تدوین بسته جدید برنامه‌ حذف هپاتیت‌های ویروسی

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به‌مناسبت فرارسیدن روز جهانی هپاتیت، از تدوین بسته جدید برنامه حذف هپاتیت‌های ویروسی که به‌زودی به‌عنوان یک اولویت بهداشتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ می‌شود، خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر «کمال حیدری»، در این پیام، با اشاره به تاکید سازمان جهانی بهداشت بر ضرورت دسترسی تمامی سطوح جامعه به مراقبت‌های مرتبط با این بیماری، اعلام کرد: بسته جدید تهیه‌شده به‌عنوان برنامه حذف هپاتیت‌های ویروسی در کشور بر خدمات بیماریابی فعال و غیر فعال، مشاوره، مراقبت و درمان این بیماری در نظام شبکه متمرکز است.
متن پیام دکتر حیدری به شرح زیر است:
28 جولای، برابر با 6 مرداد، به نام روز جهانی هپاتیت نام‌گذاری شده و هدف از آن، افزایش آگاهی‌ها در خصوص این بیماری کبدی است که در صورت بی‌توجهی به آن، می‌تواند با عواقب خطرناکی همراه باشد. تلاش‌های جهانی، حذف هپاتیت‌های ویروسی نوع B،  Cو D را اولویت قرار داده و شکل مزمن این سه هپاتیت، مسئول بیش از 95 درصد مرگ‌های ناشی از این بیماری است.
ازآنجایی‌که شاید مشاوره و ابزارهای تشخیصی، درمانی و پیشگیرانه از هپاتیت‌های مزمن ویروسی اغلب دور از دسترس افراد و گاهی تنها در بیمارستان‌ها متمرکز است، سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی هپاتیت 2022، بر ضرورت دسترسی تمامی سطوح جامعه به مراقبت‌های مرتبط با این بیماری تاکید می‌کند. این سازمان، حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال2030 را هدف قرار داده و بر این اساس، اهداف خردی را تعیین کرده است تا مبنای اقدامات کشورهای عضو قرار گیرد.
خوشبختانه ایران در حال حاضر جزو کشورهای با شیوع نسبتا کم هپاتیت B محسوب می‌شود و شاهد روند کاهشی این بیماری در کشور هستیم، اما ازآنجایی‌که با وجود بستر آماده نظام شبکه، گروه‌های پرخطر سخت در دسترس به‌صورت خودجوش مراجعه نمی‌کنند، اداره هپاتیت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در معاونت بهداشت وزارت بهداشت، بسته جدید برنامه حذف هپاتیت‌های ویروسی را با همکاری کارشناسان و مدیران مرکز مدیریت شبکه تهیه کرده است. این بسته خدمات بیماریابی فعال و غیر فعال، مشاوره، مراقبت و درمان هپاتیت در نظام شبکه را شامل شده و به‌زودی به‌عنوان یک اولویت بهداشتی به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha