سردرد، خستگی و مشکلات تنفسی از علائم ابتلا به زیر سویه جدید

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد و عضو کمیته علمی مقابله با کرونا استان خراسان رضوی اظهار کرد: شرایط سطح جامعه به لحاظ افزایش چشمگیر بیماران مبتلا کرونا و درصد تست های مثبت و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی نشان دهنده افزایش جهشی و انفجاری بیماری است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر علیرضا صداقت، با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به کرونا به صورت فزاینده ای در حال افزایش است و به صورت معناداری درصد تست های مثبت از 40 درصد گذشته است، خاطر نشان کرد: مهمترین  دلایل ایجاد کننده این شرایط، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی،  عدم استفاده مستمر از ماسک، کاهش استقبال از واکسیناسیون، دست دادن و مصافحه و عادی انگاری است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی زمینه برای  یک همه گیری مجدد آن هم با جهش مجدد اومیکرون به نام ba4و  ba5 فراهم است، ابراز کرد: در این زیر سویه بیماران مبتلا، علائم  تنفسی سریعا پیش رونده، سردرد، سرگیجه، خواب الودگی و علایم گوارشی پیدا می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد:  در گزارشات جنوب شرق آسیا و اروپا  این موضوع به خوبی بیان شده است که هر فرد مبتلا به این ویروس می تواند 18 نفر را مبتلا کند حتی در بسیاری از کشورها باعث افزایش تعداد موارد بستری شده است پس نباید تصور  کنیم که این یک بیماری سرپایی است.

وی با بیان اینکه بیماران باید بلافاصله بعد از مشاهده علایم به مراکز بهداشتی سطح کشور و مطب ها، درمانگاه ها  مراجعه کنند و براساس توصیه پزشک نسبت به انجام تست اقدام کنند، گفت: بیماران باید براساس پروتکل هایی که پزشکان توصیه می کنند روند درمان را طی کنند و از اصرار برای اقدام درمانی خاص نیز اجتناب نمایند.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا استان خراسان رضوی در خصوص واکسیناسیون و دریافت دز یادآور نیز اظهار کرد: بخش زیادی از  واکسیناسیون مردم کشورمان با واکسن سینوفارم بوده به طوری که دو یا سه دز واکسن را از سینوفارم انتخاب و تزریق کردند،در این موارد توصیه می شود واکسن های برپایه پروتئین مانند: واکسن های پاستو کوک و اسپایکوژن و واکسن رازی که در کشور موجود است استفاده کنند، همچنین می توان دز چهارم را  نیز  سینوفارم  دریافت کرد و ممنوعیتی از این جهت وجود ندارد علاوه براین می توانند از واکسن های دیگر که پایه ویروسی دارند نیز استفاده کرد.  

وی بیان کرد: امیدواریم همه با هم، با عزم و اراده ایرانی مانع خیزش هفتم کرونا در کشورمان شویم که این امر با تکمیل واکسیناسیون و اقدام به تزریق دوز یادآور، استفاده از ماسک حتی در محیط های باز، مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی در صورت بروز علائم و شروع به موقع درمان جهت جلوگیری از انتشار بیماری میسر می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha