امضای سند همکاری سازمان سینمایی و دانشگاه دولتی مسکو

نشست مشترک رئیس سازمان سینمایی کشور با ولادمیر سرگیویچ مالیشف رئیس دانشگاه دولتی مسکو و اساتید آن برگزار و تفاهمنامه همکاری مابین سازمان سینمایی و دانشگاه دولتی سینمایی مسکو امضا شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور در دومین روز از سفر خود به روسیه، چهارشنبه (۲۷ مردادماه) در نشستی با رئیس و اساتید دانشگاه دولتی مسکو، نسبت به تفاهمنامه همکاری میان سازمان سینمایی و دانشگاه دولتی سینمایی مسکو اقدام و این قرارداد امضا شد.

خزاعی پس از امضای تفاهمنامه همکاری با اشاره به اهمیت مراودات فرهنگی و همکاری‌های دانشگاهی مابین ایران‌ و روسیه در عرصه سینما گفت: دانشگاه دولتی سینمایی مسکو یک مرکز علمی با سابقه و معتبر در سطح دنیا و مکانی معتبر است چرا که توسط چهره‌ای هنری ، تهیه کننده و نویسنده و استاد مدیریت می‌شود.

وی افزود: در ایران دانشگاه‌های معتبر بسیاری وجود دارد. این در حالی است که علاوه بر چند دانشگاه، دارای بیش از ۱۲۰ مرکز آموزش هنری و سینمایی در سطح کشور بوده و مقوله آموزش هنر و سینما به صورت آکادمیک و تجربی را بسیار جدی و ملموس پیگیری می‌کنند.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان سینمایی ایران و دانشگاه مسکو می‌تواند سرفصل تازه‌ای از همکاری‌های علمی و پژوهشی و مطالعاتی بین دو کشور بوده و محوریت سینما را به خوبی دنبال کند، تاکید کرد: زبان سینما منجر به تقویت اشتراکات بسیاری مابین کشورها و ملت ها شده است و در دنیای امروز به عنوان منشا پیوند و روابط جدید انسانی مطرح است چرا که در حال حاضر سینما ما را دور هم جمع کرده و به زبان آن صحبت می‌کنیم.

وی مطرح کرد: گسترش روابط آموزشی و دانشگاهی بین ایران و روسیه می‌تواند یکی از سرفصل‌های مهم این سفر باشد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: اساتید سینمای ایران آمادگی دارند تا در کلاس‌ها و ورگ‌شاپ‌ها حضور پیدا کنند و متقابلا این ظرفیت می‌تواند برای هنرجویان و دانشجویان ایرانی در نظر گرفته شود.

خزاعی ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا عنوان کرد: می‌توان شرایطی را فراهم کرد که تبادل دانشجو بویژه در زمینه انیمیشن، فراهم شود و امیدوارم اثری مشترک با همکاری دانشجویان دو کشور نیز تولید شود.

وی اضافه‌ کرد: لازم است دو کشور فرآیند تولید و انتقال تجربه‌ها به یکدیگر را به عنوان برنامه کاری مشترک در اولویت امور خود قرار دهند.

معاون‌ وزیر و رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه نیاز به ارتقای کیفیت تصویر ایران در افکار عمومی روسیه و عکس آن در ایران احساس شده و رسیدگی به آن مستلزم نظریه پردازی در دانشگاه‌ها است، پیشنهاد کرد: لازم است نسبت به تأسیس دفتر همکاری‌های مشترک سینمایی اقدام شده و برای اصلاح تصویر و انگاره دو کشور و تشکیل کارگروه، اقدام‌جدی‌تر و پایدارتری شکل گیرد.

ولادمیر سرگیویچ مالیشف رئیس دانشگاه دولتی سینمایی مسکو با قدردانی از حضور هیات ایرانی در مسکو و حضور در دانشگاه گفت: فرهنگ و هنر ایرانی غنی و زیباست و در کنار آن سینما و فرش‌های ایران شهرت و اعتباری جهانی دارند چرا که ما از تجربه برگزاری هفته فرهنگی برخوردار هستیم.

وی ادامه داد: برای ما این رویداد بسیار مهم است چون به طور طبیعی اساتید و دانشگاه‌ها باید با هم مرتبط و همکاری پیوسته داشته باشند.

رئیس دانشگاه دولتی سینمایی مسکو افزود: ما نسبت به قدمت، پیشینه و افتخارات سینمای ایران در جهان، آگاه هستیم و باید تاکید کنم که اولین مدرسه سینمایی در ایران را یک روس تبار بنیان گذاری کرده است.

وی ادامه داد: پیوند همه رشته‌های علمی و فرهنگی در تاریخ دانشگاه مسکو وجود دارد و اهمیت آن تا حدی است که از قرن گذشته تا کنون میزبان دانشجویان ایرانی هستیم.

ولادمیر سرگیویچ مالیشف با اشاره به اینکه جشنواره‌های دانشجویی این دانشگاه مورد استقبال شرکت کنندگان از ۴۰ کشور جهان قرار می‌گیرد، عنوان کرد: همه ساله مدرسه‌های تابستان سینمایی در حوزه انیمیشن برگزار می‌شود و خوشحالیم که در آخرین مدرسه ما، نماینده ایران نیز کارگاه انیمیشن را برگزار کرد.

وی ضمن اظهار امیدواری برای گسترش و تداوم همکاری‌ها در آینده گفت: صفحات همکاری ما بسیار است و این نوع همکاری‌ها ما بین من محکم است.

به گفته وی، دانشگاه سینمایی روسیه نه تنها دارای قدمت است بلکه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در جهان است و در همه حوزه ها ادبیات، فلسفه، ادیان نیز دارای دانشجو است.

وی اضافه کرد: پیشنهادی که از طرف هیات ایرانی‌ مطرح‌شده بسیار مهم و حائز اهمیت است. ما می‌توانیم تعاملات و پژوهش‌های مشترکی را در زمینه فلسفه ‌مفهوم هنر انجام داده و این همکاری‌های ثمربخش را در آینده ادامه دهیم.

رئیس دانشگاه دولتی مسکو با اشاره به وجود مرکزی علمی و پژوهشی و تاکید بر انجام تحقیقات در زمینه تاریخ سینما، گفت: پژوهش‌هایی در رابطه با هنر سینما انجام شده است و فرآیند توسعه سینمای ایران را به شکلی جدی دنبال می‌کنیم، این درحالی است که فیلم‌های جدید ایرانی نیز از دیگر پیگیری‌ها است که آخرین آن مربوط به فیلم مجید مجیدی بوده است.

وی افزود: مطالعاتی در ارائه مطالب آرشیوی نیز انجام شده و به بررسی فیلم‌هایی که‌ در دوره گذشته پیرامون ایران ساخته شده است، پرداخته‌ایم.

گفتنی است در پایان این‌ نشست، تفاهمنامه همکاری مابین سازمان سینمایی و دانشگاه دولتی سینمایی از سوی طرفین به امضا رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha