجام دستگاه‌های بین‌اللملی در موسم حج اظهار کرد: پیگیری کارهای ویژه و تولید ویژه‌نامه‌های تخصصی توسط نهادهای مختلف در هماهنگی با بعثه مقام معظم رهبری از جمله پیشنهادات خوبی است که باید پیگیری شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در دیدار با اعضای هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری، بر لزوم همکاری و تقویت انسجام میان دستگاه‌های فعال در عرصه های فرهنگی و بین‌المللی در زمینه حج تاکید کرد.

وی به برگزاری خوب و اثرگذار نشست‌ها و همایش‌ها در حج اشاره و اظهار کرد: تولید ویژه‌نامه‌های تخصصی از سوی نهادهای مختلف طی یک سال و انتشار آن در موسم حج از جمله پیشنهادات خوبی است که باید پیگیری شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه یاد و خاطره 6 نفر از عوامل تأثیرگذار در عرصه فعالیت‌های بین‌الملل بعثه از جمله مرحوم آیت‌الله تسخیری و خانم طوبی کرمانی را گرامی داشت و با اشاره به حضور کاروان قاریان قرآن در حج، اظهار کرد: اگر تلاش کنیم در موسم حج شب‌های قرآنی با سایر کشورهای جهان اسلام داشته باشیم، زمینه وحدت و گفت‌وگو با کشورها بیش از پیش فراهم می‌شود. در این مجالس می‌توان از فعالیت‌های قرآنی در ایران نیز سخن گفت.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: فرصت‌ها و زمینه‌های بهره‌گیری از حج در هر سال متفاوت از سال‌های پیش است، و امسال با توجه به حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط درمعاونت امور بین الملل زمینه‌های بهتری فراهم شده است و امیدوارم این وضعیت ارتقاء یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب تأکید کرد: به نظر می‌رسد که مدیریت امور اهل سنت بعثه باید گزارشی از واقعیت‌های داخل ایران و خدماتی که بعد از انقلاب اسلامی ارائه شده، تهیه کند. اکنون مدارس حج برای اهل سنت در بعثه مقام معظم رهبری راه اندازی شده است که نمونه آن را برای شیعه نداریم. این نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری ویژه بعثه برای خدمت‌گزاری به اهل سنت است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به گزارشی درباره پررنگ شدن مسائل خانواده و مشکلات اجتماعی در جهان اسلام تصریح کرد: بحث خانواده و سبک زندگی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب به ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب است. اگرچه این بیانیه ناظر به انقلاب و مردم ایران تهیه شده است، ولی به نوعی نیاز جهان اسلام نیزمی باشد و ترجمه آن می‌تواند ترویج شود.

ضرورت اقدام هماهنگ دستگاه‌های بین‌المللی کشور در موسم حج

در ادامه این جلسه آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مدینه بعد با اشاره به تلاش‌های فراوان اعضای هیئت علمی در موسم حج اظهار کرد: اعضای هیئت علمی در این دوران هم کار تبلیغی مباشر داشتند، هم کار ویژه خود را پیگیری می‌کردند و هم پاسخگوی ارجاعات بودند.

رئیس هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت برگزاری حج گفت: روحانیون کاروانها، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت همگی زمینه انجام مناسک حج زائران را فراهم می‌کنند که امری درخور تقدیر است، اما فصل ممیز حج در پیش و پس از انقلاب اسلامی توجه به بُعد بین‌المللی حج است.

وی تصریح کرد: در کنار خدمات فرهنگی فراوانی که به حجاج ایرانی ارائه می‌شود، تنها مجموعه‌ای که توانایی ارتباط بین‌المللی، پاسخ به شبهات و تبیین دستاوردها و پیام انقلاب به سایر مسلمانان را دارد، بخش بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری است.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط،‌ معاون بین‌الملل بعثه از فعالیت‌های این معاونت گزارش داد و با بیان اینکه هر یک از اعضای هئیت علمی دبیری یکی از همایش‌های علمی را بر عهده داشتند، اظهار کرد: حضور در صحنه تبلیغ،‌ پاسخگویی به مراجعات، حضور در کنار کاروان‌ها از دیگر عرصه‌های خدمت اعضای هیئت علمی بود.

آیت‌الله مروی نیز با تأکید بر تهیه گزارشی مستند درباره وضعیت اهل سنت و مدارس آنها بعد از انقلاب اسلامی، به لزوم معرفی فعالیت‌های قرآنی در جمهوری اسلامی اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha