اهدای خون بیماری‌های نهفته در بدن را کشف می‌کند

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور اظهارکرد: اهدای خون موجب کشف بیماری‌های نهفته در اهداکنندگان خون می‌شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر عباس صداقت سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو اظهارکرد: ما در مقاطع مختلف و هر زمانی که از مردم درخواست کمک کردیم پای کار آمدند.

وی افزود: ما در دوره هشت سال دفاع مقدس و حوادث غیرمترقبه‌ای که اتفاق افتاد مانند زلزله بم و زلزله کرمانشاه حتی قبل از فراخوان شاهد بودیم که مردم ساعتها صف کشیدند تا خون خود را اهدا کنند و این ارزش بالایی برای کشورمان دارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور عنوان کرد: ایران تنها کشور منطقه شرق مدیترانه است که تأمین خون در آن کاملاً داوطلبانه و بدون چشم داشت انجام می‌شود و وقتی هم که اهدای خون داوطلبانه و بدون چشم داشت باشد یعنی این کار کاملاً آگاهانه و مسئولانه انجام شده و کیفیت و سلامت خون را برای بیماران بالا می‌برد.

صداقت با بیان اینکه هنوز هیچ جایگزینی برای خون و فرآورده‌های خونی در دنیا پیدا نشده گفت: اجزای خون مانند گلبول‌های قرمز و پلاکت و پلاسما یک ماده زنده هستند و طول عمری دارند و در شرایط خاص و سرما مدت زمان محدودی قابل استفاده هستند و اینجاست که اهدای خون اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

وی افزود: افراد مبتلا به بیماری تالاسمی هر دو هفته یک بار باید گلبول‌های قرمز دریافت کنند، بیماران انعقادی نیز باید مرتب فرآورده‌های خونی دریافت کنند همچنین وجود افرادی که عمل حراجی انجام می‌دهند و مادران باردار و جراحات ناشی از سوانح و حوادث جاده‌ای نیز می‌طلبد که اهدای خون به شکل مستمری ادامه پیدا کند.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اظهار اینکه سنت اهدای خون یک نوع اهدای عضو محسوب می‌شود گفت: هر یک واحد خونی که اهدا می‌شود سریعاً توسط سلول‌های خون ساز جایگزین می‌شود و جان سه هموطن را هم نجات می‌دهد.

صداقت با اشاره به اینکه اهدای خون موجب کشف بیماری‌های نهفته در اهداکنندگان خون نیز می‌شود اظهارکرد: مقالات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد اهدای خون یک سری از سلول‌ها و اجزای خون نامناسب را از بدن پاک می‌کند و سلول‌های خون ساز، اجزای خون تازه را تولید می‌کنند و یک خونسازی جدیدی در بدن اتفاق می‌افتد.

وی افزود: همه خون‌های اهدایی از نظر آلایندگی‌های مربوط به بیماری‌های خونی و با منشأ خون طبق آخرین فناوری‌ها مورد غربالگری قرار می‌گیرند و در صورتیکه عاری از هر نوع ویروس و میکروب باشند اجازه ترخیص پیدا می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha