اجرای بیش از 300 تعزیه میدانی در شهرستان لامرد

محمد هنرپیشه رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد گفت:بیش از سیصد تعزیه میدانی در دهه اول محرم در شهرستان لامرد در بخش های مرکزی،اشکنان،علامرپدشت و خیرگو برگزار میشود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از فارس، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد در جمع خبرنگاران گفت:بیست و سه گروه فعال تعزیه در شهرستان لامرد فعال است که شانزده گروه آن در بخش مرکزی لامرد،چهارگروه در بخش اشکنان،دو گروه در بخش علامرودشت و یک گروه نیز در بخش خیرگو فعالیت دارند.
دبیر برگزاری تعزیه کشوری در جنوب استان فارس گفت:تاکنون پانزده سوگواره کشوری تعزیه به میزبانی شهرستان لامرد برگزار شده است که شانزدهمین دوره سوگواره کشوری بیست و ششم شهریورماه امسال به میزبانی لامرد و با حضور گروه های مطرح کشوری برگزار میشود.
هنرپیشه گفت:قدمت برگزاری تعزیه در شهرستان لامرد به ۷۲۵سال برمیگردد و مردم این شهرستان به صورت سنتی و برای اقامه عزای سرور و سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدالله با سوز و گداز شرکت میکنند.
محمد هنرپیشه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد همچنین گفت:یکی از نکته های مهم برگزاری تعزیه در شهرستان لامرد همراه پنداری مردم با نسخه خوان های اولیا است که مردم همراه با شهادت هر کدام از یاران حضرت اباعبدالله و اولیای خدا همزمان اشک عزا و ماتم می‌ریزند و از لشکر اشقیا اظهار تنفر میکنند.
هنرپیشه گفت:آیین تعزیه خوانی در شهرستان لامرد یک روز قبل از ماه محرم با تعزیه پسر فروش آغاز میشود  و هر روز از دهه محرم با نام یکی از بزرگان روز عاشورا نامگذاری شده است و  به ترتیب روز اول تعزیه مسلم بن عقیل،  طفلان مسلم، مدینه الوداع، حر ابن یزید ریاحی و وهب، طفلان زینب، قاسم بن الحسن(ع)، حضرت قمربنی هاشم(ع)، حضرت علی‌اکبر و اباعبدالله الحسین (ع) در ظهر روز عاشورا برگزار می‌شود.
خبرنگار : جمشید غضنفری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha