واکسن ها بر کودکانی که شیر مادر می خورند اثرگذارتر است

رییس فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر نقش بی بدیل شیرمادر در سالم سازی جامعه، گفت: مطالعات نشان داده واکسن هایی که برای پیشگیری از بیماریهای واگیر در نوبت های مختلف به کودک تزریق می شوند، بر کودکانی که شیر مادر خورده اند اثرگذاری بیشتری دارند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر سیدعلیرضا مرندی در «برنامه بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر» که در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: هرچه علم پیشرفت کرده بیشتر بر روی تغذیه با شیر مادر تاکید کرده است. ما مسلمانان مفتخریم که اسلام قرن ها قبل در آیات قرآن به ویژه آیه 233 سوره بقره به این امر مهم تاکید کرده است.

وی با تاکید بر اهمیت حمایت جامعه و خانواده به ویژه پدران از مادران باردار پیش از بارداری تا بعد از تولد فرزند، افزود: تغذیه نوزاد با شیر مادر در ایجاد پیوند عاطفی مادر و فرزند و تعمیق عشق و محبت بین آنان نیز تاثیر بسزایی دارد. تماس پوست به پوست مادر و نوزاد در لحظات اولیه تولد در این فرآیند نقش مهمی ایفا می کند و نباید توسط کادر سلامت فراموش شود.

وی ادامه داد: به جز ویتامین K که در 6 ساعت اول تولد باید به نوزاد تزریق شود و همچنین ویتامین D دیگر لازم نیست به نوزاد هیچ چیزی داد زیرا شیرمادر سرشار از مواد مغذی لازم برای کودک است و حتی چربی موجود در آن به صورت کامل جذب بدن نوزاد می شود.

وزیر بهداشت اسبق و فوق تخصص کودکان بیان کرد: شیر مادر هم در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها در کودک همچون مننژیت، عفونت گوش، بیماری های عفونی و سرطان ها موثر است و هم در جلوگیری از خونریزی رحم مادر و افسردگی او بعد از زایمان تاثیر دارد. تغذیه با شیرمادر در پیشگیری از بیماری های قلبی، دیابت های نوع 1 و 2 ، پوکی استخوان و سرطان های شایع تخمدان و پستان در زنان نیز موثر است.

وی در پایان تاکید کرد: پس از تولد نوزاد حتی یک قطره شیر خشک هم نباید به او خوراند. تا یکسالگی تغذیه انحصاری با شیرمادر انجام شود و بعد از یکسالگی نیز می توان به همراه شیرمادر به کودک غذای کمکی داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha