محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تولید دو داروی ضد قارچ و شپش شدند

عضو هیات علمی دانشکده داروسازی شهید دیالمه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مجوز تولید ۲ محصول دارویی با نام تجاری فونجیزون و ازوپد که کاربری آنها در زمینه‌های محو قارچ و از بین برنده شپش بوده دریافت شده و تولید این داروها از آخر مرداد ماه امسال به‌صورت رسمی آغاز می‌شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر امید رجبی  اظهار کرد: مدت ۲۷ سال است که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد سابقه کار دارم و هم‌اکنون مدیر گروه کنترل غذا و دارو دانشکده داروسازی شهید دیالمه مشهد هستم، ضمن اینکه در یک دوره ۷ ساله و از سال ۸۴ تا ۹۱ مدیر مرکز رشد دانشگاه بودم و پس از آن تصمیم گرفتم که روی موضوع کارآفرینی به‌صورت عملی ورود پیدا کنم و یک شرکت دانش بنیان تاسیس نمایم.

مدیر گروه کنترل دارو دانشکده داروسازی شهید دیالمه مشهد با بیان اینکه در این راستا از ابتدای سال  ۹۳ شرکت داروسازی دکتر رجبی رسما شروع به کار کرد، خاطرنشان کرد: تاکنون داروهای مختلفی در این شرکت تولید شده از جمله MCT Oil که مصرف عمده ان در زمینه رشد کودکان و نوزادان بوده و از جمله دیگر داروها هم می‌توان به تولید ژل مخصوص پاک کردن دست مکانیک‌ها و شستن پس از آن با آب سرد بدون آسیب‌رسانی و دوری از آسیب‌های ناشی از پاک کردن با بنزین و ساخت صابون‌های نانوی نقره با تاثیر  ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده بدن و با غلظت ۲۴ ppm اشاره کرد.

دکتر رجبی اضافه کرد: در برنامه کاری‌مان مشکلات بیمارانی که به داروخانه مراجعه می‌کردند را بررسی می‌کردیم و متناسب با شرایطشان داروها و فرآورده‌های دارویی موردنیازشان تولید می‌شد و از جمله موارد تولیدی می‌توان به لوسیون رفع کننده خشکی مفرط پوست، با نام Ammonium Lactate 12% اشاره کرد.

وی با ذکر این نکته که از سال ۸۴ در زمینه ازون و ارتباط مستقیم آن با بهداشت به‌طور ویژه کار کردم که خروجی آن به نتیجه رسیدن تولید ۲ محصول فونجیزون و ازوپد بود، تاکید کرد: داروی فونجیزون قوی‌ترین داروی ضدقارچ دنیا بوده و با استفاده از این دارو مقاوم‌ترین قارچ‌های پوستی ظرف ۲ تا ۳ روز از سطح پوست محو می‌شوند و نمونه موفق آن در درمان سریع نجات غریق‌هایی بود که برای مدت  زیادی در معرض رطوبت بالای فضای استخرهای سر پوشیده قرار دارند، بود، این دارو آزمایش‌های خود را با موفقیت گذرانده و مجوز و پروانه تولید را دریافت کرده و از آخر مرداد ماه امسال تولید رسمی با ظرفیت ۱۰ هزار واحد در ماه آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت داروسازی دکتر رجبی ادامه داد: داروی دیگر ازوپد بوده که به‌صورت اسپری جهت از بین بردن شپش زنده و حتی تخم شپش تولیده شده و جنین داخل تخم را در همان ابتدا از بین می‌برد و اجازه رشد و آسیب‌رسانی به پوست و مو را نمی‌دهد، این محصول هم که مجوز و پروانه تولیدش دریافت شده از آخر مرداد با ظرفیت ۳ هزار واحد در ماه تولید می‌شود، این دارو جهت زخم‌های جراحی و پس از باز کردن اولین پانسمان استفاده می‌شود و کاربرد آن در ترمیم سریع زخم با افزایش فشار اکسیژن بافتی و ممانعت از رشد میکرواورگانیسم ها و از بین بردن عفونت های زخم  موفقیت‌آمیز بوده و به صورت off label  در درمان زخم های بعد از اعمال جراحی وزخم بستر و زخم های ناشی از دیابت هم اکنون استفاده می شود و  بسیار خوب تاثیر داشته است.

دکتر رجبی با تاکید بر اینکه برای صادرات این محصولات برنامه ویژه‌ای داریم، گفت: تاکنون مشتری‌هایی از عراق و تاجیکستان درخواست خود را داده‌اند و در بسته‌بندی‌های این داروها در کنار زبان‌های فارسی و انگلیسی، ترجمه با زبان‌های روسی و عربی هم داریم و باید اشاره کنیم که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید ماهانه این محصولات به موضوع صادرات اختصاص یافته است.

وی افزود: این فرآورده‌ها تا ۳ سال ماندگاری دارد و نگرانی بابت اقلام باقی مانده در انبار نداریم، ضمن اینکه با توجه به نیازی که در جامعه هست میزان ماندگاری در انبارها زیاد نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه  از ۱۸ سالگی در این دانشگاه بوده ام و خودم را فرزند  و سمپاد این دانشگاه می‌دانم، تصریح کرد: من متعهد شدم تا در هر زمان نیازی احساس شد نیاز دانشگاه علوم پزشکی مشهد را تامین کنم، حتی اگر نیاز به تعطیلی خط تولید و تغییر کاربری‌ها باشد.

دکتر رجبی بیان کرد: برای مثال در سال ۹۶  بیمارانی با تظاهرات بالینی شکم حاد که به دلیل مصرف تریاک آلوده به سرب ایجاد شده بود به بیمارستان های تابعه دانشگاه مراجعه داشتند که با درخواست دکتر وحدتی معاون وقت و فعلی غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی مشهدآمپول های BAL و CaNa2EDTA و همچنین   کپسول  Succimer جهت رفع مشکل تولید کردیم.

تولید داروهای خاص نایاب و کم‌یاب موردنیاز بیمارستان‌ها در مشهد

وی اضافه کرد: در همین مدت مشکل نبود و کمبود آمپول سدیم بنزووات، آمپول کلرید پتاسیم برای تمامی بیمارستان‌ها، آمپول متیلن‌بلو برای اتاق عمل‌ها و آمپول آرسنیک تری اکسید برای بیمارستان امید را تامین کردم.

مدیر گروه کنترل دارو دانشکده داروسازی شهید دیالمه مشهد با بیان اینکه معمولاً تولید داروهایی را داریم که در بازار موجود نیست، خاطرنشان کرد: هر زمان که آن دارو در بازار باشد تولیدش متوقف می‌شود و ادامه نمی‌یابد، زیرا معتقدیم که برای خدمت آمده‌ایم و در عمل نشان دادیم که درحوزه تخصصی خود، خادم مردم هستیم.

بزرگترین افتخارمان این است که یک سرباز در حوزه سلامت هستم

دکتر رجبی افزود: قرص سدیم فلوراید ۲۵ /۰درصد را با هدف محکم‌تر شدن دندان‌های شیری کودکان تولید کردیم و این دارو در اختیار انبار مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفت و بزرگترین افتخارمان این است که یک سرباز در حوزه سلامت هستیم.

وی با تاکید بر اینکه آخرین درخواست آمپول میلیرینون milirinone بوده که کاربرد آن درمان بیماری‌های نارسایی قلبی و بازکننده عروق ریوی است و نبود آن موجب مرگ بیمار می‌شود، گفت: این دارو هم با درخواست معاونت غذا و داروی دانشگاه تولید شد، گرچه داروهای زیادی همچون سیترات پتاسیم و بسیاری دیگر از داروها تولید شده، اما اولویت کاری‌مان موارد حیاتی مورد نیاز بود.

مدیرعامل شرکت داروسازی دکتر رجبی بیان کرد: در حوزه کارآفرینی پس از فرامین مقام معظم رهبری موجی در جامعه به راه افتاده و ما هم در تلاش هستیم تا در حوزه تخصصی‌مان مناسبت‌ترین اقدام ممکن را صورت دهیم، البته باید بدانیم همه نمی‌توانند به‌طور مستقیم نقش یک کارآفرین را ایفا نمایند، اما می‌توانند با انتقال دانش و تجربه خود مسیر حرکتی آنان را به بهترین نحو فراهم آورند.

آموزش در حوزه کارآفرینی در دانشگاه‌ها باید توسط افراد خبره انجام ‌شود

دکتر رجبی با ذکر این نکته که آموزش در حوزه کارآفرینی در دانشگاه‌ها باید توسط افراد خبره انجام ‌شود، زیرا اشتباه در این عرصه منجر به فاجعه دردناک می‌شود، تاکید کرد: فرد آموزش دهنده باید از تجربیات کافی و کامل در آن حوزه تخصصی برخوردار باشد ، زیرا اگر در این  مرحله نقصی باشد، مشکلات عمیقی در سطح فردی و اجتماعی پیش خواهد آمد که با مشکل می توان ان را جبران کرد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۳ سال عضو هیأت مدیره کانون کارفرمایی صنایع استان خراسان رضوی بوده ام و هم اکنون رئیس انجمن تولیدکنندگان داروی استان هستم و در این مدت تجربیات مختلفی در حوزه‌های تولید و بازار آموختم و معتقدم که به دانشجو نباید امید واهی بدهیم، زیرا با کوچکترین اشتباه یک سرمایه بزرگ را از دست می‌دهند، تب کارآفرینی زیاد شده و  در این خصوص نباید تصمیمی عجولانه گرفت.

وی افزود: تیم کاری برای یک کارآفرین بالاترین سرمایه اوست و در شرکت من, خانم دکتر حقیقی زاده، خانم دکتر هدایت، خانم حسینی، خانم مظاهری، خانم قانع، خانم لطفی و ... از جمله سرمایه های شرکت هستند که همیشه به وجود آنان افتخار کرده و بدون کمک انان هیچ محصولی با کیفیت و استانداردهای مورد قبول قابل ساخت نبود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره به تولید داروهای کرونا بلو در ایام بحران کرونا، تصریح کرد: در ایام شیوع بحران کرونا با محوریت آقای دکتر داریوش حمیدی‌علمدار از همکاران دانشگاه، داروی کرونا بلو را تولید کردیم، دارویی که در زمینه درمان کووید اثربخش بوده است.

مدیرعامل شرکت داروسازی دکتر رجبی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون یک فردی در سمت معاونت غذاودارو حضور دارد که شجاعت در تصمیم‌گیری‌هایش موجب نجات جان بسیاری از هم‌استانی‌ها شده و کارش را با ایمان کامل و اعتقاد راسخ انجام میدهد و معتقدم که ایشان ( دکتر وحدتی) یک الگوی موفق در حوزه مدیریت در عرصه غذاودارو است.

تولید بسیاری از داروهای نایاب کشور در مشهد در زمان کوتاه با هدف پایان یافتن درد و رنج بیماران

دکتر رجبی تصریح کرد: یکی از مشخصات بارز یک مدیر شناسایی نیروهای توانمند و استفاده حداکثری از ظرفیت آنان بوده، چیزی که اینک در معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیده می شود. من دورادور شاهدم که ایشان تمام تلاش خود را میکند تا کمبود دارو در بیمارستان های تابعه دانشگاه به حداقل برسد و من با خود عهد کردم، در این گذر به ایشان کمک کنم و در زمان کوتاهی داروی مورد نیاز دانشگاه را تولید نمایم و در اختیار قرار دهم.

وی بیان کرد: به دانشجویان تمامی رشته‌ها توصیه میکنم این مردم ارزش دریافت هرنوع خدمت شایسته‌ای را دارند، و معتقدم که هیچ لذتی بالاتر از آن نیست که نتیجه مطالعات، آموزش‌ها و تجربیات خود را در قالب تولید محصول یا ارائه خدمت صادقانه تقدیم مردم  نماییم و بی‌شک پول و پست و مقام در مقابل خدمت موثری که به مردم ارائه می‌دهیم هیچ جایگاهی ندارد و بالاترین اجر و بیشترین میزان رضایت، در شاد کردن دل مردم  است.

مدیر گروه کنترل دارو دانشکده داروسازی شهید دیالمه مشهد تاکید کرد: توصیه می‌کنم که هیچ وقت این متاع گران‌بها را با چیزهای مادی کم‌ارزش عوض نکنند، چون زمانی فرامی‌رسد که تمام چیزهایی که روزی فکر میکردیم با ارزش است نزد ما بی‌ارزش می‌شوند، اما لبخند و رضایت مردم و پشتیبانی از آنها حتی در یک مقطع زمانی کوتاه هیچگاه فراموش نمی‌شود و هدف همه ما رفع مشکلات مردم میهنمان باید باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha