آغاز ساخت ۳۳۴ هزار واحد خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن در چهار ماه نخست امسال

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از انتشار برخی آمارهای مبهم و تعمیم نابجا به سراسر کشور در مورد تعداد ساخت و ساز در پایتخت، با اعلام ثبت درخواست ۴۸ هزار واحد مسکونی دارای پروانه ساخت تهران در چهار ماه نخست امسال، از آغاز ساخت ۳۳۴ هزار واحد خودمالکی (متقاضیان دارای زمین) طرح نهضت ملی مسکن در چهار ماه نخست امسال در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درباره میزان صدور پروانه ساخت در تهران اظهار کرد: طبق آماری که  از شهرداری تهران اخذ کردیم، در اوج صدور پروانه ساخت در پایتخت از سال‌های ۹۰ تا ۹۳ تعداد ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار پروانه صادر شده است که تعداد زیادی از این خانه‌ها هم ساخته نشده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با استناد به همین آمار در سال ۹۶ تعداد ۱۴ هزار و ۴۰۰ پروانه ساخت، در سال ۹۷ تعداد ۱۸ هزار پروانه ساخت و در سال ۹۸ تعداد ۹ هزار و ۸۰۰ پروانه ساخت صادر شده است.

قاسمی خاطر نشان کرد: طی چهار ماه گذشته در پایتخت ۴۸ هزار واحد مسکونی دارای پروانه ساخت، درخواست وام کردند و ۱۸۰ هزار واحد مسکونی هم با شهرداری تهران قرارداد داریم که در قالب بافت فرسوده در حال ساخت است.

وی افزود: رسانه‌ها باید دقت کنند و آمار ناامیدکننده و غیرواقعی به مردم ندهند و مردم هم مراقب باشند به آمارهای غیررسمی توجه نکنند و فقط از آمارهای رسمی استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزارت راه و شهرسازی در کل کشور در چهار ماهه امسال ۳۳۴ هزار واحد خودمالکی را شروع کرد، در خودمالکی‌ها زمین و پروانه ساخت از مالک است و وزارت راه تسهیلات می‌دهد؛ ما برای این واحدها ۴۵۰ میلیون تومان وام از بانک تقاضا کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: طبق تعهد دولت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۸۰۰ هزار واحد روستایی خواهیم ساخت، امروز در کل کشور یک میلیون و ۳۵۸ هزار واحد در مراحل مختلف فونداسیون تا نازک‌کاری قرار دارد که عددی بی سابقه است.

وی مسکن مهر را طرحی بزرگ دانست و افزود: در این طرح میزان کل زمین‌هایی که دولت در اختیار طرح گذاشت، یک میلیون و ۶۰ هزار واحد بود و ساخت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری در کل کشور نیز آغاز شد. 

قاسمی گفت:‌ البته طرح‌های مسکن مهر و اقدام ملی مسکن هم دنبال می‌کنیم، در طرح اقدام ملی مسکن دولت قبل در دو سال ۷۰ هزار واحد با پیشرفت فونداسیون به بالا وجود داشت که دراختیار ما قرار گرفت که طبق گزارش رسمی دیوان محاسبات کشور ۸.۸ درصد پیشرفت داشت، البته ما در اینجا از خدمات وزیر سابق راه و شهرسازی جناب آقای محمد اسلامی قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به حدود ۹۲ درصد باقی مانده ما باید این واحدها را وارد طرح نهضت ملی مسکن می‌کردیم تا از وام طرح نهضت ملی مسکن برای ساخت واحدها استفاده شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در حال حاضر در تعدادی از استانها که زمین داریم و متقاضی کمتر است سامانه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن باز شده است.

وی با بیان اینکه مسکن در کشور یک ساله ساخته نمی‌شود بلکه یک‌ونیم ساله و دوساله است، گفت: ما ساخت یک‌میلیون و ۳۵۸ هزار واحد ‌مسکن را شروع کرده‌ایم و در چند ماه آینده به ۲ میلیون واحد می‌رسانیم، البته به چهار میلیون واحد تعهد دولت هم اکتفا نمی‌کنیم و قطعا اگر نیاز باشد تولید خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا پایان شهریور ماه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد زمین مورد نیاز شهری را تحویل می‌دهیم.

قاسمی با تاکید بر اینکه تا پایان این دولت ۴ میلیون واحد مسکن تحویل مردم خواهد شد، گفت: در قالب نهضت ملی مسکن ۸۰۰ هزار واحد روستایی ساخته خواهد شد ‌که عملیات ۲۰۰ هزار واحد آغاز شده است و ۳۰۰ هزار واحد هم از هفته آینده با همراهی بنیاد مسکن شروع می‌شود.

اخیرا یک نمودار درباره میانگین ماهانه ساخت مسکن در تهران توسط رسانه ای منتشر و ادعا  شد که تولید مسکن در بهار امسال به پایین‌ترین میزان ۱۸ سال گذشته سقوط کرده که آمار ساخت وساز امروز از سوی وزیر راه و شهرسازی در این مدت در تهران و سراسر کشور ارائه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha