صدای مشترک جنوب تا شمال استان زنجان  آب است

استاندار زنجان گفت:در سفر به جنوب و شمال استان زنجان صدای مشترکی که به گوش میرسد، فریاد العطش است و همه تشنه اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان، محسن افشارچی درچهارمین روز از هفته دولت در بازدید از طرح های در دست ساخت و آغاز عملیات اجرایی چند طرح عمرانی و کشاورزی شهرستان طارم در دیدار مردمی با این شهرستان اظهار کرد: در سفر به جنوب و شمال استان زنجان صدای مشترکی که به گوش میرسد، فریاد العطش است و همه تشنه اند.

وی بیان کرد: متأسفانه در سال های گذشته به هر دلیلی در زنجان برای سطح آب تنظیمی خیلی کاری صورت نگرفته است ولی استان آذربایجان شرقی ۷۵ درصد روان آب ها را کنترل کرده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه در استان زنجان چند سد آبی وجود دارد و چند سد نیز در حال ساخت است افزود : ولی با این وضعیت خشک‌سالی جوابگوی استان نیست و درصد بسیار بالای از حق آبه ما از روان آب آیت مثل آبهای رودخانه، قزل اوزن.

محسن افشارچی تصریح کرد: در معضلات خشک‌سالی این آبها جوابگو نیست و اگر سدهایی داشته باشیم می‌توان حداقلی از جمع آوری این آبها در کنار هم قرار دهید سد ایجاد می‌شود که برای حل این معضل باید به صورت میان مدت و دراز مدت برنامه ریزی کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اصلی ترین و اولین برنامه استان برای من که مسئول هستم آب است اظهار کرد: برای هر شهرستان هم به صورت مجزا برنامه داریم که اجرا شدن این برنامه ها وابسته به همراهی مرکز است.

صدای مشترک جنوب تا شمال استان زنجان  آب است

این مسئول خاطرنشان کرد:مسئله آب به قدری برای ما حائز اهمیت است که معاون عمرانی هم از میان متخصصین حوزه آب انتخاب شد که نسبت به همه سدهای ساخته شده و در حال ساخت استان، اشرافیت کامل دارد.

افشارچی با بیان اینکه قرار شد ساخت سدهای نیمه ساخته و یا در دست مطالعه را سریع تر شروع کنیم بیان کرد: همه تلاش خود را برای راه اندازی سدها و استفاده بهینه از آنها می کنیم و امیدواریم تا یک سال آینده بتوانیم بخشی از آب شرب را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه آب برای بنده اولویت است افزود : ما میراث بر رخدادهای گذشته هستیم، ما حتی در این موضوع تا حد درگیری با موضوع میانی وزارت نیرو نیز می رویم تا مشکل را حل کنیم.

استاندار زنجان با بیان اینکه فریاد العطش فریاد بنده و دغدغه ام است تاکید کرد: فرمانداران هم این مسئله را جدی بگیرند و تا حد امکان اموری را که می توانند انجام دهند و اگر نیاز به تعویض شبکه برای آبرسانی و انتقال آب باشد، انجام دهند و کار روی زمین نماند و ما نیز با همه توان برای حل مشکلات کوتاه مدت در خدمت فرمانداران هستیم تا مسئله آبرسانی به روستاها در برنامه‌های کوتاه‌مدت مشکل نداشته باشد.

افشارچی با بیان اینکه برنامه‌های میان مدت و دراز مدت بر عهده ما است اظهارداشت: همه تلاش خود را برای انجام آن به کار می گیریم و پیگیر امورات هستیم.

اعتبارات خوبی در حوزه آبیاری تحت فشار داریم داریم

وی با اشاره به اینکه در طارم نزدیک به ۴۳ هزار هکتار باغات و زمین زراعی وجود دارد گفت: ۴۵۰۰ هکتار آن تحت آبیاری فشار است که این موضوع قابل قبول نیست.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه امروز ۷۲ هکتار اراضی پایاب میرزاخانلو را به صورت آبیاری تحت فشار افتتاح کردیم بیان کرد : افزایش راندمان در آبیاری تحت فشار از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد می‌شود و به صورتی صرفه جویی در مصرف آب رخ می‌دهد که باید باید جدی گرفته شود و اعتبارات خوبی هم در این حوزه وجود دارد و در اختیار خودمان است.

افشارچی با اشاره به اینکه حدود یکصد میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور به استان زنجان برای آبیاری تحت فشار تخصیص یافته است افزود : جهادکشاورزی هم امکاناتی را در این خصوص در اختیار دارد و باید جدی گرفته شود و تا جایی که امکان دارد راندمان را بالا برده تا مصرف آب در حوزه کشاورزی کم شود .

وی با اشاره به حجم زیاد برداشت زیتون از باغ های طارم گفت: امسال با وجود کمبود آب در استان، اما اتفاق های خوبی در حوزه کشاورزی رخ داده است و نزدیک به ۲۰۰ هزار تن گندم در استان خریداری کردیم که در مقایسه با سال گذشته سه برابر شده است.

این مسئول با بیان اینکه بانک‌ها باید سرمایه در گردش کشاورزان را تامین کنند اظهارداشت: بانکهایی که در این حوزه تعامل ندارند معرفی شوند تا در خصوص تعامل با کشاورزان و باغداران توجیه شوند.

افشارچی با بیان اینکه آب و راه را از عمده مشکلات شهرستان طارم است بیان کرد: در خصوص راه این شهرستان حرکت های مثبتی را شاهد بودیم ودر سفر ریاست جمهوری نیز اعتباراتی اخذ شد.

وی با اظهار به اینکه طارم در مسیر کریدور جنوب به شمال استان قرار دارد، تصریح کرد: با تکمیل راه های در دست ساخت، طول مدت زمان تردد در مسیر زنجان به طارم نزدیک به ۴۵ دقیقه کاهش خواهد یافت.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه در حوزه راه مرحله به مرحله پیش رفته و پروژه های خوابیده را به مرحله اجرایی در آورده ایم تصریح کرد: در سفر دوم هم اعتباراتی در این حوزه جذب خواهیم کرد.

افشارچی با اشاره به اینکه امسال تاکنون حدود ۴۵ میلیارد تومان اعتبار به شهرداریها و دهیاریها تزریق شده است افزود : قطعا اهالی روستاها باید عملیات عمرانی که دهیاری ها انجام میدهند را لمس کنند و اگر چنین نباشد حتماً باید از بخشداری ها و دهیاری های خود پیگیری کنند و دهیاری ها نیز باید نسبت به اعتبار تزریق شده حساسیت لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در حوزه گازرسانی معارضات است بیان کرد : مردم در این خصوص با دولت همراه باشند تا بتوانیم سرعت گازرسانی را بالاببریم و امیدواریم تا آخر سال ویا حداکثر ۶ ماهه اول سال آینده در شهرستان طارم ۹۰درصد خانوار دارای گاز شهری شوند .

ابن مسئول با اشاره به اینکه این استان ، در منطقه سردسیر قرار دارد و نیاز است این مشکل مرتفع شود افزود : الحمدلله در چند روستا این در حال انجام است تا کارها به صورت عالی سرعت یابد .


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha