توقف در حاشیه بزرگراهها ممنوع است

سرکلانتر پلیس بزرگراههای پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه شهر امن تاکید کرد:حدود 13 درصد از تصادفات فوتی ما به علت توقفات حاشیه ای است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما،سرهنگ حمیدی گفت: برابر ماده 159 آیین نامه راهنمایی ورانندگی توقف در بزرگراهها ( راهها ) که موجب سد معبر و یا در خطوط عبور باشد و یا در مسیر حرکت دیگر  وسایل نقلیه باشد و یا برای عرضه و یا خرید و فروش کالا باشد و هر نوع توقفی  که باعث انحراف و یا کاهش دید و توجه راننده شود و احتمال وقوع تصادف را بالا ببرد ممنوع است

وی افزود : ما نمی گوییم توقف در بزرگراه احتمال تصادف را بالا می برد بلکه می گوییم هر  توقف  ناایمن مساوی  با تصادف و استقبال از خطر است

سرهنگ حمیدی  تصریح کرد : حدود 13 درصد از تصادفات فوتی  ما به علت توقفات حاشیه ای است که در بزرگراهها روی  می دهد در حالی  که این تخلف در بزرگراهها  فراوانی ندارد و همین درصد پایین هم حوادث  دلخراشی  به وجود می آورد .

سرکلانتر پلیس بزرگراههای پلیس راهور تهران بزرگ گفت : برابر  مواد 114 و 115 آیین نامه راهنمایی ورانندگی  هرگاه خودرو دچار  نقص  فنی  و یا خرابی  شد راننده مکلف است خودرو را از مسیر عبور  خارج نماید یعنی  باید به محلی  انتقال دهد که سد معبر  نداشته و برای  دیگراه مزاحمتی ایجاد نکند و می بایست از علایم متناسب  با شرایط موجود (  که آیا محل تاریک هست و یا روشن ، در سطح صاف است و یا در پیچ می باشد و یا سرعت ها به چه نحوی است و آیا سرعت ها بالاست )  از علایم هشدار دهنده  بنا به تناسب راه در فواصل 70 متری  تا 200 متر باید استفاده شود .

وی با اشاره به تصادفات اتفاق  افتاده در سطح بزرگراهها خاطرنشان کرد : اکثر این تصادفات بدلیل توقفات در سطح معابر بزرگراهی  بدلیل عدم نصب علایم هشداردهنده می باشد که این تصادفات مانند جسم ثابت است که روی می دهد .

سرهنگ حمیدی بیان داشت  : اشتباه رایجی  که بین مردم هست این است که هم به آزادراه و هم به بزرگراه ، اتوبان میگویند در صورتی  که آزادراه با بزرگراه کاملا فرق دارد و چند تفاوت اساسی دارد .

وی  ادامه داد : رنگ تابلوهای  آزادراه آبی  می باشد ولی  رنگ تابلو بزرگراه سبز است و شما می بایست در آزادراه عوارض  پرداخت کنید ولی در بزرگراه عوارضی  نداریم و آزادراه شانه راه دارد ولی بزرگراه شانه راه ندارد مانند تهران – کرج ، تهران قم که این مسیرها شانه راه دارند و در طراحی  آنها شانه راه پیش بینی شده است ولی در بزرگراه شانه راه نداریم ولی خطوط حاشور داریم مانند بزرگراه آزادگان که این مسیرها شانه راه نیستند بلکه خطوط اضطرار می باشند

وی افزود : خط اضطرار  خط توقف  نیست و این مسیر خط  عبور  وسایل نقلیه امدادی  می باشد که این وسایل امدادی بتوانند با سرعت بالا به ماموریت خود برسند که برخی  به اشتباه از آن استفاده می نمایند و در ماموریت وسایل نقلیه امدادی اختلال ایجاد می کنند و باعث  ایجاد تصادفات شدید می شوند .

سرکلانتر پلیس بزرگراههای پلیس راهور تهران بزرگ به رانندگان توصیه داشت که از توقفات حاشیه ای  در بزرگراهها جدا خودداری کرده و در صورت خرابی  خودرو حتما وسیله نقلیه را به منتهی  الیه سمت راست و در حاشیه امن راه و در توقفگاه اضطراری متوقف و حتما از علایم هشداردهنده در فاصله ای  مناسب  جهت اطلاع دیگر رانندگان استفاده نمایند .

سرهنگ حمیدی بیان داشت : شانه راه 3 متر است و می تواند هم سطح با آزادراه باشد و می تواند اختلاف  سطح داشته باشد و یا اینکه آسفالت باشد و یا خاکی  و برای توقفات ضروری  که پیش می آید می توانند از آن برای توقفات ضروری  استفاده نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha