هشدار صریح به صهیونیست ها| هر کجا که اراده کنیم حتما حضور پیدا خواهیم کرد

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره حضور ایران در دریای سرخ و ادعاهای رژیم صهیونیستی گفت: به نظر می رسد آنها در خواب عمیقی بوده اند و خیلی دیر از خواب بیدار شده اند، حضور ما در دریای سرخ چیز جدیدی نیست. هر کجا که اراده داشته باشیم و تدبیرباشد حتما حضور پیدا خواهیم کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت،امیر دریادار "شهرام ایرانی" فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم، پیرامون تغییرات ساختاری در نیروی دریایی ارتش، رونمایی ناودسته پهپادبر، حضور ایران در دریای سرخ و ادعاهای رژیم صهیونیستی و آخرین دستاوردهای نداجا، توضیحاتی ارائه داد که مشروح این گفتگو در ذیل آمده است:

تغییر ساختاری در نیروی دریایی جدید نیست/ تقدیر سازمان ملل از نداجا

العالم : در روزهای اخیر اخباری از تغییرات ساختاری در نیروی دریایی ارتش ایران و تشکیل یگان ویژه اقیانوس ها را شنیدیم، ماموریت های این نیروی جدید چیست؟

امیر ایرانی: همان طور که مستحضر هستید نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در طول دورانی که پشت سر گذاشته، همیشه مسیر ترقی و پیشرفت را طی کرده و بر اساس دستورات و فرامین و سیاست هایی که ابلاغ شده در اقیانوس ها به فعالیت خود ادامه می دهد و متمرکز شده است. علتش هم این است که امروز منافع، منابع و شاهرگ های اقتصادی ما در محیط های اقیانوسی گسترده است از همین رو خطوط کشتیرانی ما نیاز به محافظت و پشتیبانی دارد به همین جهت برقراری امنیت دریایی برای خطوط کشتیرانی ما باعث می شود آن محدوده ای که ما حضور داریم امنیتش برقرار شود لذا کشور های دیگر هم می توانند استفاده کنند. این نقطه برجسته ای است که چندین بار در سال جدید میلادی توسط سازمان ملل مورد تقدیر و تشکر قرار گرفته ایم به دلیل نوع و میزان فعالیتی که داشتیم و توانستیم امنیتی را برای دریانوردان برقرار کنیم. ماموریت های ما عمدتا بشردوستانه است.

نیروی دریایی ارتش برای دنبال کردن دیپلماسی دفاعی و برقراری این امنیت نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد، این تغییر ساختاری در نیروی دریایی جدید نیست و تغییر ساختاری ما استقرار در همه پهنه های اقیانوسی جهان با تشکیل فرماندهی های مستقل است که بتوانند تجهیزات و نیروی انسانی خود را مدیریت کنند تا ماموریت های ابلاغی را انجام دهند.

تشریح اقدامات پهپادی نیروی دریایی ارتش/ افزایش شعاع عملیاتی در تمامی حوزه ها

العالم: چند روز قبل پهپادهای مستقر در ناوهای جنگی و زیردریایی ها به نیروی دریایی ارتش ایران پیوستند، ویژگی های این پهپادها و ماموریت های آن چیست؟

امیر ایرانی: ما بحث رونمایی ناودسته پهپادبر را داشتیم، این ایده جدید در نداجا شکل گرفت، این توانمندی بیشتر در حوزه فضای بالای دریا است و باعث می شود شعاع عملیاتی خود را در تمامی حوزه ها افزایش دهیم، در این بخش ما از سه نوع پهپاد استفاده کردیم که از نظر ساختاری از پهادهای شناسایی، رزمی و انهدامی تشکیل شده اند و نقطه قوت این مساله هم این است که سامانه فرماندهی کنترل این پهپادها قابلیت انتقال از یک شناور به شناور دیگر وحتی شناور به خشکی و خشکی به شناور و پهپادها هم همین توانمندی و ظرفیت را دارند که از یک محیطی بلند شوند و ماموریت شان را در یک محیط دیگری انجام بدهند.

مفهوم دستیابی به این قابلیت این است که امروز در این حوزه با توجه به توانمندی که وجود دارد ما در بیش از هزار کیلومتر می توانیم حضور پیدا کنیم و حرف برای گفتن داریم و قطعا اگر خدای ناکرده تهدیدی هم باشد ما امروز هزاران کیلومتر دورتر از سواحل خودمان مستقر هستیم و این عمق حضور، به اضافه آن هزار کیلومتر حضور معمول ما در دریاها خواهد بود که دست برتر نظام درحوزه دفاعی خواهد بود اما قطعا درماموریت هایی که به عنوان پشتیبانی و تامین امنیت هم در جریان است، قابل بهره برداری است.

هشدار صریح به صهیونیست ها| هر کجا که اراده کنیم حتما حضور پیدا خواهیم کرد/ حضور ما در دریای سرخ چیز جدیدی نیست

العالم: مدتی قبل رژیم صهیونیستی از حضور نیروی دریایی ایران در دریای سرخ انتقاد کرد و نسبت به آن هشدار داد، اهداف نیروی دریایی از این حضور و پیام آن چیست؟

امیر ایرانی: ما هم مانند سایر کشورهای دنیا در دریا منافعی داریم که اولین و ساده ترین منافع بحث خطوط کشتیرانی و دریانوردان ما هستند که در حوزه تجاری و نفتکش درحال فعالیت هستند و نیاز به پشتیبانی وحمایت دارند. در کنار این مساله نیز گاها بعضی خودبزرگ بینی ها را داریم که حتما باید به آنها پاسخ داده شود.

در مورد حضور ایران در دریای سرخ و ادعاهای رژیم صهیونیستی نیز، باید بگویم که به نظر می رسد آنها در خواب عمیقی بوده اند و خیلی دیر از خواب بیدار شده اند، حضور ما در دریای سرخ چیز جدیدی نیست. ما دو دهه است که در محدوده شمال اقیانوس هند حضور مداوم داشته ایم و من باید به این شخص یاد آوری کنم که بد نیست یک مقداری تاریخ مطالعه کند و البته دانش نظامی خود را بالاتر ببرد. ما در سه مرحله عبور از کانال سوئز را داشتیم یعنی نه فقط در دریای سرخ بلکه در دریای مدیترانه حضور پیدا کردیم و باز هم حضور پیدا خواهیم کرد.

دریاها محدوده های بسته ای نیستند و از سوی دیگر ما نیز سواحل خیلی زیادی در اختیار داریم و در کنار آن، تجهیزات و ملزومات مورد نیازش را نیز داریم. لذا نه فقط دریای سرخ و نه فقط دریای مدیترانه، بلکه هر کجا که اراده داشته باشیم و تدبیرباشد حتما حضور پیدا خواهیم کرد و خیلی هم نگران نیستیم که اگر کسی مثلا تازه از خواب بیدار شده باشد، ما بخواهیم تغییر مسیر بدهیم. حضور ما دایمی است و اعتقاد ما این است که حتما باید مستمر باشد چون ما یک هدف را دنبال می کنیم و آن هم امنیت وآسایش مردم است.

در مورد تامین امنیت مردم هم برای ما خیلی فرقی نمی کند که حتما ایرانی باشند، ما بیش از 276 مورد درگیری مستقیم داشتیم و کشتی هایی که در این درگیری ها نجات پیدا کردند، یا به دست دزدان دریایی نیافتادن و یا اسیر تروریسم دریایی نشدند، خیلی از آنها ایرانی نبودند و به همین خاطر هم هست که ما مورد تقدیر سازمان های بین المللی قرار گرفتیم. ما آنچه را که در قالب امنیت و آرامش است به همه هدیه کرده ایم و این سیاستی است که ابلاغ شده و ادامه خواهد یافت.

هشدار صریح به صهیونیست ها| هر کجا که اراده کنیم حتما حضور پیدا خواهیم کرد

تجهیزات ما به روز است

العالم: ابعاد قدرت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

امیر ایرانی: ما امروزه درحوزه سطحی، زیرسطحی و هم در عرصه هوایی به توانمندی های جدیدی دست یافته ایم. چه درحوزه سکو یا اصطلاحا پلتفروم که شناورهای ما و یا حوزه پروازی ما هستند و چه در حوزه های کشف و شناسایی، درگیری و در صورت لزوم انهدام، از توانمندی های جدیدی برخوردار هستیم. دراین زمینه ها هم تجهیزات ما به روز است و هم آن برد مورد نیاز خودمان را در بحث عملیاتی داریم که به عنوان دست بلند نظام در خدمت تدابیر و فرامین هستیم تا در هر حوزه ای که لازم باشد حضور داشته باشیم واجرای عملیات کنیم، اما حتما تاکید می کنم که الویت ما بحث تامین آرامش و امنیت است که باید برقرار باشد و هدف ما هدف تهاجمی نیست مگر این که به ما تعرضی شود که در آن صورت طبیعی است باید انتظار واکنش از سوی ما را داشته باشند.

العالم : اخباری درباره مشکل در برخی از موتورهای دیزل سنگین منتشر شده است، برنامه های شما برای حل این مشکل چیست؟

امیر ایرانی: ما در سال گذشته رونمایی از اولین مدل دیزلی دریایی در کشور داشتیم که برای شناور های با تناژ سبک بود اما در حوزه سنگین، هدف گذاری صورت گرفت که با توجه به لزوم این حضور در اقیانوس ها، فاکتور سرعت در دریا برای ما، یک اولویت است و خیلی مهم است.
بحث تحریم ها وجود دارد، لذا در این حوزه ضرورت داشت که اقدام جدی انجام دهیم ، از آن تجربه استفاده کردیم و شرکت های دانش بنیان را پای کار آوردیم و این صورت مسئله را برایشان تعریف کردیم که در بحث موتور های دیزلی سنگین هم باید ورود پیدا کنیم و کار شود و این اقدام شروع شد و به زودی در این حوزه این نقصانی که احساس می‌کردیم برطرف خواهیم کرد، و این مفهوم اش این است که اولا ما بروز رسانی خواهیم شد، دوما تجهیزات ما بومی است و ثالثا سرعت ما حفظ خواهد شد و چه بسا ارتقا خواهد یافت لذا تداوم و سرعت حضور در موقعیتی که مد نظر است و حتی در تمرینات و رزمایش های میتوانیم استفاده بهینه داشته باشیم و نه تنها نقصان برطرف خواهد شد بلکه آورده ی بیشتری را خواهیم داشت و این ظرفیت های ایجاد شده در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قابل انتقال به کشور های دوست و همسایه ایران هست، ما هم میتوانیم در حوزه آموزشی کمک کنیم و هم تجارب صنعتی و علمی مان را در اختیار قرار دهیم و این ظرفیت های وجود دارد که استفاده متقابل شود.

تشریح ویژگی های منحصرفرد پهپادهای ایرانی/ هر اقدام دشمن ، با پاسخی محکم روبه رو می شود

العالم : با توجه به تجهیزات نظامی و توانمندهای نیروی دریایی، آیا دشمن جرات می کند به مرزهای ایران به ویژه مرزهای دریایی تعدی کند؟

امیر ایرانی: امروز مرزهای دریایی مان جابجا شده است و با توجه به اینکه در اقیانوس هند حضور داریم مرز اقتصادی ما در حوزه دریا بیش از ۲۲۰۰ کیلومتر جابجا شده و با توجه به این تجهیزاتی که در اختیار داریم،‌به ویژه در حوزه پهپادی که در آن ورود جدی شده و تغییرات جدی اتفاق افتاده است ، بر این مبنا که برد ما برد قابل توجهی است و این موضوع را دشمن به طور کامل می‌داند و میفهمد که چه اتفاقی افتاده است و خود این بحث پهپادی ما به دلیل ویژگی هایی که دارد یک دست بسیار برتری است و حتی در مقایسه با توان موشکی یک سر گردن بالاتر است، بخاطر اینکه ویژگیهایی که پهپاد ما داراست چه بسا در مقایسه با توان موشکی به جرات می توان گفت ، به دلیل دقت ، برد و به دلیل قابل شناسایی نبودنشان یک سر و گردن بالاتر است و مهمتر اینکه می توانند بصورت دسته پروازی ، ماموریت را انجام دهند ، بدان مفهوم که هر پهپاد کاری انجام می دهد و هر پهپاد وظیفه ای دارد که پهباد اصلی بتواند ماموریت اصلیش را انجام دهد گرچه هرکدام از اینها می توانند چند منظوره هم باشند.

می توان در لحظه چندین دسته پهبادی برای انجام ماموریت به پرواز درآورد ، چرا که نیازی به ارتباط دائم با پهباد نیست و پهباد ، بطور اتوماتیک برمبنای اطلاعات داده شده ابدیت و در مسیر پروازی اطلاعاتش را متناسب با ماموریتش به روز می کند و در نهایت این ترکیب ماموریت خاص را به نحو احسن انجام می دهد ، این بدان معناست که امروز 40 یا 70 سال پیش نیست که هرکاری خواستند انجام دهند و اگر بخواهند مرزهای ما را درگیر و به منافع و منابع ما دست درازی کنند ، قطعا باید بدانند که برخورد متقابل می شود ، یعنی هرحرکتی انجام بدهند ، بر مبنای فرمان مقام معظم کل قوا که " زمان بزن و در رو دیگر تمام شده " واقعا دیگر تمام شده است و حتما انتظار برخورد محکم و حتی بدتر را داشته باشند و قطعا جمهوری اسلامی درحوزه دریا این توانمندی را دارد و در صورت لزوم حتما بکار می گیرد.

ضرورت تامین امنیت منطقه به دست کشورهای منطقه

العالم : آیا تمهیدات لازم برای برگزاری رزمایشهای مشترک به ویژه با کشورهای همجوار اندیشیده شده است و مهمترین اهداف آن چیست؟

امیر ایرانی: همانطور که مستحضرید در محیط دریایی ابتدا یکسری تفاهمنامه ها و توافقنامه های دوجانبه ، سه جانبه و چند جانبه وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران امروز عضو نشست اجلاس فرماندهان و یا کمیته فرماندهان حاشیه اقیانوس هند می باشد و در طول 4 سال گذشته نیز مسئولیت کمیته امنیت این اجلاس را بر عهده داشته که در همین اجلاس هم به کرار از نوع عملکرد ما در حوزه امنیتی تقدیر و تشکر شده است.
از سال گذشته درکمیته اقدامات بشر دوستانه هم جزو هیات رییسه هستیم ، یعنی ریاست آن کمیته را هم بر عهده داریم که مجموعا سه کمیته دارد و در همین کمیته ، ما به عنوان رییس حضور داریم که در ذیل آنها ، جمهوری اسلامی در یکسری تمرینات و رزمایش های مرکب حضور می یابد که در بعضی هایش کشورهای حاشیه اقیانوس هند مثل کشورهای هندوستان ، بنگلادش ، محوریت و مرکزیت داشته اند که ما حتما واحد اعزام کرده ایم.

حضور ناوشکن دنا در هندوستان به عنوان آخرین دستاورد جمهوری اسلامی درسال جدید میلادی است : این ناو شکن ، همه تمریناتی که در آنجا برایش پیش بینی شد حتی به عنوان فرمانده ، اجرای تمرین را هم به نحو احسن به انجام رساند و در همانجا مورد ارزیابی قرار گرفت بطوری که برای کشورهایی که حضور داشتند هم جای تعجب و هم برایشان جذاب بود . در ذیل این موارد ، ما چندین رزمایش مرکب هم داریم.

عمده رزمایش های ما ، امداد و نجات در دریا است ؛ یعنی تامین امنیت و ایمنی شناورها و خطوط کشتیرانی. در برخی از این تمریناتِ ما و رزمایش های ما ، بحث های عملیاتی هم مطرح است . آن هدفی که میشود گفت دنبال می کنیم ؛ هدف اول این است که ( البته نه ) شعاری بلکه سیاست و یک راهبرد است و همیشه جمهوری اسلامی ایران دنبال کرده ، این است که تامین امنیت بدست کشورهای منطقه قابل انجام میباشد چون منطقه برای خود آنهاست و برای مردم این منطقه است ، اینکه کسی از بیرون بخواهد بیاید و کمک نماید چیز بعیدی است ، کما اینکه در طول این سالها این به صراحت نشان داده شده در عمل که کشورهایی که از نظر ما غیرموجه هستند و در اینجا حضور دارند هیچگاه کمک نکرده که متاسفانه بدتر ملت ها را در رنج و عذاب برده و اذیت و آزار کردند و چه بسا منابع و منافع آنها را به تاراج بردند، برخی از آن اکنون مشهود است و برخی دیگر بعدها متوجه خواهند شد که چگونه به هر حال این حضورغیر موجه بهشون صدمه زده.

این هدف اولیه که ما دنبال می کنیم که حتما این عزیزان این توانمندی ما را ببینند که آنچه که ما دراین کلام می گوییم در عمل هم وجود دارد و این اطمینان را داشته باشند که ما در کنار هم (به عنوان) یک « ید واحده » می توانیم امنیت خود را برقرار کنیم

درکنار این موضوع؛ ایجاد یک زبان مشترک در دریا است زیرا در دریا ما باید بتوانیم باهم دیگر ارتباط برقرار بکنیم و کار بکنیم و ماموریت انجام بدهیم ، یک تکلیفی به عهده واگذار میشود بخشی از آن مثلا آن نیرو دریایی همسایه انجام بدهد و بخش دیگر آنرا ما انجام بدهیم ، ذیل این ما یک مرکز امنیت دریایی هم ایجاد کردیم که در واقع ، کشورهای همسایه ما هم این مراکز رو دارند و این ارتباط بزودی برقرار میشود که ما به راحتی می توانیم تبادل اطلاعات داشته باشیم، هدف بعدی ما این است که بتوانیم توانمندی های خودمان را با یکدیگر مبادله بکنیم یک نقطه قوتی می تواند باشد.

بحث بعدی ، هماهنگی در عرصه و صحنه دریاست چون امروز در منطقه بخاطر همین حضور نامشروع که کشورهای غیرموجه دارند متاسفانه نه تنها امنیت نیاوردند ناامنی هم آوردند یعنی امروز بحث قاچاق مطرح است اینکه حتما باید کنترل بشود به همه کشورهای همسایه ضربه میزند و فرقی نمی کند چه کسی که مبدا قاچاق است و چه کسی که مقصد قاچاق است ، این پدیده امروز خیلی کشورهای رو درگیر کرده و آثار سوء ای دارد و به هر حال همین حضور در دریایِ باهم بودن و این ارتباط از نظر فرماندهی و کنترل با یکدیگر داشتن و این تبادل اطلاعات که براحتی انجام میشود کمک میکند که صحنه کامل در اختیار خود ما باشد و بتوانیم ما همدیگر رو مدیریت بکنیم و برسیم به همون (ید واحده ) و خب یک ضرب المثل ایرانی است که گفته میشه: «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من »

در حوزه زیر سطحی یگان های فعالی داریم

العالم: آخرین دستاوردها در حوزه زیرسطح چیست و چه ماموریت هایی در حال انجام است ؟

امیر ایرانی: حوزه زیر سطح هم چون حوزه سطحی در حال فعالیت است امروز خدا را شاکریم که این توانمندی را در اختیار داریم که انواع زیردریایی ها را بتوانیم در صحنه عمل بسازیم و بکار بگیریم به حمد الله ما امروز در سه کلاس زیر دریایی ، تجهیزات در اختیار داریم در همان حوزه زیرسطح هم بحث های تحریمی بشدت بیشتری وجود دارد چون اساسا خود زیردریایی یک سلاح بسیار خطرناکی است زیرا وقتی که قوس کرد پیدا کردنش دیگه براحتی نیست

ما امروز در حوزه زیر سطحی دستیابی داریم به موشک های زیر سطح به سطح و هوا ، در کنار سامانه های اژدری که در اختیار داره و از نظر سامانه های سوناری که برای کشف اهداف زیرسطحی هم استفاده می شود به حمدالله دانش آن بومی است و روز به روز هم در حال ارتقاء پیدا کردن است.

ما در حوزه زیر سطحی الان یگان های فعالی داریم که در محیط دریا در حال انجام ماموریت هستند قطعا وظایف عزیزان ما هم حتما رصد شناورهای دشمن است و کاملا زیر نظر داریم از زیر و از سطح و از بالا .. هرگونه تحرکی رو دنبال می کنیم و اگر در این رابطه احساسی هم بکنیم ( انجام عملیات از سوی دشمن ) طبق عادت اول اخطار می دهیم و ( اگر تمکین نشد) مراحل بعد را دنبال می کنیم .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha