افزایش  ۵۵۰ هزار هکتار کشت برنج  در استان‌های شمالی

مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی مجموع سطح کشت این محصول در سال جاری را نزدیک به ۵۵۰ هزار هکتار در استان‌های شمالی کشور پیش‌بینی کرد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت، شایگان ادیبی  ما افزود: امسال در کشت اول ۵۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان‌های گیلان، مازندران و بخشی از استان گلستان زیر کشت برنج رفته و با احتساب کشت دوم یا مجدد در استان مازندران نیز برآورد می‌کنیم این عدد به ۵۵۰ هزار هکتار برسد.

وی همچنین اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم در استان‌های گیلان و مازندران نزدیک به ۹۰ هزار هکتار پرورش برنج رتون انجام شود که به میزان تولید می‌افزاید.

ادیبی درباره کشت ارقام برنج در اراضی شمالی کشور نیز گفت: در کشت اول حدود ۱۶۰ هزار هکتار ارقام پرمحصول نظیر ارقام شیرودی، فجر، خزر، تیسا، آنام و گیلانه و مابقی ارقام بومی و محلی از گروه ارقام صدری هاشمی و طارم داشته‌ایم.

ادیبی در همین حال سطح زیر کشت برنج در کشت اول در استان گیلان را ۲۲۰ هزار هکتار، مازندران ۲۱۵ هزار هکتار و در استان گلستان را ۶۵ هزار هکتار عنوان کرد.

وی با بیان این پیش‌بینی که امسال تولید برنج سفید با ۲۰ درصد افزایش نسبت تولید دو میلیون تن سال‌های نرمال به بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن می‌رسد، اذعان داشت: عواملی همچون توزیع بذور گواهی شده، همراهی کشاورزان، رعایت توصیه‌های فنی، شرایط آب و هوایی و افزایش مصرف کودهای پایه فسفاته و پتاسه موجب شده امسال، سال استثنایی برای تولید برنج باشد.

مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی دریاره توزیع بذور گواهی شده برنج تصریح کرد: امسال نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ تن انواع بذور گواهی شده اعم از ارقام اصلاح شده، محلی و پرمحصول با قیمت یارانه‌ای میان کشاورزان استان‌های شمالی کشور توزیع شده است.

وی با اشاره به افزایش کودهای پایه در شالیزارهای شمال کشور گفت: امسال با توجه به کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای پایه مقارن با کشت‌های بهاره، مصرف کودهای فسفاته ۳۵ درصد و کودهای پتاسه ۷۵ درصد در شالیزارها نسبت به سال‌های قبل افزایش یافت که در افزایش تولید اثرگذار بوده است.

ادیبی اضافه کرد: تاکنون در استان مازندران نزدیک به ۸ هزار هکتار شلتوک برنج برداشت شده و نخستین برداشت از مزارع استان گیلان نیز از این پنجشنبه آغاز خواهد شد.

۳۸۰ هزار هکتار کشت مکانیزه برنج در سال جاری

مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی به اهمیت توسعه مکانیزاسیون در شالیزارها اشاره کرد و اظهار داشت: با ورود ۱۴ هزار دستگاه ماشین نشاکار برنج در استان‌های شمالی، حدود ۳۸۰ هزار هکتار معادل ۷۵ درصد این اراضی به صورت مکانیزه کشت شد.

وی پیش‌بینی کرد برداشت مکانیزه برنج با توجه به تعداد کمباین های ویژه برنج در سال جاری در سه استان شمالی به ۴۸۰ هزار هکتار برسد.

ادیبی ادامه داد: امسال برای مصرف بهینه نهاده‌ها نیز پایلوت‌های تغذیه گیاهی و همچنین پایلوت ارقام جدید برای معرفی به کشاورزان و آشنایی آنان با مزیت های این ارقام در استان‌های شمالی اجرا شد.

معرفی ۱۴ محصول جایگزین برنج در استان‌های غیر شمالی

وی گفت: با توجه به افزایش نسبی قیمت برنج در شرایط تولید کنندگان نسبت به سال های گذشته، همراهی کشاورزان از طریق رعایت توصیه‌های فنی کارشناسان کشاورزی در گستره شالیزاری بیشتر شده و تلاش می کنند با ارتقا عملکرد و بهره‌وری سود مناسبی را از تولید و عرضه برنج در سال جاری بدست آورند، ضمن آن که شرایط آب و هوایی هم تا این لحظه به گونه‌ای بوده که خسارات کمتری از حیث آفات و بیماری‌ها داشته‌ایم و مبارزات در مزارع با این عوامل خسارت‌زا به صورت لکه‌ای بوده است.

مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت برنج در استان‌های غیرشمالی اذعان داشت: امسال به رغم کم‌آبی و توصیه‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر عدم کشت برنج در استان‌های غیرشمالی، در ۱۶ استان غیرشمالی، برنجکاری صورت گرفت.

وی سطح کشت برنج در استان‌های غیرشمالی را تاکنون ۱۸۰ هزار هکتار عنوان و پیش‌بینی کرد از این سطح نزدیک به یک میلیون تن شلتوک تولید شود.

ادیبی با تاکید بر این که در استان‌های غیرشمالی به دلیل کم‌آبی و بهره‌وری پایین، کشت برنج توصیه نمی‌شود، تصریح کرد: ضروری است در این استان‌ها منابع پایه به ویژه آب برای کشت محصولات استراتژیک کم آب بر استفاده شود.

 وی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی کشت جایگزین ۱۴ محصول استراتژیک کم آب بر همچون انواع گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی را به کشاورزان معرفی کرده است، گفت: مصرف آب این محصولات کمتر از یک پنجم برنج است و وزارت جهاد کشاورزی، سیاست‌های حمایتی خود را از محصولات جایگزین استراتژیک کم‌آب‌بر اعلام کرده است.

ادیبی ابراز امیدواری کرد در سال آینده سطح کشت برنج در استان‌های غیرشمالی از طریق توسعه حمایت‌های وازرتخانه از کشت محصولات استراتژیک جایگزین، کمتر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha