یک سوم از ناوگان نقلیه در مرز فرسودگی!

برنامه " تهران 20" هجدهم مرداد ماه، با حضور "روح اله ایزدخواه" عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و "محمود مشهدی شریف" رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور به بررسی وضعیت اسقاط در کشور پرداختند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،در ابتدای برنامه "روح اله ایزدخواه" با اشاره به آمار رسمی کشور گفت: از مجموع تمام وسایل نقلیه موجود در کشور اعم از موتور، خودرو، سواری،کامیونت و ... که حدودا نزدیک به سی میلیون در سطح کشور است، تقریبا یازده و نیم میلیون وسیله نقلیه در مرز فرسودگی است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نزدیک به یک سوم از وسایل نقلیه در کشورمان در مرز فرسودگی هستند. که در این میان از مجموع یازده میلیون وسیله فرسوده سهم موتورسیکلت های فرسوده نزدیک به نه میلیون است که یکی از اصلی ترین عوامل آلودگی هوا نیز محسوب می شوند.

در ادامه برنامه رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور گفت: متاسفانه وزارت صمت و سازمان محیط زیست از نظرات صنفی در تصمیم گیری هایشان استفاده نمی کنند.

وی افزود: آقایان طبق ماده 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، موظفند از اصناف دعوت به عمل آورند، اما متاسفانه نه تنها اصناف بلکه طی بررسی های انجام شده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به این جلسات دعوت نمی شوند.

"محمود مشهدی شریف" تاکید کرد: تصمیم گیری ها پشت درب های بسته صورت می گیرد و می خواهند با تعیین جریمه و پولی نمودن ماجرا، مشکل خودروهای فرسوده را حل کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور با اشاره به طرح های تشویقی برای اسقاط خودروهای فرسوده در سال های گذشته، توضیح داد: سال 1387 گواهی اسقاط حدودا یک میلیون تومان و قیمت خودرو پراید نیز حدود هفت و نیم میلیون تومان بود، یعنی تقریبا نسبت یک به هفت. در حال حاضر خودرو پراید نزدیک به دویست میلیون تومان است پس گواهی اسقاط نیز باید به همین تناسب رشد قیمتی داشته باشد تا برای مراکز اسقاط صرفه مالی به همراه داشته باشد.

"محمود مشهدی شریف" افزود: با فرض گواهی اسقاط بیست میلیون تومانی و برآورد قیمت نزدیک به سی میلیون تومان برای لاشه خودروهای فرسوده، مجموعا با پنجاه میلیون تومان می توان مشوق خوبی برای ترغیب مردم به تعویض خودرو فرسوده ایجاد نمود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha