۴۰ درصد پزشکان متخصص در ۵ کلانشهر ساکن هستند / ثبت ۷ هزارو ۵۰۰ پرونده قصور پزشکی در سال گذشته

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه آمار قصور پزشکی در کشور ما نسبت به سایر کشورها کمتر است، گفت: ۴۰ درصد پزشکان متخصص در ۵ کلانشهر ساکن هستند و این پراکنش مناسبی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان،  محمد رئیس زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان اظهار کرد: در حوزه قصور پزشکی اگر یک نفر از هم‌وطنان در حوزه درمان با قصوری مواجه شد، این امیدواری وجود دارد که به مراجع مشخص مراجعه کنند و پیگیر حق و حقوق خود باشد .

وی تصریح کرد: این موضوع در حوزه پزشکی منحصربه فرد است و در سایر صنوف چنین مرکز تخصصی که خود صنف دایر کرده باشد، وجود ندارد  که این‌ موضوع یک نقطه مثبتی است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر میزان پرونده‌ها کمتر شد، افزود : در سال گذشته ۷ هزارو  ۵۰۰ پرونده قصور پزشکی وجود داشت که در ۸۲ درصد این موارد به نفع بیمار رای داده شد و مردم مطمئن باشند اعضای انتظامی ما مدافع جدی و سرسختانه پیگیر حقوق مردم هستند.

رئیس زاده  با بیان اینکه در تلاش هستیم که آمار و خطاهای قصور پزشکی کمتر شود،بیان کرد: تعداد قصورپزشکی در کشور ما نسبت به آمار دنیا پایین تر  است، که شاید یک مقدار به این موضوع بازگردد که ثبت خطاها و پیگیری توسط مردم کم باشد که همین امر آمار را در کشور ما پایین آورده باشد.

وی با اشاره به اینکه مردم در صورت مشاهده قصور پزشکی می‌توانند به پزشکی قانونی، دادسرای جرائم پزشکی مراجعه کنند، اظهار کرد: بیشترین میزان شکایت در رشته‌های زنان و زایمان، دندان‌پزشکی، پزشکی عمومی است .

این مسئول مهم‌ترین مشکل نظام پزشکی در کشور را  عدم برداشت حقیقی و واقعی برخی از مسئولان کشور و برخی رسانه‌ها از جامعه پزشکی عنوان کرد و افزود : واقعیت موجود در جامعه پزشکی چه به لحاظ دستاوردها، چه به لحاظ مباحث، برداشت درستی ندارند و گاهاً مطالبی که برجسته شده و به مخاطبان القا می‌شود با واقعیت  موجود جامعه پزشکی تفاوت دارد.

رئیس زاده با بیان اینکه تعرفه ویزیت پزشکان هر ساله با افزایش مواجه نیست و کمتر این اعمال انجام می‌شود، بیان کرد: به نسبت رشدی که در هزینه‌های مصرفی، تجهیزات، لوازم و بحث‌های سرمایه‌ای وجود دارد حتما و حتما سال به سال میزان تعرفه‌ها کاهش می‌یابد.

۴۰ درصد پزشکان متخصص در ۵ کلانشهر ساکن هستند / ثبت ۷ هزارو ۵۰۰ پرونده قصور پزشکی در سال گذشته

وی در خصوص تبعیض و نابرابری گفت: ما تلاش می‌کنیم حداقل در  حوزه جامعه پزشکی و اعضایی که جزو صنف ما هستند عدالت بین رشته‌ای را برقرار کنیم و در بحث تعرفه‌ای سال ۱۴۰۱ تلاش شد این امر انجام شود،مخصوصا تلاش شد به بحث تعرفه‌ای همکاران اطفال بیشتر توجه  شود، با این حال به بحث‌های همکاران ماما، مراقبین سلامت و پزشک خانواده نیز توجه شد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در ارتباط با عدم استفاده از کارت‌خوان و فرار مالیاتی پزشکان عنوان کرد: در بحث مالیات چیزی که ملاک است داده‌ها و آمار سازمان امور مالیات کشور است و اعدادی که در رسانه‌ها وجود دارد کاملا نادرست است.

رئیس‌زاده ادامه داد: تنها کسی که ممکن است فرار مالیاتی داشته باشد کسی است که یا کارت‌خوان نداشته باشد یا از کارت‌خوان استفاده نکند. با این حال ۷۰ هزارو ۸۰۰ نفر از جامعه پزشکی در کشور دارای پروانه مطب هستند که از این تعداد بالای ۷۰ یا ۸۰ درصد در مرکز خصوصی مشغول به کار هستند و کاملا میزان حقوق دریافتی مشخص و قابل رصد است.
  وی تصریح کرد:  اعداد و ارقام فرار مالیاتی پزشکان که در جامعه مخابره می‌شود دروغ است و باید تاکید کرد پزشکان از همه خوش‌حسابتر، قابل ردیابی‌تر هستند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص بیمه‌ها یادآور شد: بیمه‌ها اگر به تعهدات خود عمل کنند و خوش‌حساب باشند جامعه پزشکی مایل به قرار داد است.

رئیس زاده با بیان اینکه در حال حاضر داروخانه‌ها با مشکل نقدینگی مواجه هستند افزود :  هرچه شرکت‌های بیمه‌ای به تعهدات خود عمل کنند حتما قرارداد همکاران با بیمه‌ها بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد پزشکان متخصص در ۵ کلانشهر ساکن هستند و این پراکنش مناسب نیست افزود: دلیل آن این است که الزامات نگهداری پزشکان در مناطق کمتر برخوردار وجود ندارد، و باید زیرساخت‌ها درست شود تا همکاران در مناطق کمترخوردار باقی مانده و ارائه خدمت کنند.

این مسئول  با بیان اینکه تمایل ورود پزشکان به رشته‌های تخصصی همچون بیهوشی، اطفال و جراحی عمومی، طب اورژانس به شدت کاهش یافته است بیان کرد : به دلیل سنگینی کار، مشکلات معیشتی شدید دوران ۵ ساله تخصص  سبب شده است تا ورودی به این عرصه صورت نگیرد و افراد در همان مقطع پزشکی عمومی باقی بماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha