علم پزشکی بدون رادیولوژی قادر به حرکت نیست

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، رشته رادیولوژی را چشم بینا و نگاه نافذ علم پزشکی در دنیا دانست.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، محمد رئیس زاده، در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین کنگره بین‌المللی انجمن رادیولوژی ایران، گفت: رادیولوژی امروز چشم بینا و نگاه نافذ علم پزشکی در دنیا است و علم پزشکی امروز بدون رادیولوژی قادر به حرکت نیست.

وی همچنین جایگاه علم رادیولوژی در ایران را همتراز با دنیا دانست و از خدمات فعالان این رشته در دوران مبارزه با کرونا قدردانی کرد.

در ادامه، مرتضی صانعی‌طاهری رئیس انجمن رادیولوژی ایران، با بیان اینکه سی و هفتمین کنگره بین‌المللی انجمن رادیولوژی ایران با محوریت بررسی و ارائه آخرین دستاوردهای علمی رشته رادیولوژی دردانش پزشکی همراه خواهد بود، خاطرنشان کرد: استفاده از به روزترین کارکردهای هوش مصنوعی در تصویربرداری یکی از مهم ترین محورهای این کنگره است.

وی افزود: بررسی سرطان‌های دستگاه گوارش به عنوان شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور، غربالگری و تشخیص بیماری‌ها در کنگره امسال مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

صانعی با قدردانی از خدمات جامعه رادیولوژی کشور در دوران کرونا، گفت: فعالیت‌های شبانه‌روزی رادیولوژیست‌ها در بخش‌های مختلف دولتی، دانشگاهی و خصوصی در پاندمی کووید ۱۹ و همچنین شهدایی که در این عرصه در راه خدمت به مردم جان خود را از دست دادند، هرگز از یادها نمی‌رود.

امیررضا رادمرد دبیر سی و هفتمین کنگره بین‌المللی انجمن رادیولوژی ایران نیز با اشاره به بار روانی که پاندمی کرونا به جهان تحمیل کرد افزود: این بحران نه تنها یکدلی و اتحاد جامعه رادیولوژی را از بین نبرد، بلکه بی بدیل بودن جایگاه رادیولوژی را به همه نشان داد.

وی با اشاره به محوریت تصویربرداری از شکم در کنگره امسال، اهمیت بیماری‌های مرتبط با این حوزه را یادآور شد و گفت: بخش قابل توجهی از مراجعین مطب‌های رادیولوژی و کلینیک‌های تخصصی تصویربرداری را بیمارانی تشکیل می‌دهند که شکایات مربوط به ناحیه شکم از جمله کبد چرب، مجاری ادراری و یا حتی سرطان‌های پیشرفته گوارشی دارند.

رادمرد افزود: بر اساس آخرین آماری که وزارت بهداشت دو سال پیش درباره بروز سرطان‌ها اعلام کرده است، میزان بروز سرطان‌های گوارشی ۲۷ درصد است، یعنی از هر ۱۰ سرطانی که در کشور می‌بینیم، ۲,۷ مربوط به سرطان‌های دستگاه گوارش است.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین سرطان در بین زنان ایرانی سرطان پستان است، بر ضرورت غربالگری زودهنگام تاکید کرد.

رادمرد هوش مصنوعی و رادیولوژی مداخله‌ای را را از دیگر محورهای این کنگره عنوان کرد.

وی پیام اصلی این کنگره را "افقی نو در رادیولوژی با هوش مصنوعی" عنوان کرد و افزود: در کنگره امسال ۲۳۴ سخنرانی و ۲۴ کارگاه برگزار می‌شود.

رادمرد بر ضرورت اهمیت معرفی رشته رادیولوژی به جوانان نخبه تاکید کرد و از در نظر گرفتن آیتمی در کنگره امسال به این منظور خبر داد.

محمد اکبرنژاد دبیر علمی نوزدهمین کنگره علوم پرتونگاری ایران نیز در ادامه این مراسم، بر لزوم تأسیس اداره رادیولوژی و نظام پرتونگاری برای انجمن علوم پرتونگاری تاکید کرد.

در ادامه این مراسم، حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر برد رادیولوژی نیز، ضمن قدردانی از زحمات و فداکاری‌های جامعه رادیولوژی در روزهای سخت مبارزه با کرونا، گفت: بسیار خرسندیم که شاهد وجود روحیه انسان دوستی و وطن دوستی در اعضای جامعه رادیولوژی هستیم.

قناعتی پیشرفتهای انفجاری علم رادیولوژی در ایران را مرهون زحمات اساتیدی دانست که در ترجمان این علم نقش دارند.

وی با اشاره به صدمات اینفودمی و اخبار دروغین در دوران کرونا، بر ضرورت مقابله با آثار منفی این پدیده در جامعه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha