نگذاریم دیگران از ما روایت تصویری وارونه بسازند

آیین افتتاحیه هفته سینمای ایران در بغداد با حضور رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مسئولان فرهنگی و مدیران سینمایی و بیش از ۸۰۰ نفر از سینما دوستان شهر بغداد برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، آیین افتتاحیه هفته سینمای ایران در بغداد با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مسئولان فرهنگی و مدیران سینمایی، هنرمندان و ده‌ها نفر از علاقمندان و مشتاقان سینما عصر روز گذشته در محل مرکز تئاتر ملی عراق برگزار شد.

در این مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی گفت: باید افق تازه‌ای در سینما ایجاد کنیم چرا که در دوره‌ای قرار داریم که رسانه‌ها و تصاویر سخن می‌گویند و سرنوشت و سرگذشت ملت‌ها را ترسیم می‌کنند. در شرایط امروز جهان با تصاویری که از ما می‌سازند و روایت می‌کنند ما را می‌شناسد؛ پس باید تصویر خودمان، ارزش‌های اخلاقی‌مان، حقیقت پیام حضرت محمد(ص) و پیام شهیدان بزرگوار دو ملت در جبهه مقاومت را بسازیم و پیام تمدن نوین اسلامی و نوری که از مکه بر جهان و ابدیت تابید و درخشید را منتقل کنیم.

وی ادامه داد: امروز و در آینده رقابت و نبرد، در نبردهای رسانه‌ای و تصویری خلاصه می‌شود. اجازه ندهیم امپراطوری رسانه‌ای استکبار جهانی و نظام سلطه آنچه را خود می‌خواهد و نیاز دارد از ما بسازد و تصویر کند.

خزاعی بیان کرد: مسائل غیر واقعی و دروغ‌های زیادی را به نام اسلام و پیامبر اعظم در جهان غرب، اروپا و آمریکایی شمالی منتشر کرده و می‌کنند، وظیفه ما هنرمندان، سینماگران و اصحاب رسانه در ایران و عراق است که با ظرفیت و قدرتی که‌داریم به کمک یکدیگر، مسیر تازه ای را در این راستا بگشاییم .

بر پایه این گزارش متن کامل سخنرانی رئیس سازمان سینمایی در بغداد به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

خداوند را شاکرم که امروز درمیان خواهران و برادران عراقی در شهر بغداد حضور دارم، شهری که نام آن با هنر وشعر و ادبیات گره خورده است.

ایران و عراق، این دو تمدن کهن بین‌النهرین بیشترین اشتراکات فرهنگی، تاریخی و تمدنی و مذهبی را با هم دارند، این پیشینه تمدنی مشترک در فراز و فرودهای تاریخی باعث شده که هیچگاه قلب‌های دو ملت از همه جدا نشود.

تجلی این پیوند قلبی را در سال‌های اخیر، در مقابله با گروه تروریستی داعش شاهد بوده ایم و سرداران بزرگ مقاومت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید بزرگوار ابومهدی المهندس نماد این اتحاد و همدلی بودند.

اینک، با شکل گیری هسته‌های مقاومت در منطقه می‌توان با گسترش و تعمیق همکاری‌ها و ایجاد جبهه فرهنگی تصویرمحور و سینمایی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

چرا که اگر امروز ما با سینما و تصویر روایتگر صحیح اتفاقات و تاریخ منطقه نباشیم دیگران برای ما روایتگری خواهند کرد و تاریخ واقعی ما را وارونه جلوه خواهند داد.

سروران گرامی

پیوند برادری و مودت میان دو ملت ایران و عراق و تجلی و شکوه آن در مناسبت‌هایی همچون راهپیمایی اربعین قطعا به مذاق دشمنان مشترک ما خوش نخواهد آمد .

اما، ما می‌توانیم این پیوستگی را با فرهنگ و سینما، با پشتوانه‌های عظیم باورها و آرمان‌های مشترک با هدایت مرجعیت بیدار و در پرتو ستارگان تابان آسمان امامت و ولایت همچون سد محکم در برابر امواج فتنه و دشمنی قرار دهیم.

همگی آگاهید که جهان امروز «تصویرمحور» است. اگر نتوانیم‌ مظاهر تمدنی و ارزش‌های اعتقادی مان را با استفاده از فناوری‌های جدید و تصویرسازی‌های ماندگار به جهان عرضه کنیم بدون شک، در هژمونی رسانه‌ای و سینمایی غرب در محاق قرار خواهیم گرفت.

سینمای ایران خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی جهش‌ها و گام‌های بزرگی را در سطح جهانی برداشته است، این سینما با شاخصه‌هایی چون: اخلاق گرایی، روح شرقی و اسلامی، آرمان خواهی و مقاومت، شاعرانگی و خانواده محوری و ... امروز مورد توجه جهانیان است. اگر چه استکبار جهانی می‌کوشند با الگودهی‌های غلط و انگاره سازی‌های خودشان، سینمای ایران را به چالش بکشند ولی سینمای ایران در جست و جوی معرفی گفتمان جدید تصویری در جهان است.

بر این باورم می‌توانیم با هم افزایی در دو کشور و کشورهای همگرای منطقه، گفتمان جدید و افق تازه‌ای را ایجاد کنیم.

در دوره‌ای قرار داریم که رسانه‌ها و تصاویر سخن می‌گویند و سرنوشت و سرگذشت ملت‌ها را ترسیم می‌کنند، جهان با تصاویری که از ما می‌سازند و روایت می‌کنند ما را می‌شناسد.

پس باید تصویر خودمان، ارزش‌های اخلاقی‌مان ،حقیقت پیام حضرت محمد(ص) و پیام شهیدان بزرگوار دو ملت در جبهه مقاومت را بسازیم، پیام تمدن نوین اسلامی را و نوری که از مکه بر جهان و ابدیت تابید و درخشید.

رقابت و نبرد، امروز و در آینده نبردهای رسانه‌ای و تصویری است.

اجازه ندهیم امپراطوری رسانه‌ای استکبار جهانی و نظام سلطه آنچه را خود می‌خواهد و نیاز دارد از ما بسازد و تصویر کند.

ناواقعیت‌ها و دروغ‌های زیادی را به نام اسلام و پیامبر اعظم در جهان غرب و اروپا و آمریکایی شمالی منتشر کرده و می‌کنند.

وظیفه ما هنرمندان، سینماگران و اصحاب رسانه در ایران و عراق است با ظرفیت و قدرتی که‌داریم به کمک یکدیگر مسیر تازه ای را در این راستا بگشاییم.

اینک، در واپسین روزهای ماه ذیحجه، به یاری خدا اولین هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران را آغاز می‌کنیم.

دو ماه پیش در دیدار با آقای احمد موسی و هیات همراه ایشان زمینه‌های خدمات متقابل سینمایی دو کشور را به تبادل نظر گذاشتیم و عرض کردم پروتکل همکاری سینمایی ایران و عراق می‌تواند بر محور "تعاملات جشنواره‌ای، تولیدات مشترک و ارائه خدمات آموزشی با حضور سینماگران مطرح و مدرسان سینمایی شاخص" طراحی گردد.

در خاتمه، از دولت و مسئولان فرهنگی عراق بویژه، آقای حسن ناظم وزیر محترم فرهنگ و گردشگری، آقای نوفل ابورغیف معاون محترم وزارت فرهنگ و گردشگری، آقای احمدحسن موسی رئیس محترم اداره سینما و تئاتر، آقای دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای محمدکاظم آل صادق سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام غلامرضا اباذری رایزن محترم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همکاران ایشان و نیز، از همه هنرمندان و مردم هنردوست و میهمان‌نواز عراق به خاطر اینکه چنین فرصتی را در اختیار سینمای ایران قرار داده‌اند قدردانی ‌می‌کنم.

یادآوری می‌شود، «از بغداد؛ اینجا تهران» عنوان هفته سینمای ایران است که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در محل «المسرح الوطنی» (مرکز تئاتر ملی عراق) از روز گذشته در بغداد آغاز به کار کرد و ۱۰ فیلم سینمایی و کوتاه ایرانی در مدت سه روز ویژه نمایش روی پرده خواهد رفت.

در این‌ مراسم، با حضور حسن ناظم وزیر فرهنگ و گردشگری، نوفل ابورغیف معاون وزارت فرهنگ و گردشگری، احمدحسن موسی رئیس اداره سینما و تئاتر، محمدکاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران از محمد خزاعی و حسین دارابی قدردانی شد و در ادامه رئیس سازمان سینمایی لوح خود را به شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نژاد شهید هسته ای تقدیم کرد.

سپس، فیلم سینمایی هناس در سالن به نمایش درآمد که با استقبال گرم و ابراز احساسات پرشور هنردوستان عراقی روبرو شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha