سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در تدارک میزبانی از زائران اربعین حسینی

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از افزوده شدن مرز خسروی به پایانه‌های عبوری در مراسم پرشکوه اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خبر داد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: هر ساله تردد زائران اربعین از طریق مرزهای مهران، شلمچه و چذابه انجام می‌شد که امسال بر اساس پیگیری و مذاکرات مقامات ذیربط کشورمان و اعلام ستاد مرکزی اربعین کشور در نظر است مرز خسروی نیز به پایانه‌های عبوری اربعین اضافه شود.

وی در خصوص اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به مناسبت ایام اربعین حسینی گفت: ساماندهی پایانه‌های مرزی از لحاظ امکانات و تجهیزات مورد نیاز، افزایش گیت‌های کنترلی گذرنامه، زیرساخت‌های بهداشتی پایانه‌ها، تأمین آب شرب خنک و سیستم‌های سرمایشی با توجه به فصل گرما، تجهیز نقاط عبوری به سایه‌بان و دستگاه مه پاش و به طور کلی تأمین تمام امکانات کمک کننده حین ازدحام از جمله اقدامات کشورمان برای آسایش و تردد راحت زائران اربعین حسینی است.

شهرکی افزود: به منظور ساماندهی سیل انبوه زائرانی که پیش بینی می‌شود امسال از کشور پاکستان به کشور ایران عزیمت کنند، پایانه‌های مرزی میرجاوه و ریمدان در مرز پاکستان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برنامه ریزی برای ایمن سازی و ارتقای سطح ایمنی محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی برای آمادگی جهت سرویس دهی به مترددین به مقصد مرزهای خروجی به قصد زیارت حرم ابا عبدالله الحسین (ع) در نظر گرفته شده است.

شهرکی گفت: همچنین پیگیری تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی برای بخشی از زائرانی که می‌خواهند بدون وسیله نقلیه شخصی چه در مسیر رفت و چه در مسیر بازگشت در این ایام تردد داشته باشند، بخشی از فعالیت‌های انجام شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای ایام اربعین حسینی است.

وی افزود: حرکت راهپیمایان دو هفته قبل از اربعین حسینی آغاز می‌شود و در روزهای آخر به اوج خود می‌رسد که پیش بینی می‌شود در ایام بازگشت زائران، یک هفته بسیار پر ازدحام داشته باشیم.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص ثبت نام اینترنتی برای رفت و آمد زائران اربعین حسینی بیان کرد: برای رفت و آمد راحت‌تر زوار بحث ثبت نام اینترنتی توسط سازمان حج و زیارت از طریق سامانه سماح درحال انجام است که به منظور برنامه‌ریزی دقیق‌تر سفر زائران حسینی از اطلاعات این سازمان استفاده خواهیم کرد.

شهرکی با اشاره به آمار و اطلاعات سال ۱۳۹۸ همزمان با اوج سفرهای اربعین حسینی گفت: قبل از محدودیت‌های کرونایی، بالغ بر سه میلیون جابجایی در مسیر رفت و سه میلیون در مسیر برگشت داشتیم و در سال ۱۳۹۸ یک‌میلیون و ۸۳۰ هزار زائر به صورت رفت و برگشت از حمل و نقل عمومی جاده ای استفاده کردند.

وی حداکثر ظرفیت جابجایی در مسیر جاده‌ای را ۸۰ هزار صندلی در هر ۲۴ساعت اعلام کرد.

شهرکی درباره علت ورود در مقطع زمانی کوتاه به ویژه از طریق مرز مهران در مسیر بازگشت از مرزهای عراق به ایران نیز گفت: همه ساله برای مسیر رفت، برنامه‌ریزی داخلی دقیقی وجود دارد و از دو هفته قبل از مراسم زائران با آرامش و برنامه ریزی از مرزها خارج می‌شوند و خروج زائران از مرزها بر اساس برنامه ریزی و تقسیم بندی استانی، اتفاق می‌افتد به طوری‌که مشخص شده است زائران هر استان باید از کدام مرز تردد کنند اما هنگام بازگشت همه متقاضی عبور از نزدیک‌ترین مرز هستند و به همین دلیل مرز مهران ازدحام بیشتری دارد ، بنابراین توصیه می‌کنیم مردم از تمامی مرزهای اعلام شده برای بازگشت به خاک ایران استفاده کنند.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاون حمل و نقل سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به این‌که مردم ترجیح می‌دهند از مرز مهران برای ورود به کشور استفاده کنند و ازدحام سنگینی در مرز مهران ایجاد خواهد شد، بیان کرد: ۱۴هزار دستگاه اتوبوس فعال در سطح کشور وجود دارد و از این تعداد در سال ۱۳۹۸، هشت هزار دستگاه اتوبوس یکتا در مرزها، خدمتگزار زائران اربعین بود اما این تعداد جوابگوی جمعیت حاضر نیست به همین خاطر برای اربعین امسال در کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین و ستاد اصلی اربعین در تلاشیم تا ناوگان مناسبی که در اختیار نیروهای نظامی و سرویس‌های ایاب و ذهاب کارکنان کارخانجات و دستگاه‌های دولتی در اختیار گرفته و ساماندهی کنیم، همچنین از ناوگان مینی بوسی که عمر مناسبی دارند و می‌توانند تردد ایمن داشته باشند ساماندهی شده تا ظرفیت حمل و نقل زمینی برای خدمت به زائران افزایش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha