اروپایی‌ها در دور جدید مذاکرات با آمریکا همراهی دارند

مهمانپرست از بازی اروپایی‌ها در دور جدید مذاکرات گفت و تصریح کرد: اروپایی‌ها در سیاست‌های کلی با آمریکا همراهی می‌کنند و به صورت جدی نقش موثری در مذاکرات ندارند و از سوی دیگر آنها هیچ مسئولیتی نمی‌پذیرند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت رامین مهمانپرست دربرنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو،درباره تلاش این روزهای اروپایی‌ها در مذاکرت هسته‌ای گفت: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها از برجام به عنوان یک برگه برای استقلال و هویت بخشی به اتحادیه استفاده کنند و نشان دهند آن‌ها مجموعه‌ای هستند که در عرصه بین الملل تاثیر گذار هستند.

وی افزود: نقش دیگری که اروپایی‌ها دارند این است که یا قصد و اراده‌ای برای تاثیرگذاری روی برجام و رفع مشکلات آن ندارند و یا اساسا توان این کار در اتحادیه اروپا وجود ندارد. اروپایی‌ها در ابتدا نسبت به این تفاهم اظهار امیدواری داشتند و از همان برجامی که به تفاهم رسیدند، قصد داشتند نقش جدی برای آن ایفا کنند اما چنین اتفاقی رخ نداد.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به جایگاه اروپایی‌ها در برجام اظهار کرد: بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد، اروپایی‌ها علی رغم همه ادعاهایشان نتوانستند نقشی ایفا کنند که آن خلاء را جبران کنند.

وی از بازی اروپایی‌ها در دور جدید مذاکرات گفت و تصریح کرد: اروپایی‌ها در سیاست‌های کلی با آمریکا همراهی می‌کنند و به صورت جدی نقش موثری در مذاکرات ندارند و از سوی دیگر آن‌ها هیچ مسئولیتی نمی‌پذیرند. یک بعد مذاکرات برای ایران تضمین عدم خروج آمریکا است و باید به گونه‌ای این تضمین را طراحی کرد که اروپایی‌ها مجبور شوند هزینه هر نوع عدم اجرای برجام را شریک باشند و بپردازند.

مهمانپرست پیشنهاد داد: باید مبلغ قابل توجهی به اندازه مثلا ۲۰۰ یا ۵۰۰ میلیارد یورو به عنوان وجه ضمانت کننده در یک بانک حساب مشترک و یا چارچوب بین المللی به عنوان وجه الضمان تفاهم نامه قرار داده شود که اروپایی‌ها باید در آن سهم داشته باشند. اگر به هر دلیلی برجام اجرا نشد مبلغ قابل توجهی به عنوان خسارت باید به ایران باز گردد و حتما باید بخش قابل توجهی از آن را اروپایی‌ها بپردازند. ایران باید اروپایی‌ها را به شکلی در برجام درگیر کند که اگر بخواهند از منافع و فواید آن استفاده کنند مسئولیت آن را هم بپذیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha