‎ مرکز سلامت روان کربلا ؛ از راه اندازی تا چالش های آن

‎مرکز سلامت روان کربلا، مجموعه ای برای ارائه خدمات به مفقودین و خانواده های متوفیان.

مرکز سلامت روان‌ کربلا، مجموعه ای برای خدماتی متفاوت

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری سلامت (طبنا)، در عراق، مرکز سلامت روان در خیابان اسکان کربلای معلی ، دقیقا در محل سرکنسولگری جدید ایران در کربلا واقع شده است . در این مرکز در اربعین حسینی به همت جمعیت هلال احمر اتفاقات با اهمیتی رقم می خورد. از راهنمایی مفقودین، انتقال اجساد و گمشدگان به مرز ، تا ارائه خدمات روانپزشکی و سلامت روان به زائرین . در این گزارش به بیان شرایط محیطی و مهمترین اقدامات مرکز سلامت روان در کربلا می پردازیم.

‎مرکز سلامت روان در کربلا و زمان فعالیت

احد شعار ، مسئول این مرکز قرار است مرکز سلامت روان در کربلا را برای ما تشریح کند. می گوید: “از هفدهم تا پایان شهریور ماه این مرکز فعال است. وی ادامه می دهد: در صورتی که نیاز باشد مرکز سلامت روان کربلا زمان بیشتری نیز برای خدمت به زائرین فعال خواهد بود”

مرکز سلامت روان کربلا و ارائه خدمات راهنمایی مفقودین

‎وی ادامه می دهد : ۶ روانپزشک و روان درمان، در مرکز سلامت روان در کربلا فعالیت می کنند . همچنین مرکز پاسخگویی کنترل و فرماندهی عملیات این مجموعه ۲۴ ساعته فعالیت می کند.
علاوه بر آن مرکز سلامت روان در کربلا در راستای انتقال اجساد به مرز نیز ، فعالیت دارد.

تشخیص هویت در مرکز سلامت روان کربلا

‎به گفته وی معمولاً در وهله اول این شناسایی توسط خانواده، نیروهای جمعیت و مدارک همراه متوفی صورت می پذیرد. احمد شعار می گوید در موارد خاص مثل سوختگی ، جسد را به پزشک قانونی ایلام منتقل خواهیم کرد. همچنین سامانه ای توسط فراجا نصب شده است، که در عرض چند دقیقه از طریق اطلاعات شخصی و همراهان فرد را شناسایی می کند.


مرکز سلامت روان در کربلا و همکاری با بیمه زائران

‎نماینده جمعیت هلال احمر در کنسولگری کربلا می گوید : کسانی که بیمه دارند و مفقود یا فوت شده اند از طریق بیمه سامان و هلال احمر حمایت می شوند.
به گفته وی افرادی که بیمه نشده اند فقط از سوی جمعیت هلال احمر تا مرز همراهی می‌ شوند.

مرکز سلامت روان کربلا و دو چالش بزرگ

‎احد شعار، مفقودشدگان را به دو بخش کلی تقسیم بندی می کند. به گفته وی دسته اول افرادی هستند که یکی از اعضای خانواده یا خود آنها مفقود و گم شده است. دسته دوم نیز افرادی هستند که به علت سن بالا و معمولاً مشکلات حافظه ای و اعصاب و روان به مرکز سلامت روان کربلا منتقل می‌شوند. احمد شعار ادامه می دهد : در هر حال پس از رفع مشکل هر دو گروه ، آنان را به مرز منتقل می‌کنیم.

‎زائرین چگونه از مرکز سلامت روان کربلا خدمات دریافت کنند؟

اگر زائری گم شد، یا خانواده ای یکی از اعضای خود را گم کرد، چه اقداماتی باید انجام‌دهند؟ احمدشعار پاسخ می دهد: این افراد می توانند با مراجعه به مرکز گمشدگان واقع در حرم امام حسین و ابوالفضل العباس علیهم‌السلام، همچنین سرکنسولگری جدید ایران یعنی همین ساختمان کنونی واقع در خیابان "اسکان کربلا" ، با ارائه مشخصات خود, خدمات دریافت کنند.

سختی های کار در مرکز سلامت روان کربلا

‎نماینده جمعیت هلال احمر در کنسولگری کربلا، به سختی های این کار و شرایط روحی و روانی خاص مراجعه کنندگان اشاره می کند. او می گوید: در طول ده روزی که کربلا بوده ام فقط، یکبار به زیارت امام حسین (ع) رفته ام. احمد شعار ادامه می دهد بعضا شاید در طول شبانه روز در مرکز سلامت روان کربلا استراحت نداشته باشیم، اما با این حال افتخارم این است که یک امدادگرم و به زائران امام حسین خدمت می کنم. به گفته وی یکی از سختی های این کار برخورد با خانواده فرد فوت شده است. همچنین افرادی که به دلایلی خانواده خود را از دست داده اند و دچار افسردگی شده اند. وی گفت: از خانواده افراد همراه متوفی می‌خواهیم که سختی شرایط کار ما را درک کنند.

مرکز سلامت روان کربلا و خاطرات تلخ و شیرینش 

‎نماینده جمعیت هلال احمر در سرکنسولگری کربلا، از خاطرات تلخ و شیرین دوران خدمت اش در این مکان برایمان می گوید. احمد شعار می گوید : در مرکز سلامت روان کربلا خاطرات شیرین بسیاری داریم. وقتی گمشده یک خانواده پیدا می‌شود شیرین ترین لحظات کاری من است.
اما در مقابل اعلام فوت یک زائر به خانواده اش تلخ ترین لحظات برای من و همکاران من است.
از او می خواهم در پایان صحبت هایش یک جمله به یادگار برایمان بگوید. پاسخش این است: در مرکز سلامت روان‌کربلا به عشق حسین علیه السلام تا آخر همه پای کار ایستاده ایم.

بیماران اعصاب و روان بیشترین‌ مراجعین مرکز سلامت روان اربعین

‎در ادامه این گزارش مدیر گروه آسیب های اجتماعی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور با طبنا همراه شد. به گفته ی دکتر کیانی مقدم این مرکز به درخواست وزیر بهداشت و سفارت ایران در عراق تشکیل شده است. کیانی مقدم تصریح کرد: امسال با کمک جمعیت هلال احمر این مرکز به صورت بیمارستان سلامت روان‌ اربعین برای اولین بار در این مکان مستقر شده است. 

چه کسانی در بیمارستان سلامت روان اربعین خدمت می کنند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این زمینه می گوید: ارائه خدمات به مراجعین این مرکز از سوی متخصصان صورت می پذیرد.
 به گفته کیانی مقدم :
- ۲ روانپزشک
- ۳ روان پرستار
- ۱ روانشناس بالینی
 
چه کسانی به مرکز سلامت روان‌ اربعین مراجعه می کنند؟

‎در گفت و گوی طبنا مشخص شد که کیس های ارجاعی به این مرکز ، از دسته های زیر محیوب می شوند. 
‎۱- افراد گمشده
۲- خانواده و دوستان گمشدگان
۳- خانواده های متوفیان
۴- افراد با اختلالات اعصاب و روان 
۵- افراد با حالات افسردگی و تروما

برنامه ریزی برای راه اندازی بی نقص در سال های آینده

‎دکتر کیانی مقدم می گوید: این اولین سال بود که اینگونه خدمات تخصصی سلامت روان ارائه دادیم. وی افزود: طبیعتاً در این بحث کمبودهایی وجود داشت، اما استفاده از تجارب آن در سال‌ های بعد می تواند بر ارتقاء سطح کیفی فعالیت ها بیفزاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha